A jövőbeat nemzedéke – magyar wonky/future beat

2011.11.30. 13:55, rerecorder

A 2008 óta radaron lévő wonky csak azért nem nyerné meg a legidiótább stíluselnevezések versenyét, mert bár megvannak a karakterisztikus jellemzői (disszonancia, érzelmesség, szkeccsszerűség) és hangzásjegyei (kótyagosan csúszkáló-imbolygó szintidallamok, képtelenül bicegő ritmusképletek, prüntyögések), valójában inkább egy szemléletmód, amely a szabálytalankodásra, a sémák fenékbe billentésére és a stíluskeretek nélküli alkotásra helyezi a hangsúlyt a jövőirányú elektronikus zenében. Az elsősorban a hiphopot felforgató, Flying Lotus és körének feltűnésével berobbanó wonky mostanra globális mozgalommá nőtt, és örömmel mondhatjuk, hogy Magyarországon is szép számmal akadnak figyelemreméltó, nemzetközileg elismert future beat producerek. Most következzék közülük négy kedvencünk: Dnte, a Headshotboyz, Polyklinik és YKZN – a színtér többi képviselője pedig a Headhotboyz által a Recorder számára összeállított The Hungarian Beat című mixben kapott helyet.

DNTE
Karsai Norbert (24), hangtechnikus-hangmester

- Mióta készítesz zenét?

- Kb. nyolc éve.

- Fontosabb megjelenéseid?

- 2009 óta egy tucat megjelenés köthető a Dnte névhez (számok, EP-k, remixek), pl. a Mad-Hop, Paper Chain, lemonheart labeleken. Idén október 20-án pedig megjelent a debütáló lemezem (Wake Me Up) a lipcsei Resistant Mindz Records gondozásában.

- Kedvtelésből vagy komoly szándékkal zenélsz?

- A zenélés számomra az önkifejezés egy módja. A célom leginkább az, hogy önmagam adhassam a zenében, és úgy gondolom, a zene mint nyelv az egyik legkifinomultabb az összes többi közül. Kint élek Berlinben, vannak fellépéseim, és jó dolog lenne, ha a későbbiekben csak ennek tudnám szentelni az időm.

- Milyen eszközökkel készítesz zenét?

- PC, Akai sampler és élő hangszerek.

- Hangminták / saját hangok aránya, fő hangminta források?

- Nem használok teljes mintákat, csak akkor, ha remixet készítek. Általában a klasszikus hangszeres dallamokat is én találom ki és feljátszatom zenészekkel. Ha mintázom, olyan apróra vágom, hogy az eredetét nem igazán lehet felismerni. Fő hangminta forrásom az elme.

- Mik, kik a legfőbb zenei hatások?

- A zeném mindenféle stílusból táplálkozik, egyfajta élő-lélegző massza. De ettől függetlenül természetesen vannak irányok, amelyek nagyobb hatással voltak rám, például downtempo, hiphop, electro, konkrétabban pl. Bonobo lemezei, J Dilla ütemei vagy Nosaj Thing Drift című lemeze, de oldalakon át tudnám sorolni.

- Honnan merítesz ihletet a zenédhez?

- Inspiratívan hat rám az élet minden színtere, legyen az a közlekedési zajok ritmusa, a járókelők mozgásának tempója, vagy a pillanat, amikor magával ragad a víz hullámzásának monotonitása. Sokszor előfordul, hogy amit láttok magam előtt, mint egy festmény vagy egy kép egyfajta hangulatot áraszt felém, ami a zenéimben is tükröződik.

- Miből „indul ki” nálad egy szám?

- Ez teljesen változó. Van, hogy egy erős lüktetést érzek és akkor abból, de van, hogy egy dallamból, basszusfutamból építkezik a zene. A folyamat pedig összetett: van, hogy a hangulatot próbálom meg először felépíteni, és utána variálom a hangszerelést, máskor a hangszerelés van meg előbb és azt alakítom. Utólag nem igazán szoktam nagyobb változásokat eszközölni, mivel akkor már nem abban az állapotban vagyok, mint amikor írtam a zenét, és ez elviheti egy teljesen más irányba, mint amit eredetileg szeretem volna.

- Milyen színű a zenéd?

- Kék, mert könnyed játékos, légies.

- Milyen sztori / jelenet illene a zenédhez?

- Séta egy forgalmas utcán.

- Mi a zenéd fő megkülönböztető jegye?

- Ritmus-orientált zene, amelyben a klasszikus hangszerek mellett helyet kapnak a különböző szintik, zajok, énekbetétek, ezáltal megteremtve egyfajta szürreális hangulatot.

- Mit jelent számodra a wonky, beleférsz ebbe a stílusba?

- A wonky számomra a szabadságot jelenti, ahol a zenében eltűnnek a szokványos stílusbeli követelmények és a fiatal előadók szabadjára engedhetik a kreativitásukat. Én teljes mértékben tudok azonosulni ezzel a felfogással.

- Hogyan látod globálisan a színtér jelenét és jövőjét?

- Mint minden stílus, ez is folytonosan alakulni, változni fog.

- Mit gondolsz a magyar színtérről?

- Jelenleg még annyira nem kiforrott Magyarországon, de egyre nagyobb figyelmet kap, a magyar producerek egyre erősebbek lesznek ebben a zenei irányzatban. Mint mindenben, természetesen a magyar „íz” a wonkyban is érződik.

- Ha a világon bármelyik MC-vel dolgozhatnál, ki lenne az?

- Talib Kweli.

soundcloud.com/dante-1
facebook.com/Dntemusic

 

HEADSHOTBOYZ
Ambrózy Kristóf (22), Nádházi Lajos (24), zenészek

- Mióta készítetek zenét?

- Együtt 2006 óta, Headshotboyz néven 2007 októbere óta működünk. Mindketten írtunk előtte is zenéket, olyan tíz éve koptatjuk már a szoftvereket.

- Fontosabb megjelenéseitek?

- Ami a jelenlegi műfajunkat illeti, megjelent pár zenénk válogatásokon, ingyen EP-ken a Chi Recordings, Svetlana Industries, Mad-Hop, Rebel Magazine gondozásában. Kész van egy önálló EP-nk is, ami egy számunkra nagyon kedves német kiadónál fog kijönni.

- Kedvtelésből vagy komoly szándékkal zenéltek?

- Kedvtelésből, de komoly szándékkal. Örülnénk, ha a zenénk minden olyan emberhez eljutna, akinek tetszhet. Nem szeretnénk semmilyen szinten megragadni vele, nagyjából ennyi a lényeg nekünk.

- Milyen eszközökkel, hogyan készítetek zenét?

- Időnként felveszünk egy adag hangot, zörgést, „hangszer” mintát, és azokból szemezgetünk egy darabig. Ezek általában kitöltő hangok maradnak a számainkban, a munkánk nagy része szoftveres.

- Hangminták / saját hangok aránya, fő hangminta források?

- 90%-ban saját hangokat használunk. Néha régi dzsesszfelvételekből merítünk, de túlságosan nem jellemző.

- Mik, kik a legfőbb zenei hatások?

- Mindenféle zenét hallgatunk, nehéz lenne bármit/bárkit is kiemelni. A Los Angeles-i színtér mindenképpen mély nyomot hagyott bennünk, de ugyanígy a Projet: Mooncircle kiadványai is.

- Honnan merítetek ihletet a zenétekhez?

- Valószínűleg minden hatással van a zenénkre, amit az érzékszerveink befogadnak. Talán a természet és a belvárosi underground élet a fő inspirációk.

- Miből „indul ki” nálatok egy szám?

- Nagyrészt dobokkal kezdjük a zeneírást. Csinálunk dobalapot vagy valamit, amire nagyjából feljátsszuk a dallamokat, basszust MIDI billentyűkön, aztán onnan kezdünk el építkezni. Sokszor van egy hangulat, amit meg akarunk teremteni; elkezdjük csinálni, és később egy motívum teljesem más irányba visz el minket. Ez a legizgalmasabb az egészben: hagyni, hogy a véletlenek hozzák a legjobb ötleteket, sosem tudhatjuk, mi lesz a vége egy-egy számkezdeménynek.

- Milyen színű a zenétek?

- Változó, egy-egy számhoz lehetne külön színt társítani, meg persze csinálunk hasonló színű számokat.

- Milyen sztori/jelenet illene a zenétekhez?

- Minden számnak külön története van, nem szeretnénk a mi verziónkkal befolyásolni a hallgatók fantáziáját - mindenkinek joga van a saját fejben filmjéhez.

- Mi a zenétek fő megkülönböztető jegye?

- Erős basszus, lágy dallam, talán ez. Mondhatni, nem a hagyományos, analóg „beatmaker” vonalat erősítjük, talán épp ezért különbözik a végeredmény a megszokottól.

- Mit jelent számotokra a wonky, belefértek ebbe a stílusba?

- Nem szívesen soroljuk a zenénket semmilyen stílusba, ha mégis muszáj, a „futurebeats” talán találóbb, de ez is sok kis zenei ág összefoglalása. Post-genre időszakban vagyunk, a zenéknek hangulata van sebesség- és ritmuskorlát nélkül. A wonky egy kis része ennek a világnak, maga a megnevezés pedig szerintünk ritka szar.

- Hogyan látjátok globálisan a színtér jelenét és jövőjét?

- Jelenleg fejlődik, sok a jó kezdeményezés, egyre több embert mozgat meg az efféle zene. Alstílusokkal is bővül, más post-genre zenékkel keverhető, így csak remélni tudjuk, hogy nem válik majd sablonossá a későbbiekben, és nem ez lesz a következő dubstep.

- Mit gondoltok a magyar színtérről?

- Jó beatmakereink vannak, beszélhetünk magyar színtérről. Nemzetközileg viszont jobban tolhatnák magukat egyesek, mert zeneileg bárhol megállnák a helyüket. Az s*10, Space Is Called, Bounce rendezvények régi és új magyar tehetségeket (is) felléptetnek, ami esélyt ad a producereknek megismerni egymást, így kollaborációkat is köszönhetünk nekik. Az itteniek zenéje sokszor a régivonalas beatekből táplálkozik, kellemesen melankolikus.

- Ha a világon bármelyik MC-vel dolgozhatnátok, ki lenne az?

- Busta Rhymes/Mos Def.

soundcloud.com/headshotboyz
facebook.com/headshotbook

 

POLYKLINIK
Lendvai Mátyás (24), kattintó munkatárs egy multinál.

- Mióta készítesz zenét?

- Komolyabb szinten kb. nyolc éve.

- Fontosabb megjelenéseid?

- Októberben jelent meg az első nagyon hivatalos EP-m + címmel a Svetlana Industries jóvoltából. Előtte volt pár ingyenes megjelenés, pl. a Bitlab Records első Bitclash-szériáján, illetve a Mad-Hop első és második válogatásán. Az Error Broadcastnél is megjelent egy remixem, szóval elég jól telt az idei év.

- Kedvtelésből vagy komoly szándékkal zenélsz?

- Próbálom úgy alakítani, hogy a zenélés megmaradjon hobbiként és örömmel csináljam. Konkrét célok nincsenek, egyelőre csak sodródom.

- Milyen eszközökkel készítesz zenét?

- Folyamatosan változik az otthoni set-up. Vasfüggő lettem az elmúlt öt év alatt, jó pár szinti, dobgép megfordult nálam. A gépparkomban van analóg szinti, digitális szinti, dobgép, kompresszor, satöbbi. De a főhangszer a számítógép, azzal rögzítek, keverek, effektezek.

- Fő hangminta források?

- Szeretek saját alapanyagból dolgozni, nagyon sok felvett témám van, mintákat is használok, de általában felismerhetetlen állapotig alakítom őket.

- Mik, kik a legfőbb zenei hatások?

- Technótól kezdve az ambientig hosszú lenne a lista. Akiket kiemelnék: Flying Lotus, Aphex Twin, James Blake, Comfort Fit illetve Simon Posford munkássága volt rám nagy hatással. Nem vagyok nagy zenefogyasztó, egy-két előadóra időnként rákeresek, mit csinál éppen. Ha belegondolok, az elmúlt pár évben inkább hangszer, DIY, circuit bending demókat hallgattam, mint kész zenét.

- Honnan merítesz ihletet a zenédhez?

- Bekapcsolom a gépeket (hangszereket). A gépeken gombok és potik vannak, ennél nagyobb inspiráció nem létezik számomra.

- Miből „indul ki” nálad egy szám?

- Egy jól sikerült ütem/dallam indítja el a lavinát, aztán minden jön magától. Amit nem tudok befejezni pár nap alatt, azt hagyom a francba... majd később felhasználok belőle valamit. El kell kapni a pillanatot és időben befejezni. Valahogy így sikerültek a legjobb cuccok.

- Milyen színű a zenéd?

- Tejszín?

- Milyen sztori/jelenet illene a zenédhez?

- Atomerőműben nevelkedett kisfiú kalandjai.

- Mi a zenéd fő megkülönböztető jegye?

- Moll akkordok, szintetikus dobok, fehér zajok mindig vannak benne.

- Mit jelent számodra a wonky, beleférsz ebbe a stílusba?

- Ezen sosem agyaltam, talán továbbértelmezett hiphop? Szerintem ma már bármi belefér és ez a jó benne.

- Hogyan látod globálisan a színtér jelenét és jövőjét?

- Örülök, hogy ebben a műfajban nem a modellkedésen, pózoláson van a hangsúly, a zenei őszinteséggel sincs probléma, már csak az igazi élő produkciók számát lehetne kicsit növelni.

- Mit gondolsz a magyar színtérről?

- Itthon családias a hangulat, jó emberek csinálnak jó dolgokat. Gondolok itt a Bounce sorozatra vagy a Cadik-féle Space Is Calledra. Zeneileg szerencsére elég vegyes a felhozatal, mindenkinek megvan a maga hangzása. Szerintem nincs okunk panaszra, több nemzetközinek mondható válogatáson szerepeltünk már saját zenével, remixszel egyaránt.

- Ha a világon bármelyik MC-vel dolgozhatnál, ki lenne az?

- Egy mongol torokénekessel.

soundcloud.com/polycloud

 

YKZN
Naske László (31), tervezőgrafikus

- Mióta készítesz zenét?

- Hozzávetőleg tíz éve csinálok zenét.

- Fontosabb megjelenéseid?

- Ebben a stílusban még semmi nem jelent meg tőlem hivatalosan.

- Kedvtelésből vagy komoly szándékkal zenélsz?

- Egyelőre kedvtelésből zenélek, aztán később meglátjuk.

- Milyen eszközökkel készítesz zenét?

- Elsősorban számítógéppel készítek zenét, de az utóbbi időben elég sokat foglalkozok szintetizátorokkal, meg egyéb elektromos játékokkal, ezekből egyre többet építek be a számokba.

- Hangminták / saját hangok aránya, fő hangminta források?

- Az arány teljesen ingadozó, most elég sokáig nem használtam mintákat, de épp a legutóbbi remixemben megint előkerült pár dzsesszlemez.

- Mik, kik a legfőbb zenei hatások?

- Elég nehezen tudom leszűkíteni a hatások körét, mert nagyon sok műfaj érdekel: dszessz, house, funk, elektronikus zenék…

- Honnan merítesz ihletet a zenédhez?

- Az ihlet általában elég sok oldalról jön, de nagyon ritkán tudatos, általában ha jön egy érzés, ahhoz keresek hangokat. De gyakran indulok ki valamilyen látványból vagy történetből: általában kitalálok valamilyen jelenetet a fejemben, és ahhoz csinálok soundtracket. Inkább egy hangulatot akarok fenntartani, és nem figyelek annyira a zeneiségre, emiatt gyakran elég egyszerű, repetitív dolgokat csinálok. Ez nagyjából jellemzi is a számaimat, hogy repetitívek, és nyersek a hangok, mert nem mindig akarok vagy tudok figyelni a hangzásra.

- Miből „indul ki” nálad egy szám?

- Ha nekiállok egy számnak, akkor maximum két-három órát van türelmem foglalkozni vele, de sok olyan számom van, amit mondjuk buliból hazaérve elkezdek, és reggelre nem is emlékszem rá, hogy mit csináltam, aztán vagy jó, vagy nem. De leginkább azt szeretem, ha olyan közeget hozok létre, ami eléggé elszeparált mindentől – sokkal inkább a hangzás és az atmoszféra érdekel, mint a konkrét zeneiség.

- Milyen színű a zenéd?

- A zenémhez egyetlen színt nem tudok kapcsolni, de valami majdnem fekete, lila passzolna kis narancsszínű foltokkal passzolna hozzá.

- Milyen sztori/jelenet illene a zenédhez?

- Valamilyen epikus sci-fi jelenet, amiben elindulnak a dokkból az űrhajók. Olyasmi, ami nem kifejezetten akció dús, de benne van a helyzet feszültsége

- Mi a zenéd fő megkülönböztető jegye?

- Amitől egyedi, az talán az a masszív atmoszféra, amitől kicsit feszültebb és nyersebb, mint a többieké. Gyakran kicsit lassabb, és a folytonos ismétlődésektől meditatívabb is.

- Mit jelent számodra a wonky, beleférsz ebbe a stílusba?

- Nagyon kedvelem azt, ami most Los Angelesben történik, és ahogy ez hat a világ más részein is, mert az utóbbi három évben legalább annyit változott a hiphop, mint előtte mondjuk tíz év alatt. Ugyan én nem tudok teljesen azonosulni vele, de természetesen hat rám is, hiszen sokat hallgatok Flying Lotust, Hudson Mohawke-ot, Samiyamet, de ugyanakkor egész más jellegű londoni és japán dolgokat is, amik nem kifejezetten férnek bele a wonkyba. Nem kötelezem el magam műfajokhoz.

- Hogyan látod globálisan a színtér jelenét és jövőjét?

- Szerintem most megint csak egy masszív pulzálás van elég sok műfajban a világon több gócpontban, körülbelül úgy, mint tizenöt éve történt, és ez a változás ma a SoundCloud, YouTube, Bandcamp stb. miatt négyzetre is emeli ezt a fejlődést, mert sokkal könnyebben elér a zene mindenkit.

- Mit gondolsz a magyar színtérről?

- Én azt érzem, hogy a magyar producereknek igen fel kell kötni a nadrágjukat, mert mára végképp elmosódott a megítélés a magyar és nemzetközi zenék között, és a mostani közönség sokkal tájékozottabb, mint pár éve, tehát sokkal gyorsabban végbe kell mennie náluk is a fejlődésnek, mert különben könnyen lemaradhatnak. Itthon a két kezemen meg tudom számolni azokat, akiknek ez sikerül.

- Ha a világon bármelyik MC-vel dolgozhatnál, ki lenne az?

- Nincs ilyen álom-MC-m. De folyamatban van néhány MC-s próbálkozás, remélem nemsokára megvalósul valami ezekből.

soundcloud.com/ykzn
facebook.com/pages/ykzn/171249446261950


interjúk: Forrai Krisztián


Dnte nyolcszámos Wake Me Up című mini-albumáról a Drama című felvétel:

a Headshotboyz Flektor című szerzeménye:

Polyklinik friss EP-jéről a Vermona című szám:

YKZN Red Giant című felvétele:

 

https://recorder.blog.hu/2011/11/30/a_jovobeat_nemzedeke
A jövőbeat nemzedéke – magyar wonky/future beat
süti beállítások módosítása