„Most olyan, mint A dzsungel könyvében” – Lemezboltos körkép a járványidőszakból

2020.06.16. 17:13, Gaines

wave.jpg

A koronavírus-járvány a zeneipar egészét a padlóra küldte, az előadók, a koncertszervezők, a szórakozó- és koncerthelyszínek mellett a lemezboltok is megsínylették a karanténidőszakot. Körbekérdeztük több fővárosi (Wave, Musicland, Neon Music, Kalóz, Deep) és egy vidéki lemezbolt (a dunaújvárosi 777 Zenebolt) képviselőit, hogyan tudták átvészelni az elmúlt hónapokat. (Címlaképen: a Wave lemezbolt.)

Fontos rögtön az elején kiemelni, hogy a március 17-én kihirdetett kormányrendelet nem tiltotta meg a lemezboltoknak, hogy nyitva tartsanak, csak hogy 15 órakor be kell zárniuk. „Ez volt az egész helyzet nagy visszássága: mi háromig nyitva lehettünk, ugyanakkor a lakhelyelhagyási korlátozás értelmében nem jöhetett be hozzánk vásárló” – magyarázta el Oroszi Iván, a Musicland lemezbolt vezetője. Így minden lemezboltnak egyénileg kellett eldöntenie, nyitva marad-e. A Musicland például végig nyitva tartott, akárcsak a Neon Music vagy a Deep. A Wave néhány napra zárt csak be, majd háromig volt nyitva, sőt, olykor még lekapcsolt villany, csukott ajtó mellett kitolták ezt az időszakot este hatig-hétig. A 777 egyszemélyes vállalkozásként egy hónapig állt át rendkívül nyitva tartási módra, majd miután körvonalazódott, hogy hazánkban nem lesz olyan brutális a járványhelyzet, mint Nyugat-Európában, újra megnyitotta kapuit a vevők előtt, betartva az egészségügyi előírásokat. A Kalóz ellenben teljesen bezárta a boltot a korlátozások feloldásáig, pár héttel ezelőttig.

777.jpg
777 Zenebolt

 

Az üzlethelyiség nyitva vagy zárva tartásával kapcsolatban meghozott döntéstől függetlenül valamennyi lemezbolt igyekezett ráerősíteni az online jelenlétre, webes vásárlásra, valamint házhoz szállítási rendszert alakítottak ki. Pápai Sándor a Wave-től elmesélte, hogy a napi munkája jelentős részét a megrendelőkkel való egyeztetések, a csomagok összeállítása, majd robogós kiszállítása tette ki, ezért egyáltalán nem unatkozott, hosszú munkanapjai voltak. A Deepnél volt olyan nap, amikor 10 csomagot állítottak össze, a Neon Musicnál jelentkezett olyan vevő is, aki felajánlotta, hogy autóval elviszi a megrendeléseket a budapesti címekre.

Ez tartott minket a víz felszíne felett, amiért nagyon hálásak vagyunk a törzsvásárlóinknak” – mondta a rendelésekről Kürti Kristóf, a Kalóz tulajdonosa. – „Nem volt tiszta az elején, vajon mennyire változnak meg az emberek preferenciái, hol helyezkedhet el a lemezvásárlás a Maslow-piramisban. Én rosszabbtól tartottam, azt hittem, a lemez kiélezettebb helyzetben, amikor nincs rizs a boltokban, luxuscikknek számít, és az első két-három hétben volt is egy csúnya megzuhanás az online vásárlásban, amitől megijedtünk. De utána azt tapasztaltuk, hogy aki lemez gyűjt, és maradt is pár forint a zsebében, hajlandó lesz lemezre költeni.”

KÜRTI KRISTÓF A KISLEMEZMÁNIÁRÓL IS MESÉLT NEKÜNK

A forgalomkiesés így is egyöntetűen drasztikus volt. A Musicland 70-80 százalékos kiesést tapasztalt, a Wave-ben is 60-70 százalékkal esett vissza egyik napról a másikra a bevétel. A Neon Musicos Nótári Péter elmondása szerint az áprilist és májust nagyobb vérveszteség nélkül sikerült megúszni az online rendelésekkel, de a bolti vásárlás ettől függetlenül 90 százalékkal zuhant meg. „A június egész jól indult, de a bolti forgalom messze nem a régi, bár hozzánk eleve csak az jön be, aki tudja, hogy itt van a bolt, mert kijjebb vagyunk a körúttól.”  Sokat vett vissza a forgalomból továbbá, hogy elmaradt az áprilisi Lemezboltok Napja, amit először június 20-ra halasztottak, majd – jelen állás szerint – három részletben, augusztustól októberig tartják meg. Az Oroszi Iván által szervezett, havi rendszerességgel tartott Budapesti Lemezpiac öt hónapig szünetel (szeptemberben lesz), ez is komoly kiesés: Nótári sok olyan vevővel szokott találkozni ezeken a börzéken, akik nem szoktak bemenni a lemezboltba.

neon_1.jpg
Neon Music

 

Ami még közös a fővárosi lemezboltoknál, az a turisztika lenullázódásának hatása. „Az igazán nagy bevételi kiesést a külföldi, személyesen betévedő vásárlók eltűnése okozza” – fejtette ki Katona Gábor az Oktogonnál található Deeptől, ahol hatalmas az átmenő forgalom. – „Hozzánk nagyon sok turista járt, nézelődtek, vásároltak is rendszeresen. A forgalom harmada-negyede miattuk esett ki.” Kürti Kristóf egzakt számokat nem tudott mondani arra nézvést, milyen arányban képviseltetik magukat a Kalóz vásárlói között a turisták, de „érzésre mindig azt mondtam, a 40 százalék turista, az árbevétel 60 százalékát pedig ők hozzák”. (A jelenlegi helyzet azért csalóka, mert ugyan turista egy sem volt a karanténidőszak alatt, de a törzsvásárlók közül is sokan elvesztették az állásukat, vagy megszorultak anyagilag, így közülük is kevesebben vehettek lemezt, mint azelőtt.) A Neon normális ügymenetében a vevők fele külföldi, most az országban élő külföldiek maradtak csak meg. Ebből a szempontból a vidéki lemezboltok szerencsésebbek: a 777 tulajdonosa, Toponáry Gábor elmondta, hogy az idegenforgalom náluk egyáltalán nem tényező, és ők végül „közepes bukkanóval” tudták átvészelni ezt a pár hónapos időszakot.

MIT JÓSOLT NÓTÁRI PÉTER NÉGY ÉVE A LEMEZVÁSÁRLÁS 2021-ES ÁLLAPOTÁRÓL?

A lemezboltosok többsége tehát várja vissza a külföldieket, és bízik a turizmus feléledésében – különösen a nyári, azon belül is, augusztusi időszakra, amit a fesztiválokra érkező turisták tudtak megmenteni. „Olyankor tele a város potenciális vásárlóközönséggel, és meg is fordul a vásárlói réteg aránya, 80 százalék külföldi, 20 százalék magyar. Ez most elmarad. Kíváncsi vagyok, hogyan fogjuk túlélni az augusztust – olyan szintű lesz, mint a járvány első hónapja” – osztotta meg aggodalmait Katona. – „Az augusztus máskor is mélypont, most még nehezebb lesz.”

A törzsvásárlók ugyanakkor rendre szolidaritásukról, támogatásukról biztosították a nehéz helyzetbe került független hazai lemezboltokat. „Van egy-két törzsvevő, akik megmondták, hogy minden héten be fognak jönni, kinéznek valamit, amit már régóta meg szerettek volna venni, de mindig halasztgatták – és így is tettek” – mesélte Katona. A Musiclandben olyan vásárlók is megjelentek, akik nyolc-tíz éve eltűntek, de most rendeltek lemezt, Oroszi pedig csak arra tudott gondolni, „hogy ennek az az oka, hogy így akarnak támogatni minket”. A Wave-esek is rengeteg szolidaritási gesztusban részesültek, akadt olyan külföldön élő vevő, aki arra kérte őket, tegyenek félre neki egy lemezt, és ne is postázzák el, bemegy majd érte személyesen, ha már visszatérhet, mert ő akkor érkezik meg Magyarországra, amikor belép a boltba. „A lemezgyűjtésben általában a dzsungel farkastörvényei uralkodnak, ahol a boltos és a vásárló evolúciós értelemben egymásra vicsorgó ellenfelek” – vont párhuzamot Kürti. – „Most olyan, mint A dzsungel könyvében: aszálynál mindenki barát, és odamehet a tóhoz.” 

kaloz.jpg
Kalóz

 

A közeljövőt illetően a megkérdezett lemezboltosok egyetértettek abban, hogy nem lehet igazán tervezni, csak bízni a turisták visszatérésében, illetve intézni a beszerzéseket, vinni tovább a boltot, jelen lenni az online felületeken. Több bolt leértékeléseket, akciókat csinál, a Neon például szokásától eltérően új LP-kre is kiterjesztett rendelési kedvezményeket, míg a Deep féláron kínál több száz house-techno lemezt. „Sokkal megfontoltabban kell rendelni: korábban húsz százalékot kértünk be rendelésre, a többit készletre, újdonságokként vagy a bolt profiljába vágó, eladható pótlásokként; most ez az arány megfordul, biztosra megyünk” – mondta Katona, hozzátéve, hogy a rendeléseket bonyolítja, hogy rengeteg megjelenés csúszik, bizonytalan, tologatják a dátumokat.

OROSZI IVÁN KONCERPLAKÁTJAIT ITT BÖNGÉSZHETITEK ÁT

A megmaradt vásárlók közül pedig sokan behúzzák a kéziféket anyagilag, miközben a lemezboltok kiadásai nem csökkennek, a rezsit fizetni kell, az állam pedig semmilyen támogatást nem nyújtott, még a járulékokat sem engedte el. Pápai így fogalmazott: „Nagyon köszönjük azoknak, akik akár szavakkal, akár vásárlással tudtak minket támogatni. Hogy életben tudunk-e maradni, az nagy mértékben függ a következő hónapoktól: csak ideig-óráig lehet tolerálni, hogy nincs szinte semmi bevétel, reméljük, nem jutunk el oda, hogy 22 év után azt kelljen mondanunk, hogy ennyi volt.”

https://recorder.blog.hu/2020/06/16/_most_olyan_mint_a_dzsungel_konyveben_lemezboltos_korkep_a_jarvanyidoszakbol
„Most olyan, mint A dzsungel könyvében” – Lemezboltos körkép a járványidőszakból
süti beállítások módosítása