A Lidércben semmi sem úgy történik, ahogy eltervezik: miért az első klipjük lenne a kivétel? Halotti toron kapott ajándék a Rákosrendező szürreális videója, a dalban a sötét kelet-európai történelem sűrűsödik. Premier!
2007 nyarán, a Szigeten adta első koncertjét a Lidérc, amit a legendás Kézi-Chopin frontembere, Legát Tibor, valamint a Balaton és az Európa Kiadó gitárosa, Dénes József alapított. 2008 elején már neki is álltak az első lemezük munkálatainak, de a Budapesti Halottaskönyv felvételei nyáron Dönci halála miatt megszakadtak. A zenekar 2016-ban, Dönci Szökésben című posztumusz könyvének megjelenése után aktivizálta magát, hogy újra előadja és végre stúdióban is rögzítse a Budapesti Halottaskönyv addig csak koncerteken hallható anyagát. Erre végül 2018 februárjában került sor, de a felvételek egy évig, a keverési munkálatok pedig négy évig (!) húzódtak el, és bár most minden jel arra utal, hogy a lemez még idén megjelenik, erre azért nem vennénk mérget. Az viszont egészen biztos, hogy ősszel megkezdődnek a zenekar második lemezének, a Csodavárásnak a felvételei, amit a Lidérc olyan gyorsan szeretne elkészíteni, hogy a Budapesti Halottaskönyvet követően pár héten belül megjelenhessen.
A Lidérc dolgai sohasem úgy alakulnak, ahogyan azt előre megtervezték, ezt jól példázza első klipjük is. „Eszünkbe sem jutott, hogy a Rákosrendező című számra készítsünk videoklipet. Nem mintha nem szeretnénk ezt a számot, de valami kevésbé nyomasztót szerettünk volna. Így esett a választás az Adj inni című dalunkra. Készült a forgatókönyv, megvoltak a szereplők, és mindent leszerveztünk. De augusztus elején, a forgatás előtti éjjel özönvízszerű esőzés volt, és beázott, használhatatlanná vált az eredetileg kiszemelt helyszín” – mondta Legát Tibor, hozzátéve, hogy – mivel a helyet leszámítva minden készen állt a forgatásra – ekkor döntöttek úgy, hogy a Rákosrendezőből forgatnak klipet – a lehető legegyszerűbb módon.
Lidérc. Fotó: Legát Franciska.
Legát úgy tekint a klipre, mint afféle ajándékra, amit mondjuk egy halotti tor során adnak át. A klip szó szerint 0 forintból készült, a zenekar köszönettel tartozik Papócsi Lászlónak (aki már két éve a Lidérc billentyűse, de a Budapesti Halottaskönyv munkálataiban még nem vett részt), aki operatőrként segédkezett, illetve a Három Holló kávézónak, ahol lehetőséget biztosítottak a forgatásra.
Maga a dal egyébként úgy született, hogy amikor Legát pár éve elkeveredett a régen nagy teherpályaudvarként üzemelő, de mára lepusztult Rákosrendező állomásra, beugrott neki, hogy a Rákosrendező név, és a hozzá tartozó rothadás és elhanyagoltság mennyire lefedi azokat a sötét dolgokat, amelyeket általában Kelet-Európához kötünk. „Így lett Rákosrendezőből metafora, a fekete Kelet-Európa metaforája” – mesélte Legát, aki azt is elárulta, hogy az elmúlt években a zenei érdeklődésük is kissé más irányba fordult. „A két lemez zenei világa annyiban különbözik, hogy a Csodaváráson a hangszerelésben már a zongorának, orgonának, szintetizátornak is jut szerep, míg az első lemezen kizárólag gitárok, basszus és dob szól. A második lemez szövegvilága sokkal inkább realista, a spirituális utalások helyett inkább a történelmi utalások jellemzik.”
A Lidérc legközelebb a hazai pályának számító Hunnia Bisztróban lép fel szeptember 22-én, amire régi és új dalokkal is készülnek.
Legát másik együttese, a Kézi-Chopin történetét a hányattatott sorsú kultemezük, Az utolsó magyar playboy 30 éves születésnapja alkalmából tekintettük át. A glam rockkal és csípős társadalomkritikával átitatott album nem tartozik a rendszerváltás időszakának legismertebb lemezei közé, holott kordokumentumnak sem utolsó és tele van slágerekkel. A cikkért katt ide.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.