A svéd rendező, Ruben Östlund számára semmi sem szent, kéjes gyönyörrel leplezi le a nyugati társadalom gyarlóságait. Korábbi szatíráihoz képest az Arany Pálma-díjas A szomorúság háromszöge alacsonyabbra teszi a lécet és az ordenáré altesti humor csúcsra járatásával talán szélesebb közönséghez is elérhet. Ez a kritika először a Recorder magazin 97. számában jelent meg.
Senki más nem készít olyan filmeket, mint Ruben Östlund. Imádja a kínos helyzeteket és mindig pár perccel tovább mutatja azokat, mint az elviselhetőség határai diktálnák. Kedvenc témája a kispolgári és a kollektív képmutatás és kéjes gyönyörrel boncolja szét az ideális család (Lavina), a bevándorlókkal kapcsolatos politikai korrektség (Play – Gyerekjáték) vagy a modern művészet (A négyzet) illúzióit. Filmjei végtelenségig feszített ultrakínos jelenetek laza láncolatai számos „ezt nem hiszem el!” pillanattal, de eddig még nem tudott kitörni az európai művészfilmek skatulyájából.
Charlbi Dean és Harris Dickinson A szomorúság háromszöge című filmben |
Pedig a filmfesztiválok kezdettől vevők voltak a merészségére és már a Lavina is fontos díjjal távozott Cannes-ból 2014-ben, három évvel később A négyzet pedig nagy meglepetésre a filmvilág legrangosabb elismerésének számító Arany Pálmát is bezsebelte ugyanott. Viszonylag gyorsan kiderült, hogy a következő filmje már angolul készül, nemzetközi sztárokkal (A négyzetben is szerepelt Elisabeth Moss és voltak benne angol nyelvű jelenetek), akik közül a legnagyobb név Woody Harrelson.
A szomorúság háromszöge alaphelyzetéből egyértelmű, hogy Östlund némileg lejjebb helyezte a lécet a társadalomkritikát illetően. 2022-ben azon viccelődni, hogy az orosz milliárdosok, az influenszerek vagy a férfi modellek mennyire ostobák, nem igényel óriási fantáziát. Hiányzik a Lavina metszően intelligens humora és A négyzet vagy a Play politikai aktualitása, de ha polgárpukkasztásra vágyunk, nem lesz hiányérzetünk. A politikai aktualitást letudják azzal, hogy a cselekmény nagy része egy luxushajó fedélzetén játszódik, ahol az utasok és a személyzet közti társadalmi különbség mit sem változott 110 évvel a Titanic katasztrófája után.
A legviccesebb jelenetek egyébként nem is a hajón játszódnak, hanem a prológusban a két modell/influenszer (a nyár végén tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlbi Dean és Harris Dickinson) főhős között, akikről később némileg eltolódik a fókusz, de mégis alapvetően a film főhősei maradnak. Különösen Dickinson alakítását érdemes méltatni, aki a King’s Man: A kezdetek és az Ahol a folyami rákok énekelnek szerepeinek köszönhetően egyre szélesebb ismertségre tesz szert, de közben nagyon sokoldalú szerzői filmes karriert (Beach Rats, Matthias & Maxime, The Souvenir: Part II) is felépített az utóbbi években. Valószínűleg ő fog a legtöbbet profitálni A szomorúság háromszögéből, bár hallani lehetséges Oscar-kampányokról Woody Harrelson marxista hajókapitánya és Dolly de Leon rafinált takarítónője kapcsán is.
Charlbi Dean és Harris Dickinson A szomorúság háromszöge című filmben |
Semmi sem elképzelhetetlen azok után, hogy idén májusban a film zsinórban a második Arany Pálmát nyerte el Östlund számára, aki ezzel olyan alkotók mellé került a panteonban, mint Coppola, Haneke vagy a Dardenne testvérek. A cannes-i zsűri döntése még inkább meglepő, mint öt éve A négyzet kitüntetése esetében, bár világosan mutatja, hogy a filmes kollégák átláttak a vásznat beborító hányáson és fosáson és komoly társadalomkritikaként értelmezték A szomorúság háromszögét.
szerző: Onozó Róbert
osztályzat: 7/10