Rosalía 2018-as, a Recorder kedvenceinek listájára is felkerült urban flamenco-lemeze után elindult a világsztárság felé. Vajon ez azt jelenti, hogy a hosszú várakozás után végre kijött harmadik album a népszerűség kedvéért enged az érzelmi és zenei mélységekből? Ez a kritika először a Recorder magazin 92. számában jelent meg.
Nagyon vártam ezt a lemezt, de féltem is tőle. Rosalía előző albuma, 2018-as El Mal Querer nagy kedvencem volt. Drámaian, dögösen és szellemesen hozta össze az – általa egyébként rendesen kitanult – flamencót a kortárs R&B-vel és elektronikával; jóval több volt, mint olcsó „modernizálás”.
Meglepő is volt, hogy egyre többet emlegették Rosalíát potenciális világsztárként. Angolra nem váltott, de érezhető volt a popularizálódás: a legtöbb megjelenése, A-listás közreműködése reggaeton vagy ballada volt; jó kis slágerek (kedvencem a Con Altura), de hiányzott belőlük az album érzelmi és zenei mélysége.
De a Motomami újra hozza ezeket, és tele van kifejezetten avantgárd megoldásokkal, miközben mégis működik poplemezként. Rosalía átugrott néhány lépcsőfokot: már most olyan sztár, aki ezt megengedheti magának. Nincs egymás után két szám, ami ugyanazt a hangulatot, stílust hozná: reggaeton, flamenco (egy szám erejéig), bachata, klasszikus hangszerelésű ballada, trap, kortárs elektronika stb. Sokszor egy-egy számon belül is váratlanokat húz, például a nyitó dögös reggaetonba jazz, a kubai zene hű megidézésébe hiphop-minta esik be – és jó helyen van ott. És persze Rosalía még mindig letaglózóan jó énekes.
A számos sztárközreműködővel (például Pharrell, James Blake stb., köztük a régi társ El Guincho) készült album meg sem próbálja egységes narratívába rendezni a kreatív káoszt. Ám nemcsak hogy működik, hanem még a kicsit szürkébb dalokat is megemeli. Azt hiszem, azért, mert olyan, mint az élet a legjobb formájában: szexi, szomorú, felpörgött, drámai, vicces, mély, gyerekes és mindenekelőtt lenyűgözően kiszámíthatatlan és izgalmas.
Előadó: Rosalía
Cím: Motomami
Kiadó: Columbia
Megjelenés: 2022. március 18.
Műfaj: latin avantpop
Kulcsdal: Saoko
9/10
Rónai András