Mark Ruffalo tehetsége legjavát nyújtja az Ez minden, amit tudok című új tévésorozatban, ami a kilencvenes évek egyik kultikussá vált regényét dolgozza fel a Blue Valentine-os Derek Cianfrance rendezésében. Őrület, halál, lelki és testi tipródások vég nélküli sora - ezeket nyújtja a sorozat, és aki vevő az érzelmi mazochizmusra, garantáltan megnyalja mind a tíz ujját, ha belekezd az HBO legújabb remekművébe. Az első három rész már elérhető az HBO GO-n, ahol gyors regisztráció után egy hétig ingyen kalandozhatsz most.
Az Ez minden, amit tudok nem ígér könnyed esti tévézgetést. Egy szokatlanul komor családi dráma, tele nyűglődéssel és kényelmetlen pillanatokkal, mégis szeretni tanít. A Wally Lamb azonos című regényéből készült hatrészes HBO-adaptáció sokáig nem kecsegtet a feloldozás reményével: a megoldhatatlannak tűnő konfliktusok és a végtelenségig fokozott agónia mégis rabul ejtik az arra érzékeny nézőt. A traumákkal és szenvedéssel teli kiseposz egy ikerpár meghökkentően viszontagságos történetét tárja elénk, elmerülve az ingoványos múlt titkokkal teli labirintusában, a kilencvenes évek elejének Amerikájában.
Rögtön az első részben meg kell küzdenünk egy erőszakos öncsonkítás képeivel, érzelmileg bántalmazó szülői magatartással, egy drámai válással, valamint szembe kell néznünk egy rákos anya haláltusájának utolsó villanásaival, és az egyik főszereplő elmegyógyintézetbe toloncolásával. És ez még csak a kezdet, mert a történet szereplői minden létező veszteségen át kell, hogy vergődjék magukat, mindent el kell, hogy veszítsenek, hogy közelebb kerülhessenek egymáshoz és nem utolsó sorban önmagukhoz.
Kathryn Hahn és Mark Ruffalo az Ez minden, amit tudok című sorozatban |
A hat darab egyórás epizódból álló sorozat a Birdsey ikerpár (Mark Ruffalo) tragédiáktól hemzsegő élettörténetét tárja elénk: egyikük Dominic, aki környezetét dühkitöréseivel tarja sakkban, másikuk Thomas, aki fiatalkorától paranoid skizofréniától szenved. Az egészséges testvér kötelességtől vezérelve próbálja megóvni pár perccel idősebb bátyját az őket elnyomó és bekebelező rendszertől, de egy nyilvános helyen véghez vitt öncsonkítás eredményeként Thomas zárt osztályra kerül. Dominic minden erejével azon van, hogy kiszabadítsa testvérét a földi pokolból, de ez a művelet, úgy tűnik, hogy sokáig meghaladja képességét és lehetőségeit.
Dominic visszaemlékezésein keresztül láthatunk bele viszontagságos gyerekkoruk hátborzongató epizódjaiba, hogy jobban megérthessük a sorsuk tömlöcéhez vezető utat: a szubmisszív anya (Melissa Leo), aki egész életében titkolja biológiai apjuk kilétét, totális elnyomásban él férje (John Procaccino) mellett, aki szegényes szülői eszköztárából, leginkább a testi és lelki abúzus válogatott eszközeivel próbálja életre nevelni két mostohafiát. Thomas, a gyengébb, már kisgyerekként beleroppan az érzelmi nyomásba és ettől sem a testvére, sem az anyja nem képes megóvni.
Donnie és Rocco Masihi az Ez minden, amit tudok című sorozatban |
Titkok és hazugságok az alappillérei Lamb történetének: az anya által féltve őrzött családi memoár, amit a szicíliai emigráns nagyapa (Marcello Fonte) írt, talán választ ad majd a Dominicot foglalkoztató kérdésekre, de legalábbis pikáns epizódokkal dúsítja a szürke kisvárosi drámát, amit egy hajszál választ csak el a legnagyobb görög tragédiák érzelmi miliőjétől.
Mark Ruffalo bravúros játéka egyfajta motorként hajtja az epizódokat és, ha elég odaadóan figyeljük a történéseket, talán észre sem vesszük, ahogy ólomként húz le minket a történet súlya. A szociális munkás szerepében brillírozó Rosie O’Donnell az egyik színfoltja a sorozatnak, de Dessát, az ex-feleséget alakító Kathryn Hahn is szívbemarkoló pillanatokkal ajándékozza meg a nézőt. Imogen Poots, aki az aktuális barátnőt alakítja, ugyancsak erős pontja annak pár epizódnak, amiben van szerencsénk élvezni a játékát, és mindenképpen említést érdemel még a fiatal testvéreket alakító Philip Ettinger, a finom modorú terapeutát játszó Archie Panjabi és nem utolsó sorban Juliette Lewis, aki aprócska epizódszerepében felejthetetlenül kínos módon mászik rá a gondokkal terhelt Ruffalóra.
Mark Ruffalo és Juliette Lewis az Ez minden, amit tudok című sorozatban |
Lamb regényével már az 1998-as megjelenése óta próbál kezdeni valamit Hollywood. Először úgy volt, hogy A bárányok hallgatnakért Oscar-díjat nyert Jonathan Demme csinál belőle mozifilmet, aztán Jim Sheridan (Az apám nevében) dolgozott egy adaptáción Matt Damonnal a főszerepben, majd miután sok éven át semmilyen előrelépés nem történt az ügyben, az író Mark Ruffalo figyelmébe ajánlotta az anyagot. A színész lelkesen vetette rá magát a lehetőségre, és neki jutott eszébe, hogy a feel bad drámák kismestereként ismert Derek Cianfrance-t (Blue Valentine, Túl a fenyvesen) kellene felkérni az adaptációra és a rendezésre.
Derek Cianfrance és Mark Ruffalo az Ez minden, amit tudok forgatásán |
A sorozat fád, ködös világában a felhők mögé bújik a nap, mert talán ő sem akarja látni a földi szenvedést, amit a sors a szereplőkre mért. A főszereplő ámokfutásának egyik leghatásosabb epizódja, mikor szemtanúi lehetünk morfium indukálta látomásainak. Ezeknek a jeleneteknek a hátborzongató atmoszférája a Berlin, Alexanderplatzot idézi meg, monumentális tévésorozatában Fassbinder a mozgókép történetének talán leggyalázatosabb rémálmait jelenítette meg, amikor Franz Biberkopf úgy határoz, hogy a halálba issza magát. Az Ez minden, amit tudokban azok is ütős ízelítőt kaphatnak a psziché által kreált borzalmak valós életre reflektáló rémképeiből, akik soha nem fognak rászánni 15 és fél órát Fassbinder remekművére.
Az Ez minden, amit tudok főhőseit egyik csapás éri a másik után, egyik veszteség követi a másikat, nem csoda, hogy Dominic kényszerképzetévé válik a családi legendáriumban emlegetett átok, mert érthetetlen és elfogadhatatlan számára a kínok sora, amit neki és testvérének a sors kiutalt. Az önmarcangolás magasiskolájaként is tekinthetünk a történetre, ami csupa bántás és fájdalom, veszteség és reménytelen sötétség, de a romlás virágai is a fény felé törnek, mert mindent túl kell élni, azt is, amit nem lehet, vagy marad az őrület és a halál.
Mark Ruffalo és Mark Ruffalo az Ez minden, amit tudok című sorozatban |
Ám, ha mégis az életet választjuk, miért ne a megbocsátás mellett döntsünk, melyből idővel szeretet fakad, miért ne építsük újjá, azt, amit egyszer romba döntöttünk már, és miért ne akarjuk felismerni Isten jelenlétét, mely kapcsolatainkban ölt testet, ha mi is úgy akarjuk.
Próbáld ki most hét napig ingyen az HBO Go-t! Regisztrálj, nézd meg az Ez minden, amit tudok eddigi részeit, és fedezz fel sok más sorozatot, filmet!
szerző: Sugár Bertalan