Zárjuk el a kiapadhatatlannak tűnő szarcsapot. Itt állok előttetek, sohasem voltam jobban. Nagy árat kell fizessen, aki még szabadul innen. Nem érdemeltetek meg, csak írom a lemezt. Széttépem, szaggatom a csipetnyi rendet. Kovács, a hun; akitől még Zeusz is fél; viharos apaság; vissza a klubba; Óbudubz. Boldog április 20-át! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
"Ezen a lemezen minden szám egy szörny, akit harminc év alatt csendben nevelgettem, mígnem átvették az irányítást fölöttem és velük együtt én is szörnyként éltem az életemet" - mondta az új Run Over Dogs-lemezről Czeglédi Szabolcs a 24.hu-nak. Ha esetleg valaki ezek alapján azt gondolná, hogy a Now Let The Monsters Shine egy "durva" lemez, az téved. Súlyosnak súlyos, de nem úgy, hogy kiabálás meg torzított gitár stb. A félórás játékidő nagy részében kifejezetten visszafogott, vagy inkább lefojtott, csak néha tör ki - még ezek a részek sem nevezhetők zeneileg extrémnek, mégis katartikusak a lemez kontextusában. Időnként még abban sem vagyok biztos, hogy helyes ezt rockzenének nevezni. A hangszerelés, illetve a hagyományos dalforma szabad használata sokat köszönhet Czeglédi szerint Nóvé Soma producernek is. Összességében pedig a hallgató számára is felszabadító az eredmény. "Minden szám felvétele után úgy éreztem, hogy kiveszek egy téglát a táskámból és egyre könnyedebben sétálok haza a stúdióból. Az én szörnyeim a lemez megírásával leléptek, nélkülem ragyognak tovább, itt az idő, hogy a világ is feltápászkodjon a padlóról, összevarrja felmetszett zsebeit és elzárja a kiapadhatatlannak tűnő szarcsapot." Facebook
A Kovacs The Hun új név, de a magyar zenei élet egyik jól ismert szereplőjét takarja: Kürtössy Nándor leginkább Savages néven, illetve a Mana Mana kiadóról ismert, de volt néhány megjelenése Kovacsként is - aztán a hasonnevű holland (!) énekes miatt felvette még a hunt is. Mint ebben az interjúban mondja, a többi projektje "boldog zene könnyed dallamokkal és fogós loopokkal, a Kovacs The Hun pedig a mélyebb, kísérletezőbb és sötétebb oldalam." Ez az oldal hosszú idő után a Los Angeles-i The Content Labelnél tért vissza egy nagylemezzel. A Mirror World valóban inkább borongós zene; a jazz, a hiphop, a filmzenés hatások, a kísérletezés és a tradicionális zenei idézetek keveréke, ahogy a kiadó leírja. A borongás azonban összefér a játékossággal, mint ahogy a groove-központúság mellett magától értetődő(nek ható) módon tudnak megjelenni az improvizációk (Wahorn András szaxofonon, trombitán működik közre több számban, Sütő Márton pedig gitározik egy dalban); és miközben tényleg olykor egy "jazz kamarazenekart" idéz a lemez, a rap is abszolút a helyén van itt (az angol The Audible One és az amerikai Guante és See More Perspective egy-egy számban). Az erős hangulatfestő hatású, pompás részletekkel teli album úgy ér véget, hogy New Dawn Comes. Facebook
Maddow nem olyan rég még induló előadónak számított, most meg már Diplótól Tiestóig játsszák a számait, megvannak a tekintélyes kiadók, a Beatport-lista helyezések és komoly Spotify-hallgatottságok is. "Energikus, basszusnehéz house" - így jellemzi a stílusát, ami pontos leírás; ezen belül a legújabb EP a korábbiaknál is "klubosabb". A siker nem véletlen, nehéz ellenállni Maddow húzós alapjainak; tele vannak a számai olyan ötletekkel, amik nemcsak hatásosak, de szellemesek is; Manela éneke pedig valódi erotikával telíti a dalokat. Mint a SzeretlekMagyarország premiercikkéből kiderül, ő egyébként a valóságban Maddow barátnője, és szintén producer (is). A Back In The Club EP húzószáma egyértelműen a tavaly külön megjelent Potion (pedig "egyáltalán nem számítottam rá, hogy ekkorát fog menni, csak fogtuk a fejünket, hogy mennyi ember kezdte el játszani a műsoraiban"), de a többi sem töltelék. Honlap, Facebook
Az egri Kései Kitérő zenekar második lemezét jelentette meg Eleven ember címmel. Az alternatív rock, a grunge, a punk és a metal stílusjegyei egyaránt megjelennek a számokban, különböző arányokban; ahogy ők mondták a Rozsdagyárnak: "mindenki talál olyat, ami kedvére való lehet, a lágyabb, melankolikusabb témáktól kezdve, a pörgős, fülbemászó refréneken keresztül, a punkos, headbangelős, metalos vonalig". Még a záró Szamóca is tartogat meglepetést. Az egyes dalokról a Facebookon írnak, például kiderül, hogy az Egyedül lakik úgy született, hogy "Donátunk néhány napot egyedül töltött, mégis minden alkalommal bekopogott a WC ajtón, hogy esetleg van-e bent valaki... Aztán belegondolt, hogy mennyire rossz érzés lehet azoknak, akik huzamosabb ideig egyedül vannak." Facebook
YoungBoy Rallo (avagy YBR) producerként is ismert, főleg a Soundcloud rap / trap színtéren (FIgura, AKC Misi, Kisé, HRflow használták többek között az alapjait). Heartbreaks című lemeze, amin előadó és producer is (plusz van sok vendége), nem meglepő módon főleg szerelmes / szakítós dalokat tartalmaz, a műfajon belül az R&B-hez áll közel. A célcsoporton kívülállóként számomra kicsit sok volt ez egy nagylemeznyi mennyiségben, egy órán át, de az kétségtelen, hogy jól megcsinált, működő zene ez. Instagram, Soundcloud
A Farseers kollektíva a 303 és 404 után természetesen a 420-at is megünnepelte, ezúttal a szám persze nem egy samplert jelöl, hanem. A 420 Beat Tape 14 darab, jellemzően 1-2 perces számot tartalmaz, és ez a jeles nap most az átlagos lo-fi chillhopnál kalandosabb zenékre ihlette a producereket: szokatlanabbak a minták, vagy éppen meglepő helyeken vannak megvágva, több a zörgés-zúgás. Ami természetesen tök jó dolog. Facebook
HabooDubz, aki tavaly ősszel egy nagy válogatást rakott össze, megjelentette új, hetedik albumát. Az Óbudubz (aminek nemcsak a nevét, de mókás borítóját is Óbuda ihlette) sokszínű, végig szórakoztató darab. Ahogy a francia Culture Dub kiadó írja ismertető szövegében, az "electro dub, folk, psy, jungle és absztrakt" irányok is megjelennek rajta - a folk itt egyébként főleg a keleti dallamvilágot jelenti. Ez a műfaj akkor működik, ha megvan a lüktetés és vannak izgalmas hangok, effektek, és egyik téren sem lehet panasz az Óbudubzra. Facebook
Tavaly májusban itt a Recorderen debütált a Belau Colourwave című albuma. Közel egy évvel később itt a deluxe változat, amin az eredeti 12 dala mellett plusz 8 található: remixek, újraértelmezett számok (köztük két "éjszakai verzió"), valamint egy live session felvétel is. A sajtóanyag szerint egyébként az eredeti album már egymillió stream körül jár. Honlap, Facebook
Zalai Richárd szólóprojektje itt mutatkozott be a Recorderen; most pedig itt az első EP is. Míg a korábbi számot neoklasszikusnak neveztük, ez inkább finoman lebegő ambient, bár nyilván sok értelme nincs ezen rugózni; mindenesetre nem véletlen, hogy - mint Zalai Facebook-oldalán követhető - több chill, relax és hasonló Spotify-playlistre is felkerült egy-egy szám. A háttérsztori, mint arról korábban szó volt, a zenész apává válása: "A Travel the Unknown dalai a szülővé válás folyamatát mesélik el attól a pillanattól kezdve, hogy milyen érzések, öröm és félelem kavarognak benne, amikor kiderül, hogy apa lesz, a várakozás 9 hónapján keresztül egészen a születés csodájáig" - olvasható a SzeretlekMagyarország premiercikkében. Az EP-t a brit Nieko kiadó gondozta (honlapjukon itt vannak a linkek a stream oldalakhoz), neves berlini hangmérnökök keverték, maszterelték. A forgatás viharos volt, az említett cikkben lehet erről olvasni, illetve itt egy werkvideó. Facebook
A PLUTO Sound kiadó februárban indította el a Plútó holdjai után elnevezett válogatássorozatát; a másodikat itt mutattuk be (cikkünkben a koncepcióról is részletesen lehet olvasni), most pedig megérkezett a harmadik. Ez a hold Nix istennő után van elnevezve, aki nem olyan ismert, mint sok más mitológiai alak, de nagyon fontos: az éjszaka istennője, egyben az alvás, a halál és a sötétség isteneinek anyja; oly hatalmas és szépséges, hogy még Zeusz is fél tőle. A hét dal tényleg az éjszakát idéző, dallamos elektronikus zene. Az első három számban ének is van, a Magnetifique nyitódalát az AGAVOID első magyar nyelvű száma követi, majd egy korábbi számuk Erik Sumo-remixe. Ezután instrumentális számok következnek, megtartva a hangulatot. A válogatás premierje a Phenom'enonon volt. Honlap, Facebook
Az 1990-ben elhunyt Sziveri János verseinek megzenésítésére írt ki pályázatot még tavaly a Kertész Imre Intézet, és a zsűri által kiemelkedőnek tartott pályamunkákból állt össze a Sziveri 30 című válogatás. Az első három helyezett van a lemez elején, ezek a dalok videót is kaptak. A dalok többsége követi a versfeldolgozások hagyományát, vagyis zongorás, gitáros vagy folkos hangszerelésű. Akad azért több meglepő pályamunka is, például az Exer Stevo: Traktoros vers kb. dekonstruált kuplénak nevezhető; a Cutlerz: Új ismeretlenek robotos szintipop, Szerda Árpád: Tök, élet, len című száma pedig sajátos ipari rock, vagy ilyesmi. (E cikk címe egyébként a nyertes Tildae által feldolgozott Álom című versből való.) És még egy versfeldolgozás: a nemrég itt bemutatkozó Újhold zenekar Pilinszky Egy KZ-láger falára című versét indie rockosította. Kertész Imre Intézet honlap, Facebook, Újhold Facebook
Összeállítás: Rónai András