A nehézségre megyek a súlytalanság helyett - Rec.hu

2023.05.18. 13:00, RRRecorder

musspell_crop.jpg

A bal zsebemben jogdíj, a jobban jogerős ítélet. Itt pénzzel is sikerül szegénynek lenni. Hurrá, van atomfegyverünk, de a tűz és a víz végez majd velünk. Mindig nálad keresem, mikor nem találom magam. Nem esek én a Balaton vizébe. Tündértáncot jár az éjszaka. Csak gigágoznak, tocsban sopánkodnak, szemük lázas karika. De most nem azok az idők járnak veled, amik könnyen véget érnek. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

"Asszem megpróbáltak engem asszimilálni, de nekem nem ment azt szimulálni, hogy olyan legyek, mint a közeg fasz figurái, mert én full más vagyok" - így kezdődik Ketioz és Phat Kísérlet című lemeze; aztán jön az ars poetica: "elhoztam nektek az aljas, utolsó, mocskos csatornazenét. Semmi nyerészkedés, semmi önmutogatás, semmi marketing, csak az igazi komoly, szívből jövő gondolatátadás". "Lassan olyan ósuli vagyok, hogy a régészek kutatnak" - ez meg az Origóban hangzik el, de az old schoolon belül azért van egy-két meglepő, tényleg kísérletező szám is, mint a Kóla, az Aki raj, ha baj van, ásít és a Play Off. Van sok-sok tényleg szellemes rím, némi oltogatás ("Sok rímmel oltástól meglett a szövődmény" - Origo), kis politizálás / társadalmi háttér. Több számban előkerülnek a gyerekek is, pl.: "leszarok mindent, csak legyen boldog a két pelenkás" (USA); a végén pedig ők maguk is megszólalnak. Magasan a legjobb old school magyar hiphop mostanában. (A cikk címe a Valóság című számból jött.) Ketioz Facebook, Phat Facebook


Április interjúnkban
KRSA már részletesen mesélt a Pannónia Allstars Ska Orchestra Victor Rice-szal közösen készült lemezről. A Heritage (On Bartók's Path) karibi-magyar fúzió, ami Rice elképzelésére épül, hogy "milyen szép átjárás van a két zenei világ között, mert a felütéses, esztamos lüktetés mindkettőben megjelenik" - amihez KRSA azt tette hozzá, hogy "tény, hogy emlékeztet egymásra és össze is lehet házasítani a két zenei világot, de nem könnyű. Keresni kell a kapcsolódási pontokat, és alaposan meg kell fontolni, hogy milyen népdalhoz és milyen hangulathoz nyúlunk." A lemezben pont az a legjobb, hogy egyáltalán nem hallatszik rajta ez a "nem könnyű" és "alapos megfontolás": teljesen természetesnek hat, könnyedén elringat és/vagy húz magával - aztán persze a hallgató rádöbben(het), hogy nohát, talán mintha mégsem lenne magától értetődő, hogy ezek a dallamok, illetve a tekerőlant, a hegedű, a cimbalom és a doromb stb. így rászervülnek a karibi alapra. Jók az instrumentális számok is, de azért kiugranak az énekes dalok (Nádasdy Fanni hallható ezekben vendégként). Facebook


Éteri, elvarázsoló dreampopot játszik a kolozsvári Musspell duó, akik itt mutatkoztak be Magyarradar rovatunkban, szexepilként a következőt említve: "két női vokál állandó jelenléte, dark harmóniavilág". Debütáló lemezük, a Unity All And All a leírás szerint a tudatos és tudattalan közti kontraszttal, a magányos küzdelmekkel és az egységben rejlő erővel foglalkozik. 44 percen, tíz számon keresztül is képes kitartani a két vokál, gitár, elektronika által megteremtett, szívmelengetően melankolikus, álmodozó hangulat. A jellegzetes hangütésen belül van némi változatosság: egy kis népdalos beütés (az egyetlen magyar nyelvű, nyitó Mezitlábon című dalban), néhol kicsit erősebb a dobok (a végéhez közeledve a Web Design és a Catch The Sun is breakbeates-tánczenés emlékeket hoz, bár persze nem fog ezektől senki felpattanni a székéből), máshol hangsúlyosabb gitár. A producer iamyank volt. Facebook


A Carson Coma újabb nagyon erős klippel állt elő. A Feldobom a követ már a nyárra várható következő lemez előfutára; a szövege és zenéje is meglehetősen sötét. "Cenzúra nélkül szembesülhetünk a magyar valósággal" a hivatalos leírás szerint, aminek része a politika is (kisípolt Orbán Viktor), de nemcsak az, hanem még sok minden más is, közhangulat, párkapcsolati tehetetlenség és egyebek. A Horváth Viktor rendezte klip egy élet állomásait veszi végig szürreálisan elemelt, sokszor vicces, még többször nyomasztó képekben. A klip premierje a Partizán reggeli műsorában volt. Facebook


Egyes vélemények szerint
a 2010-es évek legjobb magyar száma, de mondjuk egészen biztosan az egyik legjobb a Mayberian Sanskülotts Akarat című dala. Ez mostanában lett tízéves (mármint az Adlait album 2016-os, de a Rakéta Demo-válogatáson megjelent változat és a klip 2013-as, utóbbi itt debütált a Recorderen), és ezt a Dalmata Daniel kiadó nagyszabású remixlemezzel ünnepli meg. A magyar és külföldi remixerek lazábban és veretősen táncos, no meg kísérletező-szétszabdaló értelmezéseket is hoznak; a legjobbak talán azok, amik az eredeti szám kettősségeit, édesen fájdalmas melankóliáját, a maga körül keringve lebegő gitár és a feltartóztathatlanul húzó alap párbeszédét is meg tudják őrizni, vagy újra tudják formálni. Ilyen például az ausztrál Hysteric a szétesés határán billegő remixe, illetve LAU száma, ami elég keményen indul, de aztán egyre több minden kavarog benne, acid, melankolikus szintiszőnyeg, breakbeat, egyebek. De végig jó a válogatás; mi több, az Akarat az a szám, amiből egyvégtében meg tudtam hallgatni tíz remixet, és a végére sem untam meg, hogy "de most nem azok az idők járnak veled". Az albumot az Electronic Beats mutatta be. Mayberian Sanskülotts FacebookDalmata Daniel Facebook


Rohanunk a forradalomba
- ez a Hétköznapi Csalódások új lemezének címe. Ilyen számok vannak rajta többek között, hogy: Autokrata ballada, Álkeresztény, no meg nemes egyszerűséggel Mocskos Fidesz. Azért nemcsak direkt (magyar) politizálás van, hanem az El pueblo unido egy chilei mozgalmi dal; a Minden nő a nőkről szól, a Vége van az emberiség (vagyis az "öngyilkos majom") kihalásáról; a Halott fiúkról pedig Megyeri Ferenc itt elárulta, hogy "dédnagyapám emlékére írtam, aki az orosz fronton harcolta végig az I. világháborút". A zene, azon túl, hogy nem 33 évesen újul meg a PICSA, elég változatos; a sajtóanyagban az olvasható, hogy "visszatértünk a húzósabb, dallamosabb punkhoz. De azt hozzá kell tenni, vannak egyenesen metalos beütésű dalok, meg van ska, zúzós és dallamos punk, de még egy rockabilly dal is". HonlapFacebook


A Follow The Flow az egyik legsikeresebb pop-rap csapat, és Egyedül a sötétben című albumuk is megfelelő mennyiségű fülbemászó, slágeres és rádióbarát dalt tartalmaz - de azért tartogat meglepetéseket is. Például rögtön az intro sötét, glitch hopos színeivel, aztán a Venom minimalista odaverésével. A címadó szám meg (ha nem is a Hétköznapi Csalódások szókimondásával) politizál, pl.: "Sokan eltűrték, hogy hülyének vannak nézve / Sokan elrontották, hogy nem akartak tenni / Addig semmit, amíg lehetett mit". A hivatalos ismertető szerint a zenekar azt szeretné, "ha ez a lemez olyan volna a rajongóik számára, mint az albumborítón látható zseblámpa: ha fényt csempészne oda, ahol arra van szükség." Facebook


A Musspell lemezét a Move Gently, Zságer Balázs egyik kiadója gondozta, ami megjelentette első válogatását is. Nagyjából az elektronikus zene és a pop határvidékén jár a legtöbb szám, többször népzenével keverve, mint például Дeva először itt megjelent új dalában (aminek a szövege Csoóri Sándor Ágak suhorásszák című verse), vagy BéTé folk-dubtechnója (szintén exkluzív). De van hiphop, direktebb tánczene, vagy indie popos melankólia is. Biztosan talál magának kedvére való zenéket az, aki az ismertebb előadók miatt jön (az említetteken kívül pl. Labek & Chrobak és a Flanger Kids, akik e cikk megjelenése napján, a Move Gently Nighton mutatják be nagyszerű lemezüket). Facebook

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2023/05/18/a_nehezsegre_megyek_a_sulytalansag_helyett_rec_hu
A nehézségre megyek a súlytalanság helyett - Rec.hu
süti beállítások módosítása