A 2016-os év első harmadának legfontosabb kiadványa, ez nem is kérdés, de vajon jó-e Kanye West hetedik nagylemeze? Az április elején új albumot kiadó Halott Pénz zenekar dj-je Venom, azaz Boros Gábor kereste a választ a friss Recorder magazinban.
Kanye West: The Life Of Pablo
Kiadó: G.O.O.D. Music / Def Jam / Universal
Megjelenés: 2016. február 14-től folyamatosan alakul
Stílus: hiphop
Talán egyetlen lemez sem kap ebben az évben akkora figyelmet, minden téren generált média hype-ot, mint Kanye West hetedik albuma, a The Life Of Pablo. Allstar közreműködői gárda, minden idők leglátogatottabb listening party-ja, a középpontban pedig maga az alkotó, Mr. West, önmaga legnagyobb rajongója. Hogy kicsoda Pablo, azt nem tudjuk. Lehet Pablo Escobar, a hírhedt drogkereskedő (sorozatsztár), aki a kilencvenes évek derekától Nas-nek is ihletője volt. Ennél valószínűbbnek tűnik, hogy Picasso áll a keresztnév mögött, aki több alkalommal felbukkant már a chicagói producer/mc szövegeiben. Ennél azonban fontosabb kérdés, hogy kicsoda Kanye? Divatmogul? Hírhedt Twitter-felhasználó? Kim Kardashian férje? Komoly mentális problémák hordozója, akit egyik legrégebbi barátja és szerzőtársa – Rhymefest – is otthagy a lemezfelvétel közepén? A Time magazin véleménye, hogy egyszerűen a világ legbefolyásosabb embere – akiről Elon Musk ír jellemzést, miszerint Kanye egy önmaga határait folyamatosan feszegető, gondolkodó üzletember, aki régóta játszik velünk és épp csak elkezdtük megérteni, miért.
ISTENI SZÍNJÁTÉK - KANYE WEST KÁLVÁRIÁJA.
Tény, hogy hosszú volt az út a „wonderkid” számára. Nagy küzdelem volt, mire Jay Z házi produceréből egyáltalán a mikrofon mögé léphetett, a College Dropout felvételei közben pedig majdnem halálos baleset érte, a Through The Wire-t még feldagadt arccal rappelte fel. 2016-ban azonban a Madison Square Gardenben telt ház (18 ezer ember) előtt mutatta be új albumát, pontosabban hallgathatták meg a megjelenés előtt egy nappal azok, akik részt vettek új ruhakollekciója, a Yeezy Season 3 debütálásán. Kanye elmondása szerint a The Life Of Pablo alapvetően egy gospellemez, és valóban számtalan hangminta, szövegrészlet utal arra, hogy egyfajta vallásos pátoszra fűzte fel az album felvételeit. Más jellegű koncepciót nem is találunk, mintha egyfajta ötletáradatot hagyott volna elszabadulni a stúdióban, ami csak néha áll össze igazi egységgé. A rap mellett hallhatjuk énekelni autotune-nal (Father Stretch My Hands, Pt. 2) és anélkül (Wolves), kapunk klasszikus reggae-hangmintát a nyolcvanas évekből (Famous), érkezik telefonhívás a rablógyilkosság miatt börtönben ülő Max B-től (Siiiiiiiiilver Surffffeeeeer Intermission), sőt West is felvesz egy hívást egy szám közepén (30 Hours). A kevesebb mint egyperces acapella, az I Love Kanye – ahol a személye körüli vitákra reflektál –, a lemez talán legőszintébb pontja, a megjelenés óta számtalan újraértelmezést kapott, többek közt DJ Premier, Statik Selektah és Green Lantern is elkészítették belőle saját remixeiket.
A közreműködők közt megtaláljuk azokat, akiknek egy mainstream hiphop produkcióban 2016-ban részt kell vennie: Young Thug, Rihanna, Chris Brown, Ty Dolla Sign, The Weeknd, Kid Cudi, Metro Boomin vagy Chance The Rapper (az ő verzéje miatt állítólag maga a megjelenés is csúszott) és a listába még két veterán meglepetés producer is belefér Havoc (Mobb Deep) és Madlib személyében. Utóbbi tökéletes választás volt a No More Parties In LA kapcsán, amiben pedig Kendrick Lamar vendégszerepel, és hagy mély nyomot a többi vendégművésszel szemben, akiknek bármekkora is a sztárstátuszuk, ezen a lemezen csak rövid, sokszor jellegtelen cameóra futja tőlük. Az albumnak ezen kívül még egy kiemelkedő pillanata akad, rögtön a nyitó Ultralight Beam, ami egy gospel-trap himnusz, Kelly Price fantasztikus énekével.
A The Life Of Pablo, mint zenei teljesítmény egyáltalán nem erős és ebből a szempontból talán kevésbé is fontos. A jelentősége abban áll, hogy a (zenei) világ minden vele kapcsolatos részletre odafigyel és reagál. A végtelen címváltoztatásokra: Waves, Swish, So Help Me God, a megjelenés újszerű körülményeire, arra hogy Kanye hétről-hétre új verziót tesz közzé (és ezzel elmossa az albumformátum határait), hogy soha nem lesz belőle cd-megjelenés, csak Tidal-stream, vagy hogy a borító is erősen trash-hangulatú. A hallgató pedig dönthet, hogy beszáll ebbe a játékba, vagy inkább úgy gondolkodik, ahogy a lemezen is elhangzik: “I miss the old Kanye.”
DJ Venom
DJ Venom-fotó: Benkő Bálint
PROFÜL ROVATUNK TOVÁBBI KRITIKÁI - MAGYAR ELŐADÓK AKTUÁLIS ALBUMOKRÓL.
a lemezt csak Tidalon lehet hivatalosan streamelni, szóval keresse meg mindenki, ahol tudja