Június 24-én újra Budapesten játszik az annak idején a Nick Cave & the Bad Seeds testvérzenekarának számító, a 80-as évek végén a Fekete Lyukban is koncertező és a Berlin felett az égben is zenélő Crime & the City Solution. Előttük a Halhatatlan szeretők című Jarmusch-film zenéjét szerző holland lantművész, Jozef van Wissem tart lemezbemutatót az A38 Hajón.
A sok felállást megélt Crime & the City Solutiont még 1977-ben alapította az akkor csupán 16 éves Simon Bonney Sydneyben, hogy aztán zenekara két év alatt az ausztrál poszt-punk színtér egyik fontos együttesévé nőjje ki magát. Ám ’79-ben a CTCS nem először és nem utoljára feloszlott, az önmagát kereső Bonney-t pedig végül barátja, a Bad Seeds-gitáros Mick Harvey mentette meg, amikor elvitte magával Londonba a ’80-as évek közepén, ahol újjáalakították a zenekart az akkoriban feloszlott Birthday Party gitárzsenijével, Rowland S. Howarddal (akit Nick Cave a valaha volt legeredetibb ausztrál gitárosnak tart), a tesójával, Harry Howarddal basszusgitáron és a poszt-punkos Swell Mapsben játszó Epic Soundtracksszel a doboknál.
A hegedűs-szövegíró Bronwyn Adamsszel (Bonney partnerével és későbbi feleségével) kiegészült zenekar két EP-t és a remek debütáló nagylemezt (Room of Lights) adta ki ebben a felállásban, majd ’87-ben az addigi karrierjük megkoronázásképp szerepeltek Wim Wenders Berlin felett az ég című filmjében (a Bad Seedszel egyetemben): a Six Bells Chime című dalukat adták elő a híres koncertjelenetben. Az együttes egyetlen stabil tagjának számító Simon Bonney azonban a következő, berlini periódusukat tartja a legjobbnak, amikorra megint átrendeződött a felállás: a Howard tesók és a dobos kilépett, hogy megalapítsák a saját együttesüket (These Immortal Souls), a helyükre pedig Chrislo Haas billentyűs (D.A.F.), a jazz-basszer Thomas Stern és az Einstürzende Neubauten gitárosa, Alexander Hacke került (ekkoriban Harvey dobolt a zenekarban és zongorázott a lemezeken). Bonney szerint ekkor találták meg igazán a saját hangjukat (ő Rowland S. Howardot nem érezte motiváltnak a Crime-ban), és ennek három nagylemez lett az eredménye: a Shine, a The Bride Ship, amit Mark Lanegan az egyik kedvenc lemezeként emlegetett, valamint a Paradise Discotheque.
A történet nem ért szépen véget, mert a Paradise Discotheque-kel a kreativitása csúcsára érő zenekart Bonney a '90-es évek elején szó nélkül elhagyta és elköltözött Amerikába – Mick Harvey a Recordernek adott interjújában is beszélt arról, mennyire megviselte az ügy. Bonney ezután készített két szólólemezt (meg egy sokáig fiókban maradt és csak 2019-ben, Past, Present, Future címmel megjelent harmadikat), majd hosszú kihagyás után, Los Angelesből Detroitba költözve szervezte újjá a zenekart 2011-ben. Ez a felállás is igazi supergroup lett: Hackle mellett a Woven Hand-főnök David Eugene Edwardsszal gitározott, a Dirty Three-ben a jelenlegi Nick Cave-társ Warren Ellisszel játszó Jim White dobolt, a Swansban, a Dirtbombsban, a Spiritualizedban és számos más együttesben megfordult detroiti Troy Gregory basszusozott, Hackle felesége, a berlini Love Parade-alapító Danielle de Picciotto pedig autoharpon játszott. Ez a felállás egy albumot ért meg, de a 2013-as megjelent American Twilightot már meg sem turnéztatták.
Bonney évekre felhagyott a zenéléssel, amihez ezúttal Mark Lanegan segítségével tért vissza 2019-ben, amikor az énekes meghívta az aktuális turnéjára előzenekarnak, amin Simon a feleségével duóban adott akusztikus koncerteket. Ebből nőtte ki magát a Crime & the City Solution jelenlegi, ismét berlini bázisú felállása, amely a nyáron stúdióba is vonul, hogy felvegyen remélhetőleg egy új lemezt. Az A38-ra a History of Crime című karrieráttekintő turnéval érkeznek, amelyen minden albumukról játszanak számokat: improvizációkban gazdag, sötét hangulatú, de felemelő estére készülhetünk.
Előttük Jozef van Wissem lantművész lép fel, ez a különös, magába forduló, groningeni kocsmáját előbb New York-i belső emigrációra, majd prágai és rotterdami letelepedésre cserélő autodidakta művész, akinek élete már jó ideje a lant körül forog. Az egykor újhullámos és kísérleti rockzenekarokban gitározó van Wissem 1993-ban gondolt egyet, szakított a rock and rollal és az általa vezetett bárral, eladta mindenét és az Egyesült Államokba költözött. Szinte teljesen magába fordulva évekig ki sem mozdult otthonról, csak speciális, hatalmas méretű, kétnyakú, huszonnégyhúros lantjain gyakorolt. "Első éveimet úgy töltöttem New Yorkban, mint egy szerzetes" - mondja van Wissem. Aztán később, első lemezei után sokkal nyitottabbá vált, és rengeteg duóban vált szerzőtárssá. Leghíresebb zenésztársa nem is "igazi" zenész, hanem filmrendező: a kétezres évek közepén találkozott Jim Jarmusch-sal, akivel azonnal egymásra hangolódtak. 2019 elején is közös lemezt adtak ki van Wissem korábbi munkáinak újragondolásaiból, együttműködésük csúcsa azonban így is Jarmusch 2013-as filmje, a Halhatatlan szeretők zenéje volt, aminek a holland lantos szerezte a film atmoszféráját alapvetően meghatározó, rendkívüli intenzitású zenéjét, amiért Cannes-ban díjat is kapott. Ebben az egyedülálló zenei világban sötét, melankolikus univerzum bontakozik ki. Jozef van Wissem Behold! I Make All Things New című új lemezét mutatja be az estén.
Jegyvásárlás. A koncert Facebook-eseménye.