„Budapest is megérdemel egy dicsérő dalt” – Lemezpremier! Balazs Toth: II

2021.12.05. 18:00, srecorder

balazstoth_lp_ma_solat.jpg

Többször is írtunk már az indie rockba a hatvanas évek könnyed gitárzenéjét és progresszív stíluselemeket is keverő, jelenleg az első teljesen magyar nyelvű lemezére készülő Marble Mistről, melynek gitárosa egy ideje szólóban is alkot. Tóth Balázs első EP-jén a folk country irányába mozdult el, a Recorderen debütáló nagylemezére pedig a 60-as, 70-es éveket idéző, erős blues- és folkhatásokkal bíró, de a bossa novára, a francia sanzonokra és a magyar népzenére is kikacsintó dalokat írt, amelyek inspirációi között ott találjuk Bill Whiterst, J.J. Cale-t, John Lennont, Jackson Browne-t és Budapestet is.

„A szólóprojektet 2019 decemberében indítottam egy 5 dalból álló magyar nyelvű kislemezzel, aminek a címe I volt, leginkább folk-country stílusú dalokkal. A Marble Mist zenekar mellett sok saját dal is készült, illetve készül folyamatosan, és úgy éreztem, ezeknek is érdemes egy platformot adni. A zenekarhoz képest a szólóprojektben több lehetőség van a dalokkal való kísérletezésre, illetve ezek a dalok teljesen saját készítésűek, általában akusztikus gitáron vagy zongorán születnek, és úgy bontom ki őket teljes hangszerelésre. Szeretem ezt a fajta DIY-megközelítést, mivel rengeteg lehetőség rejlik benne, még ha egy kicsit időigényesebb is” – meséli Balázs arról, hogyan vágott bele a koronavírus idején a szólózenélésbe.

A nagylemez már két éve tervben volt, végül tavaly kezdte el kidolgozni és a végleges formáját idén ősszel nyerte el. „A nagylemezen szereplő dalok az elmúlt két év termései, angol és magyar nyelven. A nyelvválasztást mindig az adott szám hangulata és dinamikája adja, sok dalhoz jobban passzol az angol nyelv, de van, ami magyarul születik, így állt össze a 9 dal, amiből az első és utolsó magyar nyelvű, a többi pedig angol. Ez a 9 dal hangulatában és hangzásvilágában is a 60-as, 70-es évek klasszikus vonalát követi, a lemez készítése alatti nagyon sok blues, country, folk és magyar, illetve nemzetközi népzenét hallgattam. Olyan előadók hatottak rám, mint Bill Whiters, Marvin Gaye, J.J. Cale, John Lennon, Jackson Browne, a My Morning Jacket, Bob Dylan és M.Ward – árulta el Balázs, aki az inspirációiból össze is állított egy Spotify-playlistet.

És hogy miért keresztelte szimplán II-re a lemezt? „A címe egyrészt praktikus okból lett II, mivel ez a második nagyobb kiadvány az EP után, másrészről pedig a kapcsolatok erejét is szimbolizálja, amik lehetnek szerelmi, családi, vagy baráti kötődések. Jelentheti az egymással és a spirituális világgal való kommunikáció fontosságát is, amikre a mostani világhelyzetben még nagyobb szükség van, mint eddig.”

Nincs is más hátra, mint meghallgatni a kellemesen utaztató, kikapcsoló hangulatokkal teli lemezt, amelynek minden egyes dalához készült egy különleges vizuál – ezeket és persze a dalokat is bemutatja lentebb Balázs.

Szívek Tánca

Ez a dal az idei elég intenzív és sűrű nyár után született. Ezen érződik leginkább a magyar népi hatás, aminek tudatosan adtam több hangsúlyt. Az egész dalszerkezet és hangszerelés egyértelművé tette, hogy ez legyen a lemez kezdő dala, egyfajta tematizáló intrónak is tekinthető. A hozzá készült videót a népi hímzések inspirálták, látványvilágban ezt igyekeztem reprodukálni.

Light It Up (Come Together)

Ezt a dalt a világban zajló jelenlegi események inspirálták, egy filozofikusabb gondolatsor arról, hogy mindannyian ugyanazon a Földön élünk egymással kölcsönhatásban, és az ellentétek keresése helyett inkább a közös megoldásokra és szeretetteljes megközelítésre kellene koncentrálnunk. A Come Together sor részben utal a Beatles legendás számára is. Az ehhez készült pszichedelik vizuálban különböző történelmi helyszíneket és motívumokat villantok fel a világ különböző pontjairól, amiknek a rejtélyes eredete elég izgalmas, és úgy éreztem, illeszkedik a dal üzenetéhez is.

The Flame

A The Flame szövegileg tekinthető a Light It Up folytatásának is, egy fokkal konkrétabb módon: a nehézségek ellenére érdemes dolgoznunk egymás megértésén és kapcsolatain, mivel így többre jutunk, mintha az első akadálynál feladjuk vagy elhagyjuk a másikat. Személyes értelemben egy párkapcsolaton való folyamatos munkát is jelentheti, tágabb értelemben pedig a közösségi kapcsolatok fenntartásaként is értelmezhetjük. Általában jellemző a szövegeimre, hogy személyes élményekből indulnak ki, majd próbálom egy kicsit absztraktabbá, nyitottabbá tenni őket, hogy mindenki a saját élethelyzetére tudja vetíteni. A vizuálban feltűnő rohanó bölényt elsősorban a hangszerelés western hangulata inspirálta, illetve az a zseniális kifinomultság, ahogy Edward Muybridge az elsők között megragadta a mozgás dinamikáját.

Budapest

Zeneileg erősen inspirálták a francia sanzonok és a brazil bossa nova, szövegileg pedig egyrészt egy szerelmes dal a város felé, amit nagyon szeretek minden hibájával együtt, másrészt értelmezhető egy városban zajló szerelmi történetként is. Sok dal született már Párizsról, New Yorkról, Londonról stb., szóval úgy gondoltam, Budapest is megérdemel egy dicsérő dalt. A vizuálban saját felvételeket montázsoltam, illetve néha-néha én is feltűnök biciklin pózolva, ami jó időben talán a legjobb közlekedési forma a belvárosban és Budán.

Farewell To The Past

Ez az egyike a lemezen szereplő instrumentáloknak. Egy sima feel good dal, amit egy gitárriffből bontottam ki. Zeneileg a 70-es évek Amerikájának önfeledt slágerei voltak a fő inspirációk. Nyári road tripekhez tökéletes, így a vizuált is ehhez a hangulathoz igazítottam.

Let It Shine

Ezt a dalt zeneileg részben Bill Whiters Lean On Me című száma inspirálta, azzal az üzenettel, hogy ha a világot a szeretet lencséjén keresztül szemléljük, hirtelen minden a helyére kerül, és felülemelkedhetünk a problémákon. A mostani helyzetben ez talán túl optimistának vagy utópisztikusnak tűnhet, de pont ezért adhat jó motivációt is. Hiszek abban, hogy a dalok nagy hatást tudnak gyakorolni az emberre, és néha jól jöhet egy ilyen önfeledt dal is, hogy feldobja a napunkat. A dalban egyébként feltűnik Agata Angilella (Damara) is vokalistaként, akivel ha összeülünk zenélni, mindig születik valami jó. Így jött az ötlet, hogy pár dalba csatlakozzon, és mondanom sem kell, hogy nagyon jó vibe-okat hozott be az énekhangjával. A videóban a szerelem érzését próbáltam meg szubjektívan vizualizálni: magával ragadó színkavalkád és dinamika.

The One

Ezt a dalt egy spirituális élmény szülte a tavalyi otthonmaradós időszak alatt, amikor a külvilág zaja lecsendesült, és több idő jutott a befelé figyelésre. A szöveg gyakorlatilag önmagát írta meg, az egyszerű gitártéma pedig valamiért mediterrán hangulatot kölcsönöz a dalnak, így jött az ötlet, hogy készítsek hozzá tengerparti felvételeket, amik idén nyáron készültek.

Love In Paris

Ez a lemez másik instrumentálja, egy szál zongorán íródott és nagyban inspirálta Erik Satie, Liszt Ferenc, és egy kortárs francia zenész, Anna Chedid zongorajátéka. A vizuált itt nem gondoltam túl, hangulatképek Párizsból és a zongora mellől.

Csodakerék

Ezt a dalt talán páran már ismerhetitek, még tavaly májusban debütált a lemez előfutáraként. Amikor gondolkoztam a dalok sorrendjén, ez és a Szívek Tánca voltak a fix kezdő és záró dalok. „Ha magyarral nyitottam, magyarral zárom” alapon, meg a dal hangulata is tökéletes outrónak. Ez tekinthető a Light It Up-féle üzenet magyar változatának is. Agata itt is brillírozik a vokáljaival. Az ehhez készült dalszövegvideó egy korábbi anyag, amit a nagyon tehetséges Székely Zsófi készített.

Tóth Balázs a Facebookon és Soundcloudon

A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2021/12/05/lemezpremier_balazs_toth_ii
„Budapest is megérdemel egy dicsérő dalt” – Lemezpremier! Balazs Toth: II
süti beállítások módosítása