Szexi, drámai, vicces, mély és még sok minden. Rosalía: Motomami (lemezkritika)

2022.04.02. 10:05, RRRecorder

ol_rosalia_1.jpg

Rosalía 2018-as, a Recorder kedvenceinek listájára is felkerült urban flamenco-lemeze után elindult a világsztárság felé. Vajon ez azt jelenti, hogy a hosszú várakozás után végre kijött harmadik album a népszerűség kedvéért enged az érzelmi és zenei mélységekből? Ez a kritika először a Recorder magazin 92. számában jelent meg.

Nagyon vártam ezt a lemezt, de féltem is tőle. Rosalía előző albuma, 2018-as El Mal Querer nagy kedvencem volt. Drámaian, dögösen és szellemesen hozta össze az – általa egyébként rendesen kitanult – flamencót a kortárs R&B-vel és elektronikával; jóval több volt, mint olcsó „modernizálás”.

Meglepő is volt, hogy egyre többet emlegették Rosalíát potenciális világsztárként. Angolra nem váltott, de érezhető volt a popularizálódás: a legtöbb megjelenése, A-listás közreműködése reggaeton vagy ballada volt; jó kis slágerek (kedvencem a Con Altura), de hiányzott belőlük az album érzelmi és zenei mélysége.

De a Motomami újra hozza ezeket, és tele van kifejezetten avantgárd megoldásokkal, miközben mégis működik poplemezként. Rosalía átugrott néhány lépcsőfokot: már most olyan sztár, aki ezt megengedheti magának. Nincs egymás után két szám, ami ugyanazt a hangulatot, stílust hozná: reggaeton, flamenco (egy szám erejéig), bachata, klasszikus hangszerelésű ballada, trap, kortárs elektronika stb. Sokszor egy-egy számon belül is váratlanokat húz, például a nyitó dögös reggaetonba jazz, a kubai zene hű megidézésébe hiphop-minta esik be – és jó helyen van ott. És persze Rosalía még mindig letaglózóan jó énekes.

A számos sztárközreműködővel (például Pharrell, James Blake stb., köztük a régi társ El Guincho) készült album meg sem próbálja egységes narratívába rendezni a kreatív káoszt. Ám nemcsak hogy működik, hanem még a kicsit szürkébb dalokat is megemeli. Azt hiszem, azért, mert olyan, mint az élet a legjobb formájában: szexi, szomorú, felpörgött, drámai, vicces, mély, gyerekes és mindenekelőtt lenyűgözően kiszámíthatatlan és izgalmas.

ol_rosalia_cover.jpgElőadó: Rosalía

Cím: Motomami

Kiadó: Columbia

Megjelenés: 2022. március 18.

Műfaj: latin avantpop

Kulcsdal: Saoko

 

 

9/10

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/04/02/rosalia_motomami_lemezkritika
Szexi, drámai, vicces, mély és még sok minden. Rosalía: Motomami (lemezkritika)
süti beállítások módosítása