Az izlandi énekesnőnek egy német vizuálművész gyurmázza felismerhetetlenre az arcát új klipjeiben.
Björk idei évét a Cornucopia című színházi előadás/koncert/performansz fémjelzi, amely legutóbbi albumának (Utopia) dalait dolgozza át látványos, multimédiás formában. Az előadássorozat első etapját május 6-tól június 1-ig a New York-i Shed nevű művészeti központban tartották; augusztus közepén négy napig Mexikóvárosba látogatnak vele, novemberben pedig elviszik néhány európai városba, nevezetesen Londonba, Glasgow-ba és Dublinba.
AZ UTOPIA CÍMŰ BJÖRK-LEMEZT ITT ÉLTETTÜK
A „digitális színháznak” és „sci-fi popkoncertnek” is titulált előadást egy argentin művészfilmes, Lucrecia Martel rendezte, Björköt ötven fős izlandi énekkar, héttagú fuvolaegyüttes, hárfás és ütőhangszeres kíséri, mindezt elektronika és vetítés egészíti ki. Utóbbiért Tobias Gremmler felelős, és a vizuálból mi is kaphatunk egy kevés ízelítőt, a Tabula Rasa és a Losss című szerzeményekhez készült animációs videók ugyanis klip formájában megjelentek. Björk teste és arca mindkettőben pszichedelikus torzulásokon és transzformációkon megy keresztül, hol növényekké, hol rovarokká, hol közelebbről meg nem határozható formákká esik szét, majd olvad össze újból. Míg az alkotók elmondása szerint a Tabula Rasa a „természet és az emberiség harmonikus közös együttélésnek utópisztikus gondolatát testesíti meg az empátiára alapozva”, addig a Losss optimista és pesszimista énünk párbeszédéből táplálkozik. Ha fülessel hallgatjuk, és hegyezzük a fülünket, akkor meg is tudjuk különböztetni őket, mivel Björk mélyebb hangon énekelte fel egyiküket. „Senki nem tudja így megragadni a digitális érzékiséget” – dicsérte Björk az alkotótársát. A videót az előadásban több képernyőre vetítik ki egyszerre; nekünk most meg kell elégednünk a laptopunk kijelzőjével.