A stadionkoncertek küszöbén – Chvrches-koncertbeszámoló és -lemezkritika

2015.09.26. 15:00, rerecorder

chvrches-the-dome-230915-20150923-emma-swann-0366.jpg

A Chvrches „szentháromsága” alig négy éve zenél együtt, mégis több sikert értek el, mint más előadók évtizedek alatt. A héten megjelent - a Leave A Trace-szel és a Clearest Blue-val felvezetett - második album (kritika alább) apropóján a Recorder is ott volt a zártkörű szerdai (szeptember 23-i) lemezbemutató koncerten a londoni Tufnell Park Dome-ban.

Lehetne mondani, hogy jókor és jó időben ismerték meg egymást a tagok (Lauren Mayberry, Martin Doherty, Iain Cook), hiszen köztudott, hogy mindannyian teljesen más zenei háttérrel érkeztek a trióba. Amikor 2013-at írtunk, azt hihettük, hogy a szintipop-revivalban már semmi izgalmas nem maradt, erre megjelent a The Bones Of What You Believe, amely az év egyik legsikeresebb lemeze lett, a tengerentúlon és Európában egyaránt. Lehet ezt tovább fokozni? Hamarosan kiderül, hiszen a héten jelent meg Every Open Eye című második lemezük, amelyre már a rajongók teljesen ki voltak éhezve, és ennek keretében a londoni The Dome-ban rendezték meg lemezbemutatójukat, amelyen a Recorder is rész vett.

chvrches-the-dome-230915-20150923-emma-swann-0039.jpg

Igazán megtisztelő volt jelen lenni a koncerten, hiszen a trió már réges rég kinőtte a klubkoncerteket, és már Londonban is olyan legendás helyeken lépnek fel, mint a The Forum vagy a Brixton Academy, arról nem is beszélve, hogy legközelebb a 10 ezer embert befogadó Alexandra Palace-ban fognak játszani. Pontban kilenckor a számukra már talán szokatlanul kicsi színpadon álltak (Lauren meg is jegyezte egyszer, hogy ő már el van szokva ettől), és bele is kezdtek a 17 számot tartogató műsorba. Egyből az új lemezt indító Never Ending Circles-szel kezdtek, amely után felváltva jöttek régi és új számok. A három korábban megjelent új kislemezen túl az új album összes többi dala most először volt hallható élőben, amelyek ugyan hibátlanul hangzottak, de érződött, hogy még kicsit vissza kell rázódniuk a koncertezés világába, végül is a berlini Lollapalooza-fellépést leszámítva ez volt a turné első állomása (a hétvégétől már Észak-Amerikában lépnek fel, a koncertsorozat novemberben érkezik Európába).

INTERJÚNK A FRONTEMBERREL, LAUREN MAYBERRY-VEL.

Az Empty Threat és Playing Dead alatt Lauren is ütőket vett magához és eldobolgatott néhány témát a dobgépeken, a színpadkép pedig a következő volt: Iain Cook váltogatott a basszus- és elektromos gitárok, valamint a szintetizátorok között a bal szélen (hiába na, látszik, hogy posztrockkal foglalkozott korábban, interjúnk vele itt), Martin Doherty a szintetizátorok és szempleren hozott alapokért felelt a jobb oldalon, míg Mayberry természetesen hozta a frontot. Arra muszáj kitérnem, hogy bár Mayberry a zenekar frontembere, ám amikor az Under The Tide alatt Doherty vette át az énekesi szerepet, valahogy több energiát szabadított fel a közönségben – és ezt Mayberry egyből úgy kommentálta a szám után, hogy „úgy könnyű, ha nem egy óráig kell ezt csinálnia...” A koncert alatt természetesen megszólaltak még a korábbi klasszikusok is, mint a Lies vagy a Recover, majd a rájátszásban az új lemezt záró Afterglow szó szerint színpadiasan túldramatizált előadásával és a The Mother We Share-el zárták.

chvrches-the-dome-230915-20150923-emma-swann-0241.jpg

Összességében nem volt rossz a koncert, de amikor tavaly márciusban láttam őket, sokkal érdekfeszítőbb volt a fellépésük (és persze az új lemezt is kifejezetten gyengébbnek tartom, mint az elődjét). Mindenesetre annyi szent, hogy már a stadionkoncertek küszöbén áll a Chvrches, úgy érzem, ezekre már nem kell sokat várnunk – és hogy egy viszonylag aktuális, velük kapcsolatban megjelent nyilatkozatra is reagáljunk: az sem igaz, hogy ha kezdettől Mayberry szólómunkájaként adták volna el a produkciót, sokkal komolyabb eladásokkal rendelkeznének, ugyanis a srácok igenis kellenek a Chvrches-összképhez.

Csonka Mátyás
fotók: diymag.com 

Számlista:
Never Ending Circles
We Sink
Keep You on My Side
Lies
Empty Threat
Tether
Playing Dead
Science/Visions
Gun
Make Them Gold
Under the Tide
Leave a Trace
Bury It
Recover
Clearest Blue
ráadás
Afterglow
The Mother We Share


és az új lemez kritikája:

Chvuches: Every Open Eye

chvrches_3.jpgKiadó: Glassnote / Virgin / Universal

Megjelenés: 2015. szeptember 25.

Stílus: szintipop, elektropop

Kulcsdal: Keep You On My Side

Ugyan a ma már erősen jellemző kétéves periodicitásban érkezett a második Chvrches-album, de valahogy mégis soknak tűnt a szünet, azaz felfokozottak a várakozások, hiszen a debüttel a trió magabiztosan lett a kortárs szintipop-színtér egyik vezetője. Ilyenkor van az, hogy jön egy gyenge második album ugyanabból. Az Every Open Eye nagyjából valóban ugyanaz és persze gyengébb is, de azért nem annyival, hogy zavaró legyen. A debütöt inkább a jó dalok tették erőssé, mint a sound és ez most igaz, igaz kissé hullámzóbb a színvonal (de a csúcs meg magasabb lesz, mint valaha az intant slágeres Keep You On My Side-dal). A legjobb dalt azonban ismét Martin Doherty szintis énekeli (High Enough To Carry You Over).

7/10

Dömötör Endre


a friss nagylemez: 


a Leave A Trace klipje:  

https://recorder.blog.hu/2015/09/26/a_stadionkoncertek_kuszoben_chvrches-koncertbeszamolo_es_-lemezkritika
A stadionkoncertek küszöbén – Chvrches-koncertbeszámoló és -lemezkritika
süti beállítások módosítása