Az igazság csak egy szó. Ne legyél olyan, mint én! Felkészülés a születésre. Minden felhalmozott dolog állandótlan, s egyszer elkerülhetetlenül elfogy. Szórakoztató káosz, nyári ének, gyerekzongora és egyéb zajok. A halál négy lovagja, keserűség, magány, traumák. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A fenti képen is látható Chaos Chips, vagyis Mr. MSTRS és - az utóbbi időben nagyot ment - WaTa duója utoljára tavaly nyáron adott ki egy EP-t, úgyhogy eljött az ideje egy újnak. A Sena vendégszereplésével készült Souljah - egy meglepően ambientes kiállást leszámítva - igazi odaverős, pörgős bulisláger. A B oldalt úgy jellemzik, hogy "tiszta káosz", ami kicsit túlzás, de azért van benne valami. Az alap kb. funky house, de tényleg van benne sok minden garage-es beütéstől bigbeates nosztalgiáig (én legalábbis ezt is belehallom) - úgy, hogy az eredmény roppant szórakoztató. Facebook
Többször volt már szó 7mirror a deep house és a dub techno közé belőhető zenéiről. Legújabb EP-je ugyanebben a világban mozog, ugyanakkor most van ének is. Luca a soulból és talán a magyar népzenéből is merítő, éteri és érzéki éneke emeli meg a Nyári ének két hosszú számát (plusz egy instrumentális remix) - és ez nagyon jól áll ennek a zenének. Facebook
Compressed Soul avagy From P60 szerepelt már a rovatban; mint írtuk, több külföldi kiadónál is voltak már megjelenései, legutóbbi EP-i pedig nemzetközi együttműködések. Az újabb Don't Be Like Me-n az amerikai Rogiérs selymes hangja szól az andalító latinos-lounge-os, zongorát, trombitát és csellót is bevető alap fölött. A Rise Like A Phoenix közreműködője a szintén amerikai rapper, Capitol A; ez egy jazzes-soulos hiphop-szám, de a nyugis hangulat erre is jellemző. Mindkét számból készült instrumentális verzió is. Facebook
Aphew Goodman tavaly őszi kiadványa egy improvizatív-kísérleti moduláris darab volt. A NATION ehhez képest visszatér a majdnem szabályos tánczenei formákhoz, de eltérítve, besötétítve - de nem igazán durvulva, inkább a baljós, fojtott hangulat jellemző erre a hét számra. Igaz, ezt némileg oldja az apróbb hangok kiszámíthatatlan tekergése, amit játékosnak is lehet mondani. A számcímek egyértelműen politikai töltetet adnak a hangulatnak, amihez a borító is pompásan illeszkedik. Facebook
A pécsi CVLT OF GRACE a hardcore-t black metalos és sludge-os megoldásokkal súlyosbítja. Első lemezük 2012-ben jelent meg, mostanáig a legutolsó kiadványuk 2016-os volt. Sorrow From You című új EP-jük témái a kísérőszöveg szerint: keserűség, magány, elhagyatottság, együttélés a traumákkal. Tényleg súlyos zene, nemcsak úgy, hogy kiabálás van benne meg torz gitárok, hanem ránehezedik az emberre, és a húszperces játékidőn túl is hat. Facebook
Bylant - aki korábban Cuges néven szerepelt itt a Recorderen - új EP-je filozofikus gondolatokból indul ki, de azért viszonylag könnyen megközelíthető, jobbára az ambienthez sorolható számokat tartalmaz. A kérdés kb. az, hogy van-e olyan stabil önazonosságunk, amit nem érintenek a hangulatváltozások, vagy ezekkel együtt mi magunk is mindig mássá leszünk. Ha ez utóbbi az igaz, akkor a hangulatot alakító zene egyben a hallgatót is alakítja. Akárhogy legyen is, a Mood Expo kissé vészjósló felhangú, de azért emelkedett ambienttel indul; az Unstoppable Cycles viszont dallamos IDM, a záró - címében a telet idéző - darab már az ambient nyugis-nyugtató fajtájához tartozik. Az EP-t az EXILES hozta ki, talán a legkönnyebben befogadható kiadványuk ez. Honlap, Facebook
A Speedway, Inc. első körben 1986 és 1989 között működött, speed / thrash metalt játszottak; ekkoriban írta meg "négy középsulis srác egy hideg, lebetonozott pincében" a The Four Knights of Death című album anyagát, amit aztán 2006-ban két egykori tag vett fel, és nemrég feltették a netre. Így is demóminőségű, inkább kordokumentum jellegű darab ez. Érdekesebb viszont a Recycled, ami 2008-as és régebbi, de újragondolt, többször többféle verzióban is felvett dalokat tartalmaz, nem egyszer elektronikus zenei hatásokat keverve a koszos, nyers metalhoz. Facebook
A Napok romjai egyszemélyes projekt minimalista, rituális felhangú ambientet játszik. Május elején jelent meg az Impermanent című EP-, ami Patrul Ripocse az állandótlanságról szóló tanítása köré épül. Ez nemcsak a kísérőszövegben olvasható, hanem Kósa Csaba (Der Zunder, Entrópia Architektúra) el is mondja. Emellett tibeti hangszerek, elektronika és hangminták szólnak. Veszélyes dolog metafizikát keverni az ilyen zenébe, mert könnyen kipukkadhat, de itt működik és hatásos. Facebook
Thyl Aprashya igen termékeny, kísérletező előadó. Egyik legújabb kiadványa ThyLlyPunk néven jött ki, és a leírás szerint a következők hallhatók rajta: "gyerekzongora, xilofon, egyéb zajok", vagyis kopácsolások, zörgések, zúgások, ilyesmik. Ezekből áll össze ez a huszonpár perc, amin ugyan holmi dallamok nem igazán hallhatók, de a címnek (Ghost Flow) megfelelően mégis van egyfajta jó flow-ja az egésznek - ha az ember elenged bizonyos elvárásokat, akkor jól esik hallgatni. Facebook
Rónai András