Betétdal09: "A csönd néha erősebb, mint a zene" - Mátyássy Áron

2021.06.08. 15:27, vferi

header_59.jpg

Semmi nem tud úgy feldobni egy filmjelenetet, mint egy jól eltalált zeneszám. BETÉTDAL című cikksorozatunkban a legmenőbb magyar rendezőktől kérdezzük meg, hogy ők melyik filmes zenehasználattól lesznek libabőrösek, illetve melyik az a dal, amit mindenképpen szeretnének belerakni egy filmjükbe. Ezúttal Mátyássy Áron válaszol, aki 12 évvel ezelőtt Rage Against The Machine-pólóban vette át a Filmszemle fődíját.

A két mozifilmet készített eddig: a Szemle-fődíjas Utolsó időket, illetve a Víkend című pszichothrillert, amiben Gryllus Dorka és Simon Kornél ment egymás idegeire Erdélyben. Mátyássy Áron már akkor megrendezte egy tévésorozat (Átok) összes részét, amikor ez még nem volt divat, de rendezett ő formabontó Karinthy-adaptációt (T.Ú.K. - Tanár úr kérem!), ifjúsági tévéfilmet (Berosált a rezesbanda), dokumentumfilmet a Ford T-modellről (A bolygóműves), websorozatot Benedek Elek ismeretlen életéről (Istenke bicskája), sőt még botrányokkal tűzdelt napi sorozatot (Mintaapák) is. Kilenc epizódot jegyez az utóbbi idők legmenőbb magyar tévésorozatából, az Aranyéletből, és jelenleg is egy HBO-sorozaton dolgozik, a nyolcvanas években játszódó A besúgó című izgalmas kémsztorin. A gimnáziumi együttesének neve Sharon Stones volt.

Melyik a kedvenc filmjeleneted, ami alatt egy zeneszám szól?

Európa (1991) - Joachim Holbek: Introduction

Csodás, ahogy aláfesti ez a monoton, vonós nyiszatolás Max von Sydow hipnotikus monológját. Külön ear-candy, hogy amikor azt mondja "You go deeper...", elkezd ereszkedni a basszus szólam, és kilép egy nagyon disszonáns harmóniába.

Cigányok ideje (1988) - Ederlezi: Azra's Death

A szíved szakad meg. Szuperül építkezik, és támasztja alá az egyre eszkalálódó tragédiát, hogy a jelenet végére egy teljes grand-ensemble állítson emléket a csodaszép Azrának.

Arizónai álmodozók (1993) - Goran Bregović: Death

Grace halála. Ugyanez az effekt, mint az előbbinél. Áradó gigantikus zene - és tragikus emberi kilátástalanság. A zene állít emlékművet az elhunytnak.

A szolgálólány meséje S01E03 (2017) - Blondie: Heart of Glass (Crabtree remix)

Én még nem láttam filmen, milyen lehet, ahogy “bekövetkezik a béke vége”. A Blondie vidám dala egy mollos szőnyeg fölött. Iszonyú szívfacsaró.

Megáll az idő (1982) - Mint az őszi avar

Itt ez a dal, ahogy uniszonóban megszólal, és benne van minden ebból a kifejezhetetlen bonyolultságból, ami a huszadik században embernek lenni lehetett.

Táncos a sötétben (2000) - Björk: Next To Last Song

Sokan elutasították ezt a filmet, miközben szerintem fantasztikus, ahogy a musical zsánert használja fel Lars von Trier a befogadhatatlanul nyomorult emberi történet elmesélésére. És nagyon fontos tanulság rendezőként, hogy a csönd néha még erősebb is, mint a zene.

A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (1998) - EZ Rollers: Walk This Land

Lehengerlő, hogy Guy Ritchie egy három négyzetméteres díszletből, pár berúgott színésszel egy jó zene - és a vele párosuló merész vágási technika - segítségével milyen ikonikus dolgot tud létrehozni.

Harcosok klubja (1999) - Pixies: Where Is My Mind

Asszem ilyen vagány zenei befejezést azóta sem láttam. Bár iszonyú depressziós lettem, amikor a premier utáni nap délután négy körül kijöttem a Mammut moziból, de ez a szám segített visszatalálni az életbe. “Everything is gonna be fine...” - és felrobbannak a háttérben a felhőkarcolók. Elég látnoki jelenet két évvel 9/11 előtt.

Melyik dalt szeretnéd mindenképpen használni egyszer egy filmedben?

Nincsenek előzetes ilyen elképzeléseim inkább fordítva szokott lenni, hogy egy már félig kész jelenetről beugrik egy szám.

Volt egy Átok nevű sorozat 2010 körül, ami csak a köztévében ment, ezért kihasználva a csatorna jogdíjkapacitását, bármilyen zenét használhattunk, megkötések nélkül. Így történhetett, hogy Depeche Mode-, David Bowie-, Nine Inch Nails-, Mad Season- és PJ Harvey-számokkal pakoltuk tele az epizódokat, de a legnagyobb flash az volt, amikor Herincs Dani zeneszerző javaslatára az Átok második évadát a Tool Lateralus című számával zártuk le.

Az Utolsó idők végére két dalt szerettem volna használni: még a forgatás előtt a Rage Against The Machine-től a Voice of The Voiceless-t, majd a forgatás után Nina Simone Here Comes the Sun-feldolgozását. De egyik sem valósult meg, hanem Márkos Berci a Smárton Trióval és Harcsa Veronikával írtak egy vagány rockos számot. Ez lett a Lost Times.

kérdések: Varga Ferenc
headerkép: Szőke Dániel

https://recorder.blog.hu/2021/06/08/betetdal09_a_csond_neha_erosebb_mint_a_zene_matyassy_aron
Betétdal09: "A csönd néha erősebb, mint a zene" - Mátyássy Áron
süti beállítások módosítása