A 2013-as év egyik, sőt, ezt hagyjuk is el, a legnagyobb slágere volt a Blurred Lines, Pharrell Williams, Robin Thicke és T.I. közös diszkó-r&b-s szerzeménye, melynek utóléletét nem egy botrány övezte. Egy friss GQ-interjújában Pharrell most gyakorlatilag elhatárolódik a daltól a szöveg hímsoviniszta felhangjai miatt.
A Blurred Linesszal szemben megfogalmazott kritikák nem új keletűek, már a megjelenéskor kifogásolták a dalszöveg által sugallt, szexista és ragadozó üzenetet, a „you’re an animal, baby, it’s in your nature” szövegrésztől kezdve a táncparketteket megszálló, együtténeklésre ingerlő refrénig, „I know you want it”, ugyebár, azaz, tudom, hogy te is akarod. Robin Thicke-t pedig még abban az évben több női egyenjogúsági mozgalom képviselői megválasztották a legszexistább férfinak.
Pharrell a dal megjelenését követő években még védte a dalt, nem is értve, mi lehet ellentmondásos benne. „Az a lényeg, hogy egy jó kislány a főszereplő, még a jó kislányok is vágynak dolgokra, és itt homályosulnak el a határvonalak. A lány tánccal fejezi ki az igényeit, mert jó kislány. Azok, akik felháborodnak, csak dühösek akarnak lenni valamire, bár elfogadom a véleményüket” – nyilatkozta a Pitchforknak még 2014-ben Pharrell, aki a Blurred Lines évében a Daft Punk Get Lucky-jával is tarolt vendégszereplő-társszerzőként.
MIÉRT IS HAPPY? PHARRELL ÉLETÉNEK ÉS MŰVÉSZETÉNEK TOP 10 MOMENTUMA
Idén, a #metoo során napvilágra került szexuális zaklatásos esetek és bűncselekmények fényében már másképp vélekedik bombaslágeréről. A GQ-nak elmondta, annak idején valóban nem értette, mire ez a nagy felhajtás, mivel „egy csomó idősebb fehér nő egész meglepő módon viselkedett, amikor meghallották ezt a számot”, és még ő is belepirult, mennyire átérzik a dal erotikus töltetét. „Mégis mi lehet erőszakolós a refrénben? Aztán rájöttem, egyes férfiak ugyanígy fogalmaznak, amikor kihasználják a nőket. Nem számít, hogy én nem így viselkedem, és eszembe se jutna hasonló. Az a fontos, hogy ez milyen hatással van a nőkre. Oké. Vettem. Világos. Kinyílt a szemem, milyen érzést kelthet valakiben az, ami ténylegesen elhangzik a dalban.” Ez pedig elvezette ahhoz a felismeréshez, hogy „soviniszta társadalomban élünk ebben az országban”, és hogy némelyik dala ezt a rendszert szolgálta ki.
A dal megtépázott renoméjához hozzájárult egy nagy port kavart, azóta is hivatkozási alapnak kezelt szerzői jogi botrány és bírósági ügy is, melyben Marvin Gaye jogörökösei beperelték a dalszerzőket, mert szerintük túl sokat kölcsönöztek a soulénekes egyik szerzeményéből. A kacifántos ügy filmbe illő fordulatairól bővebben is írtunk, az esküdtek végül a Gaye-családnak kedveztek, az eredetileg 7,4 millió dollában megítélt, ezt a bíró által 5,3 millióra módosított anyagi kártérítés mellett Marvin Gaye neve bekerült a dal szerzői közé. Az alperesek fellebbeztek, de a szövetségi fellebviteli bíróság helybenhagyta az ítéletet.