Betétdal23: "Rengeteg párhuzamos valóságban élt egyszerre" - Brauner Máté

2021.10.12. 16:21, vferi

brauner.jpg

Semmi nem tud úgy feldobni egy filmjelenetet, mint egy jól eltalált zeneszám. BETÉTDAL című cikksorozatunkban a legmenőbb magyar rendezőktől kérdezzük meg, hogy ők melyik filmes zenehasználattól lesznek libabőrösek, illetve melyik az a dal, amit mindenképpen szeretnének belerakni egy filmjükbe. Ezúttal Brauner Máté válaszol, a könnyűkezű, bombabiztos ízlésű kisfilmes zseni, akinek a mozifilmes bemutatkozását mindenkiénél jobban várjuk.

Brauner Mátéra a Kölcsön című hiperfeszült kisfilmjénél (megnézem) figyeltünk fel, rajongójává pedig a Rába Roland legjobb mozgóképes alakítását felvonultató Előbb adtam megnézése után váltunk. Aztán jött a csodálatos című Az őz meg ott rohad lent (megnézem), majd a Lauretta (megnézem), amiben Rainer-Micsinyei Nóra az első főszerepét kapta. Ekkor kellett volna jönnie a Szírius Travel című nagyjátékfilmnek, ám az Inkubátor program zsűrije ezt másképp gondolta. Máté nem tett le róla, hogy a tervéből film legyen. Emellett van egy animációs rövidfilmterve is egy megcsömörlött marketingesről, akit a megvilágosodás utáni vágya egy titokzatos hegyre vezet, illetve készít egy dokumentumfilmet az itthoni spirituális őrületekről - szerepelni fognak benne kristálygyógyászok, Grabovoj-számsor-hívők és ufó-kutatók egyaránt. Az elmúlt évben két klipet is csinált Bálint Dániel operatőrrel közösen: az egyiket az Elefántnak, a másikat a Dope Calypsónak.

Melyik a kedvenc filmjeleneted, ami alatt egy zeneszám szól?

A homár egyébként is az egyik nagy kedvencem, és a vadászós jelenetben (is) egyesül mindaz, ami nagyszerűvé teszi: reális elemekből épül, mégis végtelenül groteszk, mindez átszőve álomszerű légiességgel. A film világában muszáj párt találnod magadnak, főbenjáró bűn egyedülállónak lenni. Ha az erre a célra kijelölt intézményben sem sikerül a projekt, akkor sajnos egy általad megjelölt állattá változtatnak. A társasági események mellett a párkeresőket néha kiviszik az intézmény melletti erdőbe, hogy az onnan elszökött embereket levadásszák.

Lassított felvételen nézzük az egyébként unalmasan ártatlannak tűnő figurákat, amint egymást ütik-verik-lövik, alatta pedig ez a gyönyörű zene szól. Nagyon szépen festi le a filmet átható melankóliát, és tölti meg mégis humorral a jelenetet Danai Stratigopoulou görög énekesnő dala.

Melyik dalt szeretnéd mindenképpen használni egyszer egy filmedben?

Rengeteg kiváló számra leltem gördeszkás videókban, célzottan végig szoktam pörgetni őket, és belehallgatok az epizódokba, ha a Spotify azon a héten nem tud újat mutatni. Így találtam rá a Blonde Redheadtől az In Particular című számára, amit még fórumokon is sokan csak a "different” jelzővel tudnak leírni. Nagyon szeretem: furcsa, lebegő hangulata van, és behatárolhatatlan stílusa. 

Milyen jelenetet képzelsz el hozzá? 

A zene nagyon jól illik egy barátom által elmesélt jelenethez, amit régóta őrizgetek az agyamban, szó is volt róla, hogy forgatunk belőle valamit. Róla annyit kell tudni, hogy zavarbaejtően kellemes megjelenésű, kisportolt srác, egy jóképű olimpikon benyomását kelti. Kék szemek, karakteres áll, nevezzük most Robinak.

Abban az időben több barátnője is volt egyszerre. A logisztika nagy gondot jelentett, Robi rengeteg párhuzamos valóságban élt egyszerre, és emiatt mindig rohanásban volt. Így történt, hogy egy elhúzódó barátnős veszekedésből hazaérvén rátalált kutyája holttestére, akinek a tetemét aznap reggel a nappaliban hagyta, de (tél volt) az erős padlófűtés miatt az sajnos felrobbant, és beterítette az egész nappalit. A veszekedéstől már amúgy is idegállapotban lévő Robi ekkor megivott egy üveg bort, és zokogva próbálta feltörni a kerti fagyott földet, de közben sietnie kellett a másik lányhoz is.

A zenét valahol itt kapcsolnám be: Robi eksztázisban vezet egy sötét, havas úton a város szélén, amikor eszébe jut, hogy a kettes számú barátnőnek azt mondta, anyjával nyaralt egy hétig külföldön; viszont a lánynak nem vett semmi ajándékot. Az egész napi stressz és az alkohol végül sajátos ötletet adott neki: hirtelen lefékezett az út közepén, telefont-tárcáját a sötét erdőbe hajította és a jeges szél süvítése kíséretében félmeztelenre vetkőzött, majd egy hatalmas, kiszáradt ággal verte véresre kellemesen kisportolt felsőtestét. A teljesen abszurd fedősztori, miszerint kirabolták, tökéletesen rímel Robi mélyen megbúvó lelkiismeret-furdalására, ami miatt így büntette magát.

kérdések: Varga Ferenc
headerfotó: Varga Aliz (sminkes), Brauner Máté (rendező), Sarkadi Miklós (énekes) és Tompos Ágnes (boszorkány) a Dope Calipso-klip forgatásán, a fotót Vajda Réka készítette

https://recorder.blog.hu/2021/10/12/betetdal_brauner_mate
Betétdal23: "Rengeteg párhuzamos valóságban élt egyszerre" - Brauner Máté
süti beállítások módosítása