(Island/Universal, 2011)
DJ Shadow 1996-os bemutatkozó nagylemezével kapcsolatban lényegében lehetetlen indokolatlanul nagy szavakat használni. Az Endtroducing… olyan klasszikus, amilyen csak néhány évente egy születik, és itt most teljesen felesleges lenne belemenni, hogy mekkora jelentősége és hatása volt, és hogy a mai napig milyen erővel söpör végig a hallgatón. Ilyen kezdés után törvényszerű a visszaesés a folytatásban. Shadow azonban szerteágazó munkásságával egyáltalán nem szorul a ’jól van, te már megtetted a magadét’ vigaszára, kollaborátorként (UNKLE) megnyerő volt, DJ-ként továbbra is briliáns, na és hű a gyökereihez (Cut Chemisttel közös mix- és egyéb lemezek). Második szólóalbuma még erős volt (The Private Press – 2002), a harmadik (The Outsider – 2006) viszont már felemás, túl sok mindent kevert rajta, és túl sok minden kavarodott össze benne, legnagyobb részében leginkább mégis egy nyugati parti hiphop lemezhez állt a legközelebb. Negyedik albumával – mint ahogy interjúnkban is megfogalmazta – végképp kihívás elé állítja rajongóit. (A lemezkritika mellett az albumról jogosítási problémák miatt lemaradt I'm Excited című dalt és annak teljes EP-jét is bemutatjuk, továbbá az összes 2011-es DJ Shadow-videót is, élen az egészen friss Scale It Back klippel).
A nagyszerűség a hosszú csúszás után 2011 őszén megjelent The Less You Know, The Betterről is hiányzik. Már a beharangozó I Gotta Rock sem sejtetett túl sok jót: vontatott, céltalan gitárszólókból álló, túl hosszan elnyúló darab. Shadow minden műfaji korláttól mentes, változatos, sőt direkt eklektikus albumot készített, nagyjából az öt évvel ezelőtti The Outsider kavalkádja mentén. Bólogatós hiphop (Back To Front), riffelős, kolompokkal színezett instrumentális rockdzsemm (Border Crossing), akusztikus gitáros/furulyás dal soul-folk-blues stílben (I’ve Been Trying), hegedűs-zongorás, már-már dzsesszes ízű ballada (Sad And Lonely), Killerst idéző, kimódolt indie rock (Warning Call – Tom Vek énekével), Prince-dallamokkal játszó lassú (Scale It Back a Little Dragon-énekesnő, Yukimi Nagano előadásában), downtempo (Enemy Lines), sőt még ambient is – tényleg van itt minden. Viszont sajnos semmi sem jobb színvonalon, mintha egy közepes rádióadót hallgatnánk. Három szám emelkedik ki: a gitárhangokkal szépen játszó Redeemed, és két színvonalas hiphop felvétel, a lemez élő hangszeres megszólalását legjobban kiaknázó, bőgős-hegedűs-dzsesszes Stay The Course (ebben Talib Kweli és a De La Soul-tag Posdnuos reppel) és a visszhangok között lüktető dubos Tedium. Öntörvényű, de sajnos erőtlen, és meglehetősen tét nélküli album.
6/10
Dömötör Endre
íme, a 2011-es DJ Shadow-videók – élükön az Egyesült Királyság memóriabajnokával, Ben Pridmore-ral forgatott Scale It Back klip, melyben Ewan Jones Morris és Casey Raymond rendezők a memorizált kártyapaklihoz társított képek szekvenciáját filmesítették meg egyetlen snittben:
DJ Shadow feat. Little Dragon: Scale It Back
DJ Shadow: Border Crossing
DJ Shadow: I Gotta Rock
az album talán legjobb felvétele, a Stay The Course című szám Talib Kweli és Posdnuos közreműködésével:
a megjelenés után jogdíjproblémák miatt visszavont júliusi I’m Excited EP teljes négyszámos anyaga, élen a rapper Afrikan Boy közreműködésével készült címadó dallal, mely – hiába kapott extravagáns videoklipet – az említett jogdíjproblémát okozó hangminta miatt végül nem kerülhetett rá az album végleges verziójára:
.
1. I'm Excited (feat. Afrikan Boy)
2. Banished And Forsaken
3. Come On Riding (Through The Cosmos)
4. Let's Get It (Bass, Bass, Bass)
DJ Shadow feat. Afrikan Boy: I'm Excited