Az Élősködők már azzal is történelmet írt volna, ha csak a legjobb nemzetközi film kategóriájában győzedelmeskedik a 92. Oscar-díjátadón, mert ez az első dél-koreai film, amit egyáltalán jelöltek bármilyen Oscarra. Ehhez képest Bong Joon-ho a legfontosabb díjakkal a zsebében távozhatott a gáláról.
Az Élősködők, amit mi is az év legjobb filmjének választottunk, a gála során időrendben először a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában kapott szobrot, majd behúzta a legjobb nemzetközi filmnek (leánykori nevén: legjobb idegen nyelvű film) járó díjat. A rendező, Bong Joon-ho akkor a köszönőbeszéde végén azt mondta, "most már végre mehetünk inni". Az esélylatolgatók vele értettek volna egyet, mivel a legtöbben Sam Mendes első világháborús drámáját, az 1917-et hozták ki esélyesnek mind a rendezői, mind a legjobb film kategóriájában, ám mindkettőnél borult a papírforma, és ismét a dél-koreaiak vonulhattak fel a színpadra. A díjátadó közönsége üdvrivalgással fogadta az Akadémia döntését, az első sorban ülő Tom Hanks többedmagával még azt is kikövetelte, hogy ne keverjék le az első produceri köszönőbeszéd után az Élősködők stábját, hadd jussanak a mikrofon elé a többiek is; a rendező cserébe hosszan ecsetelte, mennyi mindent köszönhet Martin Scorsese-nek és Quentin Tarantinónak. Ez az első film, ami kizárólag nem angol nyelvű párbeszédekkel nyer legjobb film Oscart: Az utolsó császár című 1987-es Bernardo Bertolucci-eposzban főleg angolul beszéltek a szereplők, míg a 2011-es The Artist - A némafilmesben egyáltalán nem volt hangzó dialóg, csak a jelenetek közötti feliratok voltak franciául.
KRITIKÁNK A VOLT EGYSZER EGY... HOLLYWOODRÓL
A színészi kategóriában ezzel szemben nem történt nagyobb fordulat, azoknak a nevét olvasták fel, akik végignyerték a díjszezont. Joaquin Phoenix már a második színész, aki Joker szerepéért kap Oscart (a posztumusz díjban részesített Heath Ledger után), és köszönőbeszédében a világban tapasztalt igazságtalanságok elleni küzdelemre buzdította a közönséget. Szintén első Oscar-díját vehette át a tőle megszokott lazasággal Brad Pitt a Volt egyszer egy... Hollywood és a tőle megszokott eleganciával Laura Dern a Házassági történet című filmekben nyújtott alakításáért, míg Renee Zellweger másodszor szoríthatta a kezében a szobrot a Judy című Judy Garland-életrajzi filmért (2004-ben már nyert a Hideghegy című filmmel). A legjobb adaptált forgatókönyvnek Taika Waititi nácis komédiáját, a Jojo Nyuszit választotta meg az Akadémia.
A legtöbb díjat az Élősködők vihette haza, szám szerint négyet, míg az 1917 három technikai díjjal kénytelen vigasztalódni, a film operatőrét, hangkeverését és vizuális effektjeit díjazták. Kifejezetten jól teljesített Az aszfalt királyai, amely négy jelölésből kettőt váltott díjra a vágás és a hangvágás kategóriáiban. A Joker a címszereplő mellett még a filmzenei kategóriában diadalmaskodott, az izlandi Hildur Guðnadóttir volt a zeneszerző (aki csellózott többek közt a múmban, az Animal Collective és a Sunn O))) turnéjain is). Quentin Tarantino múltidéző filmje, a Volt egyszer egy... Hollywood ugyancsak két díjat kapott, Brad Pitten kívül a 60-as évek végének Hollywoodját újrateremtő látványtervekkel diadalmaskodott. A hat díjra jelölt Kisasszonyok csapatából végül csak a jelmeztervezőt ismerték el Oscarral, a Botrány kapta a legjobb smink díját a FOX News riporterévé, Megyn Kellyvé elmaszkírozott Charlize Theron miatt. Elton Johnnak természetesen nem kellett díj nélkül hazakullognia, dalszerzőtársával, Bernie Taupinnal mehetett fel a színpadra, hogy átvegye a Rocketman betétdaláért járó díjat. A Toy Story 4 lett a legjobb animációs film, az Obama-házaspár által producerált American Factory pedig a legjobb dokumentumfilm. Az este legnagyobb vesztese Az ír, Martin Scorsese gengsztereposza 10 jelölés után üres kézzel távozott.
MI AZÉRT SZERETJÜK SCORSESE-T, RANGSOROLTUK IS AZ ÖSSZES FILMJÉT
A gálának zsinórban másodszor nem volt műsorvezetője, helyette rengeteg sztárt szedtek össze a szervezők, hogy felvezessék az egyes kategóriákat, vagy egy-egy rövid szkeccsel szórakoztassák a közönséget. Zenei téren elhangzottak a jelölt betétdalok, fellépett tehát Elton John is, míg a Jégvarázs 2 betétdalát együtt énekelte Idina Menzellel és Aurorával több olyan előadó, akik más országok szinkronjában éneklik el az adott szerzeményt. A tavaly elhunyt filmesek előtt tisztelgő In Memoriam szegmens alatt az új Bond-film betétdalát is jegyző, friss Grammy-díjas Billie Eilish énekelte a Yesterdayt. Furcsamód Eminem is visszatért, hogy előadja 2003-as Oscar-nyertes betétdalát, a Lose Yourselfet; a produkció kicsit fáradtnak tűnt, de a közönséget ez egyáltalán nem zavarta, heves fejbólogatással jutalmazta. A gálát Janelle Monáe és Billy Porter nyitották meg egy energikus minikoncerttel, Leonardo DiCapriót is megénekeltetve, ami az év filmjei és az Oscar előtt tisztelgett, bár kicsit furcsán hatott, hogy a Mi és a Fehér éjszakák című filmekből is válogattak kosztümöket a fellépőkhöz, miközben egyik filmet se jelölték egy Oscarra sem. A műsor rendezői érezhetően igyekeztek ellensúlyozni, hogy idén a húsz színészi jelölt között csak egyvalaki nem fehérbőrű (Cynthia Erivo), és a konferansziékat diverzen válogatták össze, akik közül jó néhányan meg is szólták az Akadémiát a színesbőrű színészi jelöltek hiánya miatt.
#Oscars Moment: @JanelleMonae kicks off the #Oscars with an opening number that leaves everyone feeling alive! pic.twitter.com/J76UFuqxby
— The Academy (@TheAcademy) February 10, 2020