A járványhelyzet, a karantén, a lemezboltok bezárása, a fogyasztók nagy részének szükséges anyagi megszorításai vagy nehézségei a lemezpiacon is éreztették hatásukat: a Billboard arról számol be, hogy amióta mérik az albumeladásokat, azóta nem fogyott olyan kevés belőlük, mint idén márciusban.
A március 19-ével zárult héten (csütörtöktől csütörtökig szoktak mérni) 29 százalékkal zuhantak meg az amerikai lemezeladások, ez számszerűsítve annyit tesz, hogy 1,52 millió lemezt adtak el ebben az időszakban. Ilyen rossz számot minimum 1991 óta nem hozott az iparág, azóta méri ugyanis a Nielsen az eladásokat, de a Billboard szerint vélhetőleg a formátum 60-as évekbeli felfutása óta sem lehetett példa hasonlóra. A másfél milliós adatba nemcsak a fizikai példányok (vinylek, CD-k, kazetták), hanem a digitális vásárlások is beleszámítanak. Az eddigi negatív rekord szintén az idei évre datálható, a január 16-ával végződő héten csak 1,65 millió lemezt adtak el, így volt honnan még mélyebbre zuhanni. Ha csak külön a fizikai kiadványokra szűkítjük a kört, még gyászosabb a helyzet: 36 százalékot zuhant a mutatójuk, 979 ezer eladott példánnyal; ez az első alkalom, hogy az egymilliós lélektani határ alá estek. A lemezvásárlás iránti kedv természetesen nem most, a koronavírus idején csappant meg hirtelen, mondanunk sem kell, hogy a streaming térhódítása a 2010-es években jelentős szeletet kiharapott a mezőnyből: 2019-ben majdnem 19 százalékkal kevesebb lemezt adtak el, mint az azt megelőző évben, és a közel 113 milliós összeladás is negatív rekord volt a Nielsen-érában; ezt az idei statisztikák minden kétséget kizáróan alul fogják múlni. A streamek népszerűsége közben évről évre emelkedik, 2019-ben kicsivel több mint egy billió dalt streameltek. Fontos hozzátenni, hogy a vinyl aránylag jól teljesít, 2005 óta évről évre nő az eladásaik száma.
DE VAJON JÓT TESZ-E A KÖRNYEZETNEK, HA SOK VINYLT VESZÜNK?