2012. márciusi koncertajánlók

2012.03.10. 13:40, -recorder-

A svéd Movits! és a belga dEUS briliáns fellépései után is jut még elég változatos program március hátralévő részére: összeállításunkban a portugál Rita Redshoes, az angol Subways, az ír God Is An Astronaut, a kongói Konono n°1 mellé ajánlunk egy magyar lemezbemutatót is a Superbutt-tól, viszont a két amerikaiért, Mark Laneganért és Mayer Hawthorne-ért Bécsig kell mennünk. A legjobb azonban az, hogy mai estén, március 10-én a képeinken szereplő két varázslatos nőt is láthatjuk élőben: a francia Nouvelle Vague-énekesnő Mélanie Pain 20 órakor kezdődő A38-as koncertje után még bőven van idő átérni a Merlinbe, ahol a Kollektiva ötéves születésnapi buliján az angol Little Boots pörgeti a lemezeket DJ minőségében (tőle a tavalyi Shake Until Your Heart Breaks című mixtape után egy újabb – épp a tegnapi napon közzétett – 40 perces DJ-mixet is bemutatunk cikkünk alján).


Mélanie Pain
A38 Hajó, 2012. március 10.

A Magyarországon töretlen népszerűségnek örvendő francia feldolgozás-zenekarban, a Nouvelle Vague-ban megismert énekesnők közül sokan megfordulnak nálunk mostanában szólóprodukciójukkal. A Tours De France néven futó koncertszériában a sort még a tavalyi év végén Nadeah nyitotta (aki idén április 14-én is visszatér), februárban pedig Phoebe Killdeert üdvözölhettük az A38 Hajó színpadán. Ezúttal egy másik bájos hangú és kissé fájdalmas nevű NV-énekesnő lép fel nálunk, Mélanie Pain (tényleg ez az igazi neve, láttuk a személyi igazolványát!), és bemutatja, hogy saját kísérőzenekarával is ugyanolyan lenyűgöző tud lenni, mint a Nouvelle Vague-gal, melynek ő a legstabilabb női pontja (ő az egyetlen, aki a feldolgozás-kollektíva mindegyik albumán énekelt). Első szólóalbuma, a 2009-es My Name egy Harry Nilsson-átirat mellett finom saját szerzeményeket tartalmazott, mostani fellépésén pedig már közelgő új lemezének, a Bye Bye Manchesternek dalait is bemutatja. És persze azon sem kell csodálkozni, ha bossa nova köntösben felbukkannak a NV-repertoárból ismert átiratok, mint a Killing Moon, a Teenage Kicks vagy a This Is Not A Love Song.

Jegyár: 2000-6000 Ft


Little Boots
Merlin Színház, 2012. március 10.

Kivel is lehetne fényesebben ünnepelni a Kollektiva ötödik születésnapját, mint a Victoria Christina Hesketh néven anyakönyvezett Little Bootsszal? Az 1984-es születésű angol elektro-pop énekesnő három éve került a figyelem középpontjába, amikor is első lett a rangos BBC Sound Of 2009 szavazáson, majd New In Town és Remedy című slágereivel bekerült a brit Top 20-ba, Hands című debütalbumával pedig meg sem állt a lemezlista 5. helyéig és az aranylemezes státuszig. A meseszerű művésznevét a rendkívül kis lábáról és az arra húzott csizmáról – no meg a szintén így becézett Caligula császár és a róla készült hírhedt film nyomán – kapó hölgy nagyjából akkor robbant be, mint a szintén szintidominanciájú La Roux, de az androgün Elly Jacksonnal szemben Little Boots egy sokkal bájosabb és nőiesebb jelenség, ráadásul a hangja is jóval kellemesebb kolléganőjénél. A különböző billentyűs hangszereket és a bizarr új japán hangszert, a Tenori-ont is biztosan uraló Victoria ezen az estén DJ-szettel érkezik hozzánk, de ha minden jól megy, már kapunk egy kis ízelítőt készülő második lemezéből is. Rajta kívül még Tmx, Fullstereo és Popbitch ünnepli a jubileumot a Merlinben, a vizuálról Exlex, Krajc és Krajc gondoskodik, de lesz még fotókiállítás is a Kollektiva elmúlt öt évről.

Jegyár: 2000-2500 Ft


God Is An Astronaut + Rosa Parks
Dürer Kert, 2012. március 14.

Tíz éve már, hogy megjelent a Kinsella fivérek vezette God Is An Astronaut első albuma, a Churchill-aranyköpés által inspirált című The End Of The Beginning, úgyhogy ez az este mindenképp jól jön egy kis emlékezéshez. Az írországi illetőségű, komplikált instrumentális poszt-rockban utazó kvartett felállása a két fivér, a gitáros Torsten és a bassista Niels mellett Lloyd Hanney dobossal egészül ki, rajtuk kívül pedig van egy újabb tag is: Jamie Dean billentyűs 2011-ben csatlakozott hozzájuk. A fentebb említett debütalbumot az All Is Violent All Is Bright követte 2005-ben, majd jött a 2007-es Far From Refuge, a 2008-as címnélküli album, végül pedig 2010-ben a kissé progos című Age Of The Fifth Sun. Kinselláék minden bizonnyal az összes eddigi lemezükről válogatnak ezen az estén, és ha minden jól megy, adnak egy kis ízelítőt a készülőben lévő hatodik munkájukról, azt meg szinte már meg sem kell említeni, hogy a védjegyükké vált vetítések ezúttal is végigkísérik az összes dalt. Előttük a poszt-rocktól szintén nem távol álló hazai zenekar, a külföldi turnéját csupán ezen este miatt megszakító győri Rosa Parks izzítja az atmoszférát.

Jegyár: 3200-3900 Ft


Rita Redshoes
A38 Hajó, 2012. március 15.

Akik csak a hajdanán az HBO-n is futó erotikus sorozatra tudtak eddig asszociálni a vörös cipellők szópár hallatán, azok jobb, ha félre teszik prekoncepcióikat, ugyanis itt van Rita Redshoes, aki például a koncertplakáton első ránézésre úgy tűnik, mint egy elveszettnek hitt gitáros-énekesnő az ötvenes évek Amerikájából. Márpedig a szóban forgó hölgy a nyolcvanas években született, ráadásul Portugáliában, Rita Pereira néven, és a nyilvánvaló tengerentúli elődök mellett ott van zenéjében a fado hatása is. Már tinédzserként színpadon állt, az Atomic Bees nevű garázszenekar élén, amellyel egyszer még a Cranberries előtt is felléphetett Lisszabonban. A neves portugál énekessel, David Fonsecával közös duettje kapcsán még többen felfigyeltek rá, hát még akkor, amikor Dream On Girl című számát felpakolta a MySpace-re 2008-ban. A dal szerepelt Golden Era című bemutatkozó lemezén is, melyet aztán a 2010-es Lights & Darks követett. Rita ezen az estén mindkét albumról játszik dalokat, a koncert második felében pedig a feldolgozásoké a sor: P J Harvey-, Nina Simone-, Joan Jett-, Joni Mitchell- és Edith Piaf-számokat ad elő sajátos értelmezésben.

Jegyár: 2000-3000 Ft


Mark Lanegan Band + Creature With The Atom Brain
Arena, Bécs, 2012. március 22.

Nehéz röviden összefoglalni, hogy Mark Lanegan milyen zenekarokkal dolgozott az elmúlt bő negyedszázadban, ráadásul szólóelőadóként is megkerülhetetlen, még akkor is, ha legutóbbi lemezén oda van biggyesztve a neve után a Band szó. A 47 éves zenész karrierje a nyolcvanas évek közepén kezdődött a pre-grunge Screaming Trees élén, mely eleinte ugyan nem volt egy sikeres zenekar, de néhány más együttessel közösen megágyazott a Nirvana, a Pearl Jam és a többiek berobbanásának, hogy aztán a kilencvenes években már nemzetközi ismeretségre is szert tegyen. A 2000-es feloszlást követően Lanegan besegített a Queens Of The Stone Age-nek, és három albumon is énekelt (Rated R, Songs For The Deaf, Lullabies To Paralyze), de aztán más dolgok kezdték el érdekelni: időről időre kiad egy-egy közös lemezt Isobel Campbell-lel (eddig három albumnál tartanak), ha kell, szakít időt a Greg Dulli-féle Twilight Singersre és Gutter Twins nevű közös projektjükre is – és persze kiad szólóalbumokat is, 1990 óta immáron a hetediket! A 2012 februárjában megjelent Blues Funeral című friss művet sokan az eddig legjobb önálló munkájának tartják, és biztosra veszik, hogy Lanegan ott lesz számos év végi lista élmezőnyében. A bécsi koncertre is ennek a lemeznek az anyagával érkezik, de ilyen gazdag diszkográfiából biztos elő tud rántani egy-két tucat gyöngyszemet. Az előzenekar a belga Creature With The Atom Brain, melynek első lemezén maga Lanegan is közreműködött.

Jegyár: 22-26 euró


Superbutt + Overhelp + Stiff Bastard
A38 Hajó, 2012. március 24.

Amióta Vörös András felbukkant a FreshFabrikban, majd onnan kilépve megcsinálta a Superbuttot, elképzelhetetlen nélküle a hazai rockszcéna – akár zenészként, akár koncertszervezőként ott van mindenhol, és súlyos hiányérzete akad az embernek, ha nem látja őt egy rockkoncerten felbukkanni. András a Superbutt-tal már komoly hazai és nemzetközi eredményeket mondhat magának, ráadásul olyan nevek előtt léphetett már fel csapatával, mint a Rollins Band, az Ignite, a Soulfly vagy a Clawfinger. Bő tíz éve, hogy megjelent első lemezük, a hokis című Two Minutes For Roughing, amit az elnevezésében már inkább focis hangulatú The Unbeatable Eleven követett 2003-ban, aztán 2006-ban a Black Soup, 2008-ban a You And Your Revolution, legutóbb pedig a frontember körül időközben teljesen lecserélődött felállással felvett monumentális dupla album, a 2011 őszén megjelent Music For Animals, mely első korongján angol nyelvű szerzeményket, a másodikon feldolgozásokat és magyar számokat tartalmaz. A Superbutt tulajdonképpen ennek a lemeznek az anyagát mutatja be az A38 Hajón, olyan viszonylag friss – három-három éve alakult – hazai reménységek társaságában, mint Overhelp és a Stiff Bastard.

Jegyár: 1500-2000 Ft


Konono n°1
Trafó, 2012. március 24.

Viszonylag ritkán látogat Magyarországra kongói, hát még világhírű kongói zenekar! Kissé lassan jutott el a Konono hozzánk, ugyanis már a hetvenes években megalakultak, de csupán 2004-ben lettek híresek Afrikán kívül, ami mindenképpen bizonyítja türelmüket és kitartásukat. A Konono az ún. Bazombo transz-zene hatásaiból merít, és a színpadképet is feldobva érdekes dolgok figyelhetőek meg náluk: hangszer gyanánt fura formájú elektromos likembét használnak, valamint a létező legvalószínűtlenebb helyekről előszedett ócskavasakat, amiket természetesen ütős hangszerekként hasznosítanak. Az együttes hangosítása is teljesen egyedi a szinte szó szerint botcsinálta mikrofonokkal és erősítőkkel, melyek még kísérletibb hangulatot sugároznak zenéjüknek, úgyhogy nem is csoda, hogy egyesek rájuk aggatták a proto-techno jelzőt, míg mások olyan szabad szellemű előadókhoz hasonlították őket, mint a Can, Lee „Scratch” Perry, vagy akár Jimi Hendrix. A zenekar 2010-es albumán illusztris vendégek sorakoztak az Animal Collective-től a Deerhoofon át Andrew Birdig, tavaly pedig a Konono n°1 tagjai működtek közre Herbie Hancock lemezén, aminek aztán egy jól megérdemelt Grammy-díj lett a végeredménye.

Jegyár: 2000-2500 Ft


Mayer Hawthorne & The County + Benny Sings
Arena, Bécs, 2012. március 25.

Az angol Jamie Lidell mellett az amerikai Mayer Hawthorne a legjobb példa arra, hogy manapság a soul műfajában is tudnak emlékezeteset alkotni fehér dalszerző-énekesek – ami azoknak jó hír, akiknek már kicsit a könyökükön jönnek a folkban utazó dalnokok. Az Andrew Mayer Cohen néven Michiganben született, de már Los Angelesben élő 33 éves zenész ifjú éveit Isaac Hayes, Curtis Mayfield, Smokey Robinson és Barry White bűvöletében töltötte, de a hiphop (például a Public Enemy) is nagy hatással volt rá, sőt szabadidejében gyakran DJ-zik is. Viszonylag későn, harmincévesen adta ki első albumát A Strange Arrangement címen, a Stones Throw Records nevű független lemezcég gondozásában. A siker nyomán a tavalyi How Do You Do-t már a Universal jelentette meg, és már azon sem lepődött meg senki, hogy a Can’t Stop című számban maga Snoop Dogg is beszállt vendégként. Hawthorne ezen a bécsi estén The County nevű kísérőzenekarával lép fel, és hoz magával még egy csapatot, a Benny Sings nevű holland popzenekart.

Jegyár: 27 euró


The Subways + Nonverse + Cante Diem
A38 Hajó, 2012. március 26.

A 2009-es nagysikerű Sziget-koncert és az egy évvel későbbi A38-as fellépés után – és az idei Sziget-fellépés előtt – ismét ellátogat hozzánk a Subways egy forró hangulatú klubkoncert erejéig. A basszusgitáros-vokalista Charlotte Coopert, a gitáros-énekes Billy Lunnt és öccsét, a dobos Josh Morgant egyesítő brit trió 2000-ben alakult grunge-punk feldolgozászenekarként, és egészen addig elkerülte őket a komolyabb figyelem, amíg el nem küldtek egy CD-t Michael Eavis-nek, a Glastonbury fesztivál pápájának, és nem sokkal később már fel is léphettek a neves fesztiválon. Young For Eternity című debütlemezük 2005-ben látott napvilágot, szórványos siker kíséretében (a Rock & Roll Queen világsláger lett), a 2008-as All Or Nothinghoz viszont megkapták producernek Butch Viget, ráadásul még szerepeltek is a Spíler című Guy Ritchie-filmben. A tavalyi Money And Celebrity albumhoz aztán újabb neves producer érkezett a Smiths és a Blur mellett elhíresült Stephen Street személyében, a végeredmény pedig egy újabb pörgős és színvonalas munka lett. A Subways előtt ezen az estén fellép még két azonos felállású magyar előzenekar is: a Nonverse és a Cante Diem is trió formátumban működik, náluk is lány pengeti a basszusgitárt.

Jegyár: 3900-4200 Ft


összeállította: Nagy István


Little Boots 2012. máricus 9-én közzétett INTO THE FUTURE című 40 perces mixe:

Litte Boots egy 2008-as DJ-fellépésén Stuck On Repeat című dalát játszza:

a Stuck On Repeat élő előadása egy rádióstúdióban:

egy interjúösszeállítás a Little Boots DJ-fellépésének helyt adó Kollektiva-születésnap elé:

Mélanie Pain az Ignore-moi című 2009-es dalával:

egy 13 perces francia nyelvű összeállítás Mélanie első szólólemezének idejéből:

https://recorder.blog.hu/2012/03/10/2012_marciusi_koncertajanlok
2012. márciusi koncertajánlók
süti beállítások módosítása