Semminek nincs értelme, mindennek van határa - Rec.hu

2020.01.23. 12:37, RRRecorder

kollar-klemencz_eg_az_erdo.jpg

Zenekartársaim nemtetszésük jeléül jól megrúgdostak. Rólad akkor sem írok számot. Csak nézd meg, hogy mennyi a jó, és mellé mennyi a szar. Ha leég az erdő, akkor minden égjen el, engem már semmi sem érdekel. Világ a fejünkben; lökdösődő fiú; gagyi szintik és olcsó beatek; ambient a hajléktalanokért; malomkerék. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Csaknekedkislány új lemeze, a Kobraszív mókás metálos borítót kapott (Csepella Olivér frontember munkája), de ettől még a zenekar maradt az, ami volt: beatből, szörfből, rock and rollból és ezek környékéről táplálkozó zene jólesően polírozatlan megszólalással, a magyar alterhagyományt idéző, de sajátos hangot képviselő szövegekkel. Mint a Stenk cikkéből kiderül, az alapokat ismét együtt játszották fel, illetve találó Konsiczky Dávid gitáros önjellemzése: "A profi és az amatőr hozzáállás között egyensúlyozunk folyamatosan: úgy próbálunk meg profi dolgokat csinálni, hogy közben ne veszítsük el azt az esetenként naiv hozzáállást, amivel annak idején elkezdtük a Csaknekedkislányt. Szerintem sikerült erre az albumra is átmenteni azt, hogy mi csak ilyen hülye gyerekek vagyunk néhány hangszerrel." A Csaknekedkislány tánczenekarként jellemzi magát, és a felvételt hallgatva nyilvánvaló, hogy jól fognak működni ezek a dalok élőben; de azért vannak bennük nem nyilvánvaló húzások is, mint például a meg nem nevezett *****-ról szóló (nem)szerelmes dal, a Rólad akkor sem 2000. Facebooklegközelebbi koncertek vidéken (a fővárosi dupla lemezbemutató telt házas).


"Az új dalok még gyorsabbak, mint a régiek" - ezzel a szöveggel vezette fel a Fish! az új EP-t, és valóban, a Nem jó, de nem is tragikus négy számát hét perc alatt letolják (ráadásul az egyik maratoni hosszúságú, 2:43). Nemcsak lendületes, de dallamos, slágeres punk, a szövegekben kellő mennyiségű jól eltalált, idézhető sorral - ezt vállalja, és teljesíti is. (A cikk címe innen egy idézet.) HonlapFacebooktavaszi turnédátumok.


Jó ideje megszokhattuk, hogy Kollár-Klemencz László a Kistehén mellett több más rokon projektet is működtet. Ezek egyike a Kollár-Klemencz Kamarazenekar, amiben több gitáros mellett vonósok szerepelnek. 2016-ban Legesleges címmel adtak ki egy lemezt Erdős Virág verseinek megzenésítéseivel. Most pedig itt az új album, Ég az erdő címmel, ami kissé félrevisz, hiszen személyes dalok is szerepelnek rajta, illetve a keserűséget, katasztrófavárást nem egyszer öniróniába csomagolja. "Nehéz erről a válságról nem politikusan vagy nem didaktikusan beszélni, ezért nem is szeretek beszélni róla, de fontosnak érzem, hogy foglalkozzunk vele" - mondta Kollár-Klemencz a Stenknek; sikerült úgy megoldania, hogy miközben a fő irány világos elsőre, azért bőven vannak részletek, amik többszöri hallgatásra tárulnak fel. Az album a kamarazene, a népzene és az énekes-dalszerző hagyomány metszetébe helyezhető, hol egyikhez, hol másikhoz áll közelebb. Facebook


A Deep Glaze legutóbbi száma
a pszichedélia helyett nyomott, zakatoló posztpunk volt. Most pedig egy újabb váratlan húzás a zenekar háza tájáról: Yorgos Goletsas frontember - simán Yorgos néven - készített egy elektronikus zenei EP-t. A PLUTO Soundnál kijött félórás World In Our Heads egyáltalán nem olyan, mintha egy rockzenész kirándulna egyet egy másik világba, hanem egy rendes, elsősorban a deep house-ba sorolható EP, türelmesen felépített számokkal, dub technós és acides megoldásokkal. Olykor egészen táncos, de otthoni hallgatásra egészében pompásan működik. Yorgostól további szóló megjelenések várhatók, "lehet, hogy nem csak elektronika" - mondta a Keret blognakPLUTO Sound Facebook


Tavaly indult el a soproni Secret Factory kiadója, a Secret Fusion, második kiadványukat Occam készítette, aki tavaly év végén visszatért ide. A Rusty Millwheelben rozsdás nyikorgások ugyan nem hallhatók, de a malomkerék, vagy legalábbis a körbe-körbe forgás eszünkbe juthat a kissé lefojtott, de azért táncos darab egymásba tekeredő motívumairól - bár közben a folyamatos alakulás is jellemző a számra. A Mexikóban élő brit Man Power egy negyedórás űropuszt, az olasz CSK egy jóval egyértelműbben táncos remixet készített belőle, a Secret Factory ambienttel zárja az EP-t. Facebook


Az EXILES kiadó több monumentális válogatást is kiadott már (például tavaly egy 49 számosat), és az új gyűjtemény sem kicsi: 33 szám több mint három órában. Az ambient a fő csapásvonal, de aki hallott már a kiadótól bármit, nem lepődik meg azon, hogy nem a chilles, hanem a sötét, nyomott, kísérletező, nem egyszer zajos, még többször drone-os fajtából. Illetve a válogatás második felében vannak azért dobos-ritmikus, akár odaverős darabok is. A szereplők között vannak jól ismert nevek (Imre Kiss, iamyank, ICR, S Olbricht, Modul aka Mango stb.), és még többen a színtér új, felfedezésre váró szereplői. A válogatás utáni minden bevétel A Város Mindenkié csoportnak megy, amiben "hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakhatási nehézségekkel küzdő emberek és szövetségeseik vesznek részt, akik egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért küzdenek." A monumentális válogatás alatt egy másik, idei EXILES-kiadvány, Cavinton negyedórás, az ambienttől a tört és egyenes ritmusú kaszabolásig sok mindenen végigszaladó száma. Facebook, legközelebbi buli: EXILES Forever, február 6., Toldi.


Egyedi Péter
tavaly jelentette meg MMAMT néven Mindenkinek Megvan A Maga Története című bemutatkozó lemezét (egyik kedvencünk volt az évben), nemrég pedig elkészült hozzá az első videó. Reisz Gábor rendezte, Scherer Péter alakítja a Férfit, a többiek pedig a hivatalos leírásban ilyen szerepeket kaptak: Gyűlölködő bácsi, Lökdösődő fiúk, Köpő nő, Pofozó fiú (ez Egyedi Péter), Gyerekek stb. Az nem derül ki, hogy miért, persze pont ettől erős. Több klipötlet is volt, de "ez a legizgalmasabb, legalábbis nézői szempontból mindenképp. Hogy reagálunk, ha nem látjuk az okot, csak az okozatot? Felháborodunk? Együttérzünk, esetleg szánjuk az illetőt?" - mondta róla Reisz Gábor a Stenknek. HonlapFacebook, legközelebbi koncert: március 14., TRIP Hajó.


Az Anima Sound System 2000-es Fúj a szél című számát 2018 végén dolgozta fel az Anima & Animus válogatásra az Analog Balaton. Ebből a számból - ami a zenekar teljes életművének 25%-a - készített most két remixet Haatah, és hogy ne legyen ilyen egyszerű, azt írja, "azt akartam, hogy olyan legyen, mint azok a zenék, amiket 2010-ben hallgattam tiniként... a gyagya "tektonik" számok mind hasonlítottak egymáshoz, olcsó, gagyi szintiket és uncsi beateket használtak. Bármilyen vacak volt, rögtön belezúgtam ebbe a zenébe, és arról álmondtam, hogy egyszer én is ilyet fogok csinálni. Na most már ezt meg is tudom tenni." Azok kedvéért, akik nem ezt várták tőle, egy "törzsi dobos" verziót is készített. Persze nem kell követni a bonyodalmas történetet (2000 -> 2018 -> 2020 -> 2010) ahhoz, hogy élvezzük az eredményt. Facebook, legközelebbi buli: január 23., Toldi.


Az AWS Park című albuma a Budapest Parkban adott tavalyi koncert felvétele; rajta 16 számmal a Fekete részem, a Kint a vízből és az Égésföld című albumokról. Ami miatt a rajongókon kívül másnak is érdekes lehet, az az, hogy a nyitó Lakatlan emberben egyszer csak a következő szöveg szólal meg: "Szia, Örs vagyok. A koncert ezen pontján rossz szöveget kezdtem énekelni, ezért később zenekartársaim nemtetszésük jeléül jól megrúgdostak. Sajnálom, hogy csalódást okoztam. Hallod, hogy most is ostorozom magam? [ostorhang] Köszönjük, hogy megvetted a lemezt, na most már lelépek, csákó!" (Egyébként az AWS-nek nem ez az első koncertalbuma, 2018 végén jelent meg a Madách.) HonlapFacebook, téli turnédátumok.


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2020/01/23/semminek_nincs_ertelme_mindennek_van_hatara_rec_hu
Semminek nincs értelme, mindennek van határa - Rec.hu
süti beállítások módosítása