Egy filmzene, ami mer dallamos lenni – Lemezpremier! Az unoka OST

2022.01.26. 15:41, srecorder

deak-kristof-balazs-adam.jpg

Január elején került mozikba a Mindenkivel Oscar-díjat nyert Deák Kristóf első mozifilmje, az unokázós csalásokat egy feszes bosszúthrillerben feldolgozó Az unoka. A filmhez írt a Kaláka és OHNODY is új dalt (a megbabonázóan szép, keleties harmóniavilágú, elektro-artpopos Szívemben őrzöm), a Carson Coma pedig egy instrumentális tracket. A Recorderen most Az unoka filmzenéje debütál, amit már az erősen zeneközpontú Mindenkin is Deák Kristóffal dolgozó zeneszerző, Balázs Ádám írt.

Már közel 30 ezren látták – ami ezekben a koronás időkben szép szám – és még mindig játsszák a mozik Deák Kristóf új filmjét, amelynek a zenéjét mától otthon is meghallgathatjuk. A Blahó Gergely, Jordán Tamás, Döbrösi Laura és Jászberényi Gábor főszereplésével készült felnövéstörténet / bosszúthriller zenei koncepciójáról a rendező mesélt a Recordernek: „Az elejétől kezdve biztos voltam abban, hogy egy vagy maximum két erős témára felfűzött, egységes zenei világot szeretnék a filmnek, ami a film nyitánya utántól egységbe húzza a több műfajt keverő, változatos stílusú sztorit. Szerettem volna, ha a főtémánk egy nagy ívű dallam, nem pedig egy kétütemes, három hangból álló, manapság divatos repetitív, sem pedig egy ezerszer hallott szintiszőnyeg-effekt alapú zene.

A RECORDEREN VOLT NEMRÉG A MOSZKVA TÉR FILMZENÉJÉNEK DIGITÁLIS PREMIERJE IS.

Hiszek abban, hogy a nézőnek (még ha nem is képzett zeneileg) egészen hosszú dallamívek is befészkelhetik magukat a szívébe. Sőt, azt gondolom, hogy egy hosszabb dallamív egyfajta időtlenséget is kölcsönöz a filmnek. Ezért lett aztán két főtéma a filmben (az egyik Papus és Rudi témája, a köztük lévő kapcsolatot szimbolizálja, a másik pedig a főszereplő Rudi magányos hős témája, kis westernes hangulattal)” – mondta Deák Kristóf. „Mindkét téma Ádám tehetségének köszönhetően szerintem magyar filmben ritkán hallható színvonalra emeli meg a film érzelmi szálát, pont azért, mert mer dallamosnak lenni – és talán emiatt is válhat emlékezetessé. A filmzenét a legendás Pannónia Stúdióban rögzítettük és kevertük, ugyanott ahol az egyik kedvenc magyar filmem, a Macskafogó is készült anno.”

A film nyitányában több dal is megszólal, azonban Jordán Tamás egysnittes, drámai nagyjelenete alatt szándékosan nem használtak az alkotók zenét, hogy ezzel is a pillanat kendőzetlen valóságában tartsák a nézőt. Amikor aztán 10 percnyi feszült csend után először szólal meg a filmzene, a maga egyszerűségében is nagy a hatása. „Mivel a történet maga is távoli generációkat köt össze, nem véletlen, hogy a stábban is dolgozott 18 éves és 94 éves kolléga is. A zenék esetében is ügyeltünk arra, hogy minden generáció képviseltetve legyen: a nyitó táncjelenethez a Kaláka együttes adta elő Radványi Balázs szerzeményét, amit külön a filmhez komponált (Mit titkolod). Rögtön utána viszont már az ifjú generáció, a Carson Coma tagjai zenélnek, a filmet pedig egy OHNODY-szerzemény zárja, amelyet szintén a film ihletett” – meséli Deák Kristóf.

A HORRORFILMES HEGEDŰKNÉL FORDUL KOMOLYRA A VESZÉLY - DEÁK KRISTÓF A BETÉTDAL SOROZATUNKBAN.

Az egyik legfoglalkoztatottabb hazai filmzeneszerzőnek számító Balázs Ádám már nem először dolgozik együtt a rendezővel, együttműködésüknek a Mindenki Oscar-díjában is kulcsszerepe volt. „Mivel Kristóf ténylegesen ért a zenéhez, a zene filmbeli dramaturgiájához és pontosan meg is tudja fogalmazni gondolatait, nagyon hatékonyan tudunk együtt dolgozni. A közös alkotás alapja az én zenei tézisem, ezért soha nem érzem azt, hogy az alapgondolataimat merőben meg kellene változtatnom a rendezői igények miatt. Egyfajta finomhangolás, cizelláció zajlik le az interaktív közös zenei leüléseken” – meséli Ádám. „Minden filmem zenéjét egyedire és jellemzően a filmhez köthető karakterrel szeretném elkészíteni. Az unokával sem volt ez másképp. A nagy ívű témák mellett leginkább Papus és Rudi érzékeny, szeretetteli, de mégis árnyalt és bonyolult lelki kapcsolatát találtam a legnagyobb kihívásnak, illetve Rudi egyre merészebb és elvakultabb bosszúvágyának zeneileg leképezhető fejlődését.

„A két karaktert megjelenítő hangszer az optimista, élénk és puha szopránszaxofon, illetve a fátyolos tónusával mindig erős érzelmi mélységet adó tárogató adta. Az eredeti zene esetében is fontosnak tartottam a különböző generációkat összekötni, így a két szólista a veterán Borbély Mihály, aki a Vujicsics együttes alapítója és számos nemzetközi hírű nép- és világzenei formáció tagja, valamint az ifjú generáció egyik legprominensebb hangszeres zenésze, ifj. Oláh Kálmán lettek.

ALKALMAZOTT ZENESZERZŐK VAGYUNK - KORTÁRS MAGYAR FILMZENE-KOMPONISTÁK.

Egy ilyen nagyszabású zenei feladat megvalósulásához kell egy remek csapat is, én szerencsésnek mondhatom magamat, hogy egy állandó, szakmailag megkérdőjelezhetetlen profi stábbal dolgozhatok, Mohai Gyuri zenei felvételi és zenekeverő hangmérnökkel, Farkas Bence zenei rendezővel és hangszerelővel, Illényi Péter karmesterrel, Csont István mastering hangmérnökkel, valamint a Hungarian Studio Orchestrával.”

A nyitóképen Deák Kristóf (bal szél) és Balázs Ádám (jobb szél) látható Mécs Móni producerrel és Hans Zimmer zeneszerző-legendával. Forrás: divany.hu / Balázs Ádám archívuma.

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

nka_hangfoglalo_logo_650_2_1_45_85.jpg

https://recorder.blog.hu/2022/01/26/egy_filmzene_ami_mer_dallamos_lenni_lemezpremier_az_unoka_ost
Egy filmzene, ami mer dallamos lenni – Lemezpremier! Az unoka OST
süti beállítások módosítása