A pezsgő 1995-höz képest 1996 álmosabb, átlagosabb év volt a magyar popzenében. Ez persze nem jelenti, hogy ne történt volna számos érdekesség és még lemezből is bőven akadt. Sőt, ezeknek még közös tulajdonságuk is volt: majdnem mindegyik feltűnően rosszul szólt. A poptörténeti körforgás periodicitását követve a Recorder negyvenhatodik számának fókusztémájával 1996-ra csévéltünk vissza. 1996 kronologikus idővonala, pop-rock és hiphop/elektronikus zenei összefoglalója utána jöttek az 1996-os év legjobb albumai, kedvenc dalaink - és most a magyar zenei élet és a legjobb hazai albumok húsz éve.
Az 1995-ben stabilizálódott lemezipari felosztás és eloszlás nem sokat változott 1996-ban: a nagykiadók szolidan tapogatóztak tovább néhány új szerződtetéssel (a Polygram a döntően magyar nyelvre váltó Quimbyvel, plusz a Warpigs-zel erősített; a Sony rockosodott a Black-Outtal, Replikával, Southern Speciallel), de az „öregek”-nek is termett babér. A korábbi évek nagy svunggal és káosszal elővezetett iparági változ(tat)ásai után szépen sorban jöttek elő újra és szilárdítottak korábban megnyert pozícióikon (Presser Gábor, Bródy János, Koncz Zsuzsa, Charlie – a nagyon megérdemelt sikeres visszatérés a slágeres, egészen klassz lemezzel jelentkező Cserháti Zsuzsát illeti, a csendes csoda jelzős szerkezet pedig Katona Klári albumát). Nagyot ment a Dés-Geszti páros A dzsungel könyve című musicalje, persze a rádiókat továbbra sem érdekelte a rock, hiszen a mainstreamet az eurodisco, a fiúzenekar- és műanyag dancehall-klónok uralták. Az év nagy slágerei: Cserháti Zsuzsa: Akad, amit nem gyógyít meg az idő sem, Császár Előd és Eördögh Alexa: Tiltott szerelem, 4 F-Club: Balatoni láz, Soho Party: Álom, UFO: Szerelemdoktor, Emergency House: Dübörög a ház, Kozmix: Mától fogva, holnap után..., Happy Gang: Fiatal szerelem, Hip Hop Boyz: A hegyekbe fönn, Ott várok rád, Ragadom, dagadom, dagad-e. Utóbbi csapaté a kiemelkedő siker, harmadik lemezükkel hatalmas sztárok lettek az ügyesen táncoló fiúkz. Akiknek persze a hiphophoz semmi köze nem volt, ezt a zsánert továbbra is az Animal Cannibals képviselte a felszínen (közben Ganxsta Zolee-ék 1995-ös albumukkal országos sztárok lettek). A Kannibálok becsületére váljon: sokat tettek az utánpótlásért, táborral, tehetségkutatóval.
A zeneipari stabilitás bátrabbá tette a koncertszervezőket, aminek számos látványos bukta (Lou Reed, Red Hot Chili Peppers, King Crimson és még a Bon Jovi is) és az évtizedekig meghatározó ’csak a biztosra’-elv lett az eredménye. Örömteli volt viszont, hogy a negyedik Szigeten megjelentek a nagy és aktuális sztárok (Prodigy, Sonic Youth, Iggy Pop, Therapy?), egészen remek koncertekkel (és egy pocsékkal: The Stone Roses). Eddigre már nemcsak a sokáig továbbélő nyolcvanas évekbeli underground múlt ki, de a kilencvenes évek első felét meghatározó Tilos az Á klub is megszűnt 1996-ban, igaz, szellemisége továbbélt a Tilos Rádióban. Az újdonságra nyitott szellemiség eredménye, hogy a világban is elsők között érzett rá az internet erejére a KFT és adott olyan koncertet, amin internetes kapcsolattal egy Írországban tartózkodó énekesnő, Hazel O’Connor is énekelt fellépésükön, az emberek meg nem értették, mi történik (a koncertfelvétel Bál az interneten címmel jelent meg).
A különböző zsánerekben nívós kiadványokkal csábítottak rajongókat, volt erős blues- (Dr. Valter The Lawbreakers, Hobo Blues Band), jazz- (Grencsó Kollektíva), világzene- (Ghymes), progrock- (After Crying), paródialemez (Irigy Hónaljmirigy). És volt bőven alternatív rockalbum (még mindig sokszor csak kazettakiadvány), viszont szinte kivétel nélkül csapnivaló megszólalással. Sem a stúdiók, sem a hangmérnökök felkészültsége nem érte még el az elvárt minőség legalját sem. A Kispál és a Borz, az I Love You, a Vidámpark, a Karabély, az Üllői úti Fuck, a PG Csoport, a Fuchsia’s Fall albumai mind tartalmaztak jó dalokat, de alig lehetett élvezni azokat, olyan pocsék a sound. Van persze olyan eset is, amikor mindez sokadlagos kérdés, a Flash vagy a Tekintetes Úr kiadványain sokkal inkább a szövegeken és az attitűdön a hangsúly.
Metálban született nagyon erős lemez (a doomos Mood: Vol. 1.), izgalmas, friss szemléletű (Unfit Association: Pulse – sajna ez is elég rosszul szól) és a grunge halálát itthon még nem érzékelő is (Black-Out: Esőnap). A sokszínű Nyers slágeresedett (Béna), a poszthardcore-ban az Én és a Magnum és a Forcas tűntek fel (jajj, milyen hangzású kazettákkal), a hazai instrumentális posztrock nagyágyúi (Korai Öröm, Másfél) jó kiadványokkal, az avantgárd (Kampec Dolores) pedig súlyossal jelentkezett. A tánczene a klubok, dj-k terén kezdett színvonalas, változatos és aktuális lenni, előadók, producerek szintjén viszont még nagy volt a hiány – az Anima Sound System szinte egyedül vitte a zászló. Bár, az év legjobb albumai közé tartozó Hortobágyi László (fent) kiadványán szintén szól a jelen idő is – nagyon sok réteg múlt között. A jövőt az 1996 végén formálódó 1G Records jelenti, 1996 jelen idejében a legjobb lemezek (élükön egy tiszta folkalbummal) pedig az itt következők voltak.
Dömötör Endre
MAGYAR ZENE 1995-BEN. MAGYAR ZENE 1994-BEN. MAGYAR ZENE 1993-BAN.
Az 1996-os év magyar albumai
# Ökrös
(A Bt.)
Aki a magyar néplélekről akar többet megtudni, ne keressen tovább: az ember legbensőjével együtt rezonáló húrok mindent tisztán elmondanak. A katartikus, felemelő zárlat után azonban ezen túlmutató érzések rohanhatják meg a hallgatót, itt valami általánosan emberinek lehetett részese, így a szabadság megélése a világ bármely pontján lélekemlővé teszi a kiadványt.
# Hortobágyi László
(szerzői)
A más kultúrák hagyományait magyarító Hungisthánon az alapvetően indiai, arab és japán zenei nyelv Lovász Irén énekével, valamint dubbal, ambienttel, goatrance-szel, downtempóval egyesül és jön belőle létre sosem hallott, szintetikus, mégis élőnek ható zenei világ, a világ zenéje.
# Balaton
A fény közepe a sötétség kapujában
(Bahia)
Minden szempontból letaglózó lemez. A 96-os kazettaváltozathoz képest jobban szerkesztett a 97-es cd-kiadás, de ez kevésbé fontos. Ami lényeges, hogy Víg Mihály ezen az egyetlen (ebbe is milyen fura belegondolni) Balaton-stúdiólemezen a lélek legmélyére hatol.
# Flash
Koncert
(Steadicam Bt.)
A Barcs Miklós vezette, dalaiban szinte mindenkinek beszóló Flash, a kilencvenes évek hazai undergroundjának (csak koncerten) máig élő lenyomata több tagcsere, mint megszületett szerzemény után stooges-os, stones-os hangulatban dokumentálta első időszakát.
# Anima Sound System
(KO Records)
Bár eszközeiben szerény, szívében óriási lemez, amin az 1996-ban éppen ezerfelé szaladó elektronikus tánczene találkozik a magyar folkkal, nagyon szépen, szervesen. Drum’n’bass, downtempo, tripjazz, ambient, techno –
úttörő hazai lemezen!
További 15 jó album
# Cserháti Zsuzsa: Hamu és Gyémánt
# I Love You: I Love You
# Kampec Dolores: Zúgó
# Karabély: Hotel Béke
# Katona Klári: Fekete gyöngy
# Kispál és a Borz: Ül
# Korai Öröm: Korai Öröm
# Másfél: Viperagarzon
# Mood: Vol. 1.
# Nyers: Béna
# PG Csoport: Útlevél, fogkefe
# Quimby: Majom-tangó
# Tekintetes Úr: Úgy meg vagyok hatva a franczia forradalomtól
# Üllői úti Fuck: Fekszik
# Vidámpark: Cracowia Express
A poptörténeti körforgás húszéves periodicitását követő megemlékezéseinkben öt éve 1991-re, négy éve 1992-re, három éve 1993-ra, két éve 1994-re, tavaly pedig 1995-re csévéltünk vissza.