Nevéből adódóan, stílszerűen fennállásának nem a 25., hanem a 27. évfordulóját ünnepelte meg októberben a német !K7 kiadó, exkluzív ingyen letölthető számokkal olyan aktuális elektronikus zenei előadóktól, mint a Motor City Drum Ensemble, Apparat és a Hercules And Love Affair. Utóbbi jegyzi a legújabb darabját a szinte kultikus DJ-Kicks sorozatnak, amely a !K7 a hírnevét is megalapozta.
A Studio !K7 1985-ben indult Berlinben, a vállalkozás eredetileg digitális formátumú zenei videóanyagokat gyártott, kezdetben poszt-punk és alternatív rock előadóknak, mint az Einstürzende Neubauten, Lydia Lunch, Nick Cave és a Mudhoney. Az első elektronikus tánczenei kiadványuk 1992-ben a 3 Lux videómix volt - a három részes techno-trance mixsorozat a számokhoz passzoló pszichedelikus vizuális körítéssel VHS-kazettán jött ki. Ugyanezt a koncepciót vitte tovább, csak már ismert dj-k (pl. Laurent Garnier, Richie Hawtin, DJ Hell) bevonásával az X-Mix széria 1993-1998 között (az MTV Party Zone rendszeresen adta ezeket hol részleteiben, hol teljes egészében).
Az első DJ-Kicks mixet a nagy hatású belga-angol producer CJ Bolland készítette és 1995. szeptember elején jelent meg, majd nem sokkal később, 1996. januárjában rendesen is elindult a !K7 lemezkiadó, amely a kultuszát megalapozó DJ-Kicks-ek mellett már attól az évtől gondoz stúdióalbumokat; csak pár név az eddigi katalógusból: A Guy Called Gerald, Kruder & Dorfmeister, Matthew Herbert, Princess Superstar, Shantel, Spacek, Tosca. A !K7-nek ma négy fiókirodája működik világszerte és négy további független kiadó tartozik alá.
Az elektronikus tánczene széles skáláját reprezentáló, ugyanakkor az éppen aktuális trendeket is lekövető DJ-Kicks-ek - amelyeknél szabály, hogy készítője egy addig kiadatlan számot is odabiggyeszt bónuszként a mixébe - sorában pár napja jött ki a 41. számú. Erre a Hercules And Love Affair New York-i tánczenei trupp vezetője, Andy Butler szelektált korabeli (meleg) diszkó és acid house ritkaságokat (mint ez). A mixhez tartozó eddig nem hallott szám ehhez igazodva tisztára a nyolcvanas évek végét idézi (amúgy a dalhoz még 1991-ben gyűjtött hangmintákat használtak fel), valahol a Stock, Aitken & Waterman-féle műanyag hi-NRG és acid house határán - a Bananaramának is jól állt volna anno:
A dalnak egy hosszabb és picit eltérő verziója szerepelt a !K7 27. születésnapi ingyen letöltés-akciójában, amelynek keretében négy héten át két-két exkluzív felvétellel ajándékozták meg az elektronika-fanokat. Íme, a teljes névsor: When Saints Go Machine, Motor City Drum Ensemble, Wolf + Lamb vs. Soul Clap, Brandt Brauer Frick, New Look, Hercules And Love Affair Apparat, Will Saul presents: Close, a dupla pakkok email cím ellenében átvehetők a kiadó évfordulós oldalán. Aki nem elégszik meg az alacsony bitrátával és/vagy lemezgyűjtő ínyenc, az spéci bakelitlemezen is hozzájuthat a nyolc számhoz egy díszdobozos kiadványba csomagolva, megtoldva két lemezfilccel, egy poszterrel és egy pendrive-val, rajta mind a 41 DJ-Kicks-szel.
A DJ-KICKS-ET KÉSZÍTŐK TÁBORÁHOZ 2010-BEN CSATLAKOZOTT APPARATTAL INTERJÚNK ITT.
Ugyan a mixcédék ideje úgy általában tényleg leáldozott, hiszen az interneten zúdítják ránk a promó- és egyéb szettjeiket a dj-k, azonban a DJ-Kicks sorozata mégis megőrizte relevanciáját. A titok, hogy kiváló érzékkel választják ki a készítőket, akik aztán mind különleges figyelemmel állítják össze a mixeiket, végeredményül olyan önálló produktumot létrehozva, amely jócskán túlmutat egy átlag dj-szetten. Ezért van, hogy a DJ-Kicks-ek többsége időtálló darab, és akad köztük néhány igazán különleges is - alább az az öt klasszikus darab, amit szerintünk mindenképpen érdemes beszerezni.
DJ-Kicks: CJ Bolland
Már csak azért is, mert ez volt az első, de a kordokumentum-értéken túl a Prodigy egyik példaképének (és remixelőjének) kompromisszummentes négynegyed-menete a mai napig élvezetes képet ad a kilencvenes évek underground technójáról.
DJ-Kicks: Kruder & Dorfmeister
A downtempót egy hajszál választja el a kávézói háttérzenétől. Nem tudni, mi lehetett a bécsi kávézók levegőjében, de ez a két besztondult, csibész képű osztrák 1996-ban sikerrel lépte át az unalom-küszöböt ezzel a triphop-dzsesszes drum&bass-techno cuccal.
DJ-Kicks: Nicolette
1997-ben sem a zenei eklektikusság, sem a női dj nem számított még annyira bevett dolognak, úgyhogy a Massive Attack Protectionjén két számban éneklő Nicolette mixével - ráadásul dupla mixével - megjelenésekor kétszeresen kuriózumnak számított. Ahogyan Nicolette férfiakat megszégyenítően kemény IDM-techno-jungle szelekcióval állt elő, ami még ma is hatalmasat rúg.
DJ-Kicks: Stereo MCs
Nyolc évvel a világhírt hozó Connected album után a Stereo MC’s ezzel a mixalbummal adott életjelet magáról 2000-ben. Ritka breakbeat-orgia csak hardcore lemezritkaság-túróknak - akár ez is lehetett volna belőle, de öncélú onanizálás helyett egy abszolút kortalan, nagyon szórakoztató és fanki ütem-parádét rittyentettek. Még egy csavart is vittek bele: a kötelező új számot három részben tálalták.
DJ-Kicks: Erlend Øye
A norvég Kings of Convenience akusztikus popzenekar egyik fele, a göndör hajú, szemüveges gyógyegér Erlend Øye nemcsak a DJ-Kicks, hanem a dj-mixek egész történetének legcukibb szettjét produkálta 2004-ben: nem egyszerűen egymásba keverte a számokat - sőt, ezzel annyira nem is vesződött -, hanem amikor olyanja volt, ráénekelt valamit a zenére, és ebben az sem zavarta, ha az eleve egy vokális szám. A jamaicai dj-zési kultúrát a kinyúlt pulóveres geek-kultúrával senki nem vitte táncba ennél bájosabban.
Forrai Krisztián