A Kaktus egy izgalmas, lemezről lemezre megújuló zenekar, akik kezdetben a kísérleti, elektronikusabb hangzásokat dúsították pszichedelikus gitárzenékkel, de volt szórakoztatóan agyas, art rockos korszakuk is. Trióként indultak, nemsokára pedig hattagú zenekarként hozzák ki a korai idők eklektikus hangzását is megidéző, de megint nagyon más negyedik lemezüket, az OPÁL-t.
A nagy változások és a tagcserék sem szokatlanok a Kaktus életében, de a pécsi gyökerű zenekar esetében ez általában nem törést, hanem izgalmas megújulást jelent, amellyel egy időben a zenei irányvonalat is kicsit frissítik, módosítják. „Egyértelműen a legizgalmasabb feltörekvő pécsi zenekar. Tuti befutók” – írtuk jó pár éve az erősen pszichedelikus, de mégsem szétfolyó, ritmikus, táncolható zenéjükről, de a második LP-t, a Yellow Stage elektronikus art rockját is szerettük, amit aztán megint koncepcióváltás követett. 2019-ben elkészítették az „az addigiaktól legelkülönülőbb” lemezüket, az Of Vampires, Witches, Priests and Other Human Beings-t, amin Kárai Bence énekelt, a járvány alatt pedig kijött a Nincs kinek eljátsszam EP, amin „az addigi absztrakt hangnemet egy érzelemközpontúbb hozzáállás és dalszerkesztés váltotta, ezúttal Hanzli Fanni magyar nyelvű énekével a főszerepben”.
Ennek a kevésbé elvont, de annál színesebb és személyesebb, indie/progresszív pop/elektronika vonalon mozgó Kaktusnak az egészestés anyaga lesz a január 19-én megjelenő OPÁL, amit a Hullámok maradnak klipdala vezet fel. „Az egész lemezt átfogó téma: a mindenkit érintő fiktív vagy valós, külső és belső körülmények, jelenségek, emberek és az érzelmek, amiket kiváltanak másokból. Ezek alakítják életünket, befolyásolják a céljainkat, terveinket. Ezt a legtöbb dalban a víz szimbolizálja. Ahogy a részecskéi alkalmazkodnak bármilyen hőmérséklethez, éghajlathoz, legszűkebb repedéshez, úgy kellene az embereknek is idomulni akár a társadalomhoz, a gazdasághoz, vagy a szerelemhez. Ez persze sok tényezőtől függ, hogy sikerül-e vagy nem” – mondja Terenyi Zsuzsi, a zenekar szövegírója, perkása, aki a lemezen az erősödő társadalmi polarizáltság miatti szeparáltság, kilátástalanság és társas magány érzéseit, témáit járja körbe. „A Hullámok maradnak egy lezárt szerelmi történetet mesél el. A szövegben szereplő hullámokat a hangszerek hullámzó dallama ihlette. Jelen esetben a széthasadt kövek a szerelmespárt szimbolizálják, ebből adódóan a tavon a dobástól megjelenő hullámok pedig a szerelmükből még fennmaradt emlékfoszlányokat, amelyek később, mikor a víz is lecsendesül, szintén eltűnnek.”
A videót a zenekar maga készítette Dózsa-Juhász Máté barátjuk operatőri segítségével. A vágásért, utómunkáért Borbás Máté Olivér (gitár, elektronika) volt felelős, és a hangzóanyag is saját kezűleg jött létre, a próbatermükben Irsik Bence (gitár) és Borbás Máté Olivér vette fel, keverte és masterelte. A klip a különböző terek különböző szögekből megvilágított fényjátékára épül, amellyel a dal hangulatát igyekeztek tükrözni képekben.
Az új dalt és a lemezt egészében január 21-én Budapesten a SzimplaRocks keretein belül (Facebook-esemény), illetve 28-án a pécsi Szabadkikötőben mutatják be, ahol a LAIHO lesz a vendégük. Facebook-esemény.
Kaktus a Facebookon. Instagramon. Bandcampen.
fotó: Dózsa-Juhász Máté
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.