A Recorder magazin hetedik számának divat és zene fókusztémájához a saját márkát indító popsztárok is szorosan hozzátartoznak. A popelőadók gyakorta nem elégednek meg egy szakértő stylist és egy ügyes sminkes munkájával, aki olyanra formálja őket, hogy tökéletesen mutassanak a színpadon vagy a címlapokon. Egyre többen vállalkoznak közülük arra, hogy egy saját kollekció vagy akár egy egész márka piacra dobásával is beleszóljanak az emberek öltözködésébe – hol több, hol kevesebb sikerrel.
Nagy különbség van a között, amikor valaki csak az arcát adja egy-egy kollekcióhoz, mint ahogy most Lana Del Rey-t látjuk minden H&M-plakáton (épp ezt tette Lykke Li vagy Bryan Ferry is nemrégiben, és Madonna a Versace-nak), vagy amikor valaki a saját nevével, vagy még inkább egy új márkanévvel tör be a ruhapiacra. Alapvető feltételezés, hogy ha egy popsztár kollekciót dob a piacra, azt elsősorban rajongóinak szánja. Erre fázott rá a Kings Of Leon csapata, még ha nem is az öltözékkel volt a probléma. Ugyanis viszonylag kevés rocker engedheti meg magának, hogy 167 angol fontért (kb. 60.000 Ft-ért) vásároljon magának kalapot. Szintén a futottak még kategóriába tartozik Beyoncé saját, House Of Dereon márkája, amit – egyébként divatban jártas – édesanyjával indított. A jelenlegi kollekcióban domináló párducminta és egyszerű szabás egyáltalán nem emlékeztet saját stílusára.
LANA DEL REY MÉG NEM INDÍTOTT SAJÁT MÁRKÁT, DE A H&M-NEK MÁR ÉNEKELT.
Pete Wentz (Fall Out Boy) designer próbálkozása is elkeseredettnek tűnik: a Clandestine Industries mottója, hogy „ne hagyd, hogy a rohadékok elnyomjanak” – ez az erőltetett jelige mindent elárul, kollekcióinak nagy része elsősorban tinédzserkorú lányokat céloz meg. Hasonló korosztályt lő be Avril Lavigne is Abbey Down nevű ruháival, melyek hűen tükrözik a vadóc lány stílusát. Persze ki más is állhatott volna modellt mindehhez, ha nem ő maga, a tíz éve folyamatosan 16 évesnek tűnő lázadó „tini”.
A rapperek igen erős mezőnyt alkotnak a ruhamárkák terén, nagy piaci részesedéssel. 50 Cent és az ő G-Unit márkája, valamint az Eminem-féle Shady Ltd. is a hatalmas márkajelzésekre épít, így viselői kétlábon járó reklámtáblaként is funkcionálnak. Jay-Z üzleti érzékét ma már senki nem becsüli alá: az 1999-ben alapított Rocawear márka elképzelhetetlenül sok pénzt hoz a konyhára. A márka a szintén hiphopkörökben mozgó Ciarát is megnyerte reklámarcának, tavaly pedig bejelentették együttműködésüket a Pharrell Williams-vezette Billioner Boys Club nevű ruházati lánccal. És akkor még szó sem esett a két márkával (Sean By Sean Combs, Sean John) és egy amerikai divatdíjjal is büszkélkedő P. Diddyről, valamint a Los Angelesben korábban divatiskolában tanuló, stílusos és ízléses ruhaláncot (I.Am Clothing) indító Will.I.Am-ről.
PHARRELL NEMCSAK SAJÁT RUHACÉGÉT VEZETI, DE HA KELL MODELLKEDIK IS.
Mindemellett sok női előadó is büszke lehet ruháira: Victoria Beckham pazar és méregdrága kollekcióival (Victoria Beckham) a divatelit elismerését is kivívta; a Gwen Stefani alkotta L.A.M.B. remekül reprezentálja az énekesnő sokszínűségét; a 80-as évek inspirálta Beth Ditto-féle, Evans-szal közös kollekció (Beth Ditto At Evans) amellett, hogy jól tükrözi Beth stílusérzékét, természetesen extra-nagy méretben is elérhető; M.I.A. saját nevű (M.I.A.) kollekciója pedig ultra-színes, vidám és feltűnő darabokat tartalmaz. De kétségkívül az egyik legizgalmasabb dolog, amivel mostanában találkozhattunk, Kim Gordon visszatérése a divatvilágba. Az egykori Sonic Youth-zenésznek a 90-es évekbeli X-Girl nevű úttörő márkája és a 2009-es Mirror/Dash kollekciója után – amelyben saját maga rajzolta pólók is voltak – idén a francia Surface To Air számára tervezett ruhákat (Surface To Air SS12). A sor persze még hosszan folytatható lenne: nagyon befutott a Blink 182-vezér Travis Barker Famous-e, akárcsak Justin Timberlake és a William Rast, de ott van még Liam Gallagher és a Pretty Green, Adam Levine és a 222, sőt van saját kollekciója Jennifer Lopeznek is a Kohl's-nál (Jennifer Lopez Collection At Kohl's), Bono pedig a Rogannel kollaborált, hogy ebből se maradjon ki. Kétségtelen tény: a hanyatló lemezpiaci bevételek egyik legjobb kiegészítője, ha egy popsztárnak sikerül betörnie a ruhaiparba is.
Biczó Andrea