Semmi nem tud úgy feldobni egy filmjelenetet, mint egy jól eltalált zeneszám. BETÉTDAL című sorozatunkban a legmenőbb magyar rendezőktől kérdezzük meg, hogy ők melyik filmes zenehasználattól lesznek libabőrösek, illetve melyik az a dal, amit mindenképpen szeretnének belerakni egy filmjükbe. Ezúttal Grosan Cristina válaszol, három ország kozmopolita világpolgára, aki angol, magyar, román, cseh nyelven ír, olvas és filmez.
Az aradi születésű Grosan Cristina pár jól fogadott kisfilm (köztük a YouTube-on milliós nézettséget elérő Vakáció a tengerparton) után idén mutatkozott be első nagyjátékfilmjével. A szarajevói filmfesztivál versenyprogramjában debütáló A legjobb dolgokon bőgni kell című komédia főhőse a 30 körüli Maja (Rainer-Micsinyei Nóra, egyben a forgatókönyv társírója), akinek gondtalannak tűnő élete hirtelen a feje tetejére áll. A film jövő héttől fut a magyar mozikban, de Cristina időközben már leforgatta a második filmjét, a Hétköznapi kudarcok című pszichodrámát, amelynek egyik főszerepét Kerekes Vica játssza.
Melyik a kedvenc filmjeleneted, amiben egy zeneszám szól?
A Toni Erdmannban a főszereplő elénekli Whitney Houston Greatest Love Of All című dalát. És nemcsak egy részt belőle, hanem végigüvölti az egész számot egy amúgy csendes kis nappali buliban. Ez a jelenet az egyik csúcs egy remek apa-lánya sztoriban, ahol a merev, felnőtt nőt a vicceskedő, idősödő apja emlékezteti, mégis mi a fontos az életben. Szívbe markoló, kínos és végtelenül vicces ez a jelenet.
Többször láttam ezt a filmet. Anno a szüleimet utaztattam Aradról Temesvárra, hogy együtt megnézhessük, mert csak ott adták. Belógtunk a helyi művészmoziba, mert a kassza idő előtt bezárt, mi pedig beültünk, reménykedve, hogy majd a végén tudunk fizetni, addig hadd nézzük a filmet. De a film felénél a kasszás rájött, bejött értünk, és kirakott minket a teremből. De nem adtuk fel, egy másik moziban sikerült megnézni a másik felét. Végigröhögtük és -bőgtük a filmet, pedig a miénk egy mérnökcsalád, a mozinak nálunk nem volt nagy kultusza. Ez volt az egyik utolsó moziélményem anyukámmal.
Melyik dalt szeretnéd mindenképpen használni egyszer egy filmedben?
A nyáron felfedeztem egy nagyon érdekes zenekart, és rákattantam az egyik számukra, Lose Your Soul a címe. Tele van energiával és érdekes fordulatokkal, játékos és tökéletlen, valahogy nagyon élettel teli. Egy idő után kerestem csak rá, kik is ezek, és így derült ki, hogy ez Ryan Gosling szerelemprojektje. Valahol azt nyilatkozta, egyik dalt sem veszik fel háromnál többször, nehogy túl jól sikerüljön.
A nyári forgatásomon megtudtam, hogy az egyik stábtag az akkor forgó The Gray Manben (javarészt Prágában forgatott, 200 millió dolláros Netflix-szuperprodukció, aminek az egyik főszerepét Ryan Gosling játssza - a szerk.) is dolgozik, úgyhogy elkezdtem tervezgetni, hogyan tudnék odalátogatni a forgatásra, ott "csak úgy" összefutni a színésszel, és elkérni tőle ezt a dalt, mert mégis jobb, mint 16 ügynökön keresztül megtenni ugyanezt. Végül nem mertem odamenni, úgyhogy marad az ügynökök sora.
Milyen jelenetet képzelsz el hozzá?
Ezt egy végejelenet alá érzem jónak, amikor túl vagyunk csomó mindenen, akár fellélegzést is érdemelhetnénk, de a zene csak egy rövid fordulat alkalmával adja ezt meg, amikor teljesen lelassul, megváltozik a hangulata. Aztán folytatódik feszülten, ahogy elkezdte, de továbbra is gyerektaps tartja a ritmust.
kérdések: Varga Ferenc