Tényleg napsütötte a Hiperkarma, már nem a szakítás miatt szerencsétlen a Mayberian Sanskülotts. Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint alakot vált a dEUS-frontember zenésztársaival. Olvadó jéghegy, budapesti seggrázás, jól megvágott hálószoba, népi pszichedélia bomba groove-ra. Óriási meglepetések egy lemezen, aminek a címében az a szójáték szerepel, hogy "húszfeldolgozó". A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Ki gondolta volna, hogy a Hiperkarma egy lemezén egyszer majd rögtön az első számban az lesz a refrénben, hogy "jó így, csak boldognak láss, nem kell más", és a zene is ilyen vidám, és tényleg az, és aztán a többi szám is, és nincs csavar, még a drum and bass ritmus sem egy csavar, hanem csak egy táncos ritmus. Megvoltak persze az előjelek, kijöttek számok, lehetett tudni, hogy A napsütötte rész a cím, de láthatóan a rajongók egy részét is meglepte, illetve meg is osztja ez a lemez, amit Bérczesi Róbert így jellemzett a Stenk cikkében: "ebbe a lemezbe se szövegben, se zenében semmi formabontót nem tettem. Nagyon régen csináltam már ilyen dalokat, most öröm volt a megírásuk. Azt akartam, hogy az egész lemez tényleg napsütötte legyen, a jövőbeni visszatekintéskor a diszkográfiában úgy virítson, mint egy nap." A következő lemez állítólag azért nem ilyen lesz, most meg valószínűleg akkor járunk a legjobban, ha ezt annak hallgatjuk, ami. Honlap, Facebook, lemezbemutató turné februártól áprilisig szerte az országban.
Jó kérdés, hogy melyik a durvább, a Hiperkarma napsütötte lemeze, vagy az, hogy a Mayberian Sanskülotts új albuma nem szakítós számokkal van tele. Ahogy a Neverending Sorry című albumot bemutató Stenknek mondták: "Az előző album, az Adlait a poszt-tinédzserkori szenvedésekről szólt, ez meg nem tudom, a pre-öregkori kiégésről, vagy valami ilyesmi, szerencsére mindig minden szar, úgyhogy mindig van miről írni. Mondjuk az ilyen tini szakítós meg szerelmes számok még könnyen jöttek, mert voltak érzelmeink, most meg már megreccsent dolgozó felnőttek vagyunk kilátások és idő nélkül." Azért a Mayberian zeneileg nagyjából maradt az, ami volt az Adlait idején, szomorú, de (szinte?) slágeresen fülbemászó, dream popos, de közben sokszor nemcsak berántó, de egyenesen magával húzó, mondjuk ki nyíltan: nagyon is szerethető és élvezhető számokkal van tele az új lemez is. Facebook, lemezbemutató koncert: február 16., Akvárium.
Megjelent Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint harmadik közös lemeze, ismét a német Traumton kiadónál, most viszont nemcsak duóban játszanak: Nicolas Thys és Antoine Pierre alkotja mellettük a ritmusszekciót, akiket Harcsa Veronika még brüsszeli tanulmányai alatt ismert meg. (Érdekesség, hogy ők játszanak többek között a TaxiWars nevű formációban, aminek az énekese Tom Barman - aki pedig nem más, mint a dEUS frontembere. Nemrég derült ki, hogy utóbbi zenekar június 8-án jön ismét Budapestre.) A Shapeshifter című album nagy utakat jár be, a néha játékos, de azért gyakrabban melankolikus dallamoktól a jazzes kalandozásig, vagy éppen kortárs kamarazenéig. Nyomokban még a magyar népzene is megjelenik (például a három számból álló éjszakai ciklus utolsó, Last Night című számában); de a Bandcampen olvasható részletes ismertető szövegben Harcsa Veronika azt mondja, hogy leginkább "abban az attitűdben érezhető ez a zenei örökség, hogy a ritmus ugyanolyan fontos, mint a dallam." A Shapeshifter tehát egy összetett, egyáltalán nem háttérhallgatásra való album, de bőven kínál zenei és érzelmi fogódzókat. Harcsa Veronika honlap, Facebook, Gyémánt Bálint Facebook, legközelebbi magyarországi koncert (duóban): február 25., A38;. lemezbemutató koncert: június 27., Müpa.
Ha akarjuk, S Olbricht zajos-zörgős tánczenéjét és Morningdeer art popját is nevezhetjük "kísérletezőnek", de aki nem figyelt nagyon, az meglepődhetett azon, hogy most közös EP-vel jöttek ki. (Aki nagyon figyelt, vagy most keresgél, az rátalálhat egy 2016-os hírre, ami egy készülő közös lemezről szólt.) A Grey Lichen a Farbwechsel kiadó Bandcampjén olvasható leírás szerint "introspektív és utópisztikus", bár az utóbbit rögtön megkérdőjelezi a következő mondat: "egy olvadó jéghegy utolsó órái, és az üresség, amit maga után hagy". Ennyire azért nem sötét az EP: egy kifejezetten szép ambienttel indul, majd jön két énekes szám, amik ugyan reménytelenül szomorúak, de ezekre sem lehet mást mondani, mint hogy szépek. Az elektronika finoman lebeg és pulzál Dányi Krisztina érzékeny éneke alatt, hogy aztán az utolsó számban előre lépjen, (majdnem?) táncos ritmussal, másfajta lebegéssel és szomorúsággal. Morningdeer Facebook, S Olbricht Facebook, legközelebbi S Olbricht-fellépés: február 8., Société.
Hosszabb idő után újra aktivizálta magát a Budapest Juke kiadó, aminek a hitvallása - ha esetleg a névből nem lenne nyilvánvaló -: kizárólag magyar juke / footwork. Az új kiadvány egy nyolcszámos válogatás, Bootypest Traxx címmel. A roppant gyors és tört dobgépritmusokra hangmintákat rávagdosó, chicagói eredetű juke műfaj - lásd cikkünket - legismertebb magyar képviselője az Uffalo Steez, ők három számban is szerepelnek. A hangminták között többségben van a vicces, felpörgetett diszkó, de van itt más is: AO Uzzi például néha egészen absztraktba megy át, Billy Matthews pedig meglepően érzelmes Budapest Juke Facebook
Egyik kedvenc tavalyi lemezünk volt a Qualitonsé, úgyhogy nagy örömmel számolunk be egy új számról, ami igazából egy népdalfeldolgozás, pontosabban - mint az a Keret blogon részletesen elolvasható - egy, a KEX által feldolgozott népdal új változata, és a tervek szerint egy teljes KEX-feldolgozás EP-t is készít majd a Qualitons. A villódzó VHS-videóval kísért Green To Yellow legalábbis sokat ígér: baromi erős groove-ra felhúzott pszich-folk-rock. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: március 8., Barlang, Szentendre.
Egy másik kedvenc tavalyi lemezünk meg a Mulató Aztékoké volt, ők viszont ravaszul még a tavalyelőtti Előszoba EP egyik legjobb számához készítettek videót. A Nem halunk megben koncert- és házivideók váltogatják egymást, utóbbiak abban a bizonyos hálószobában játszódnak, amiről Phlat-interjúnkban részletesen szó volt. De nem is annyira a felhasznált anyag az érdekes, hanem az, hogy a szám egyszerre nagyon bólogatós és sokszorosan megszaggatott ritmusára milyen jól vágták rá ezeket a jeleneteket. (A cikk címe innen egy idézet.) Facebook, legközelebbi koncert: február 8., Lumen.
Épp' a múlt héten írtunk a Shakin' "trombitás garázspop" zenekar ritkásan érkező számai közül a legújabbról, erre itt van három, sőt, az is kiderült, hogy készen van "kb. egy albumnyi saját szám", csak inkább kisebb lépésekben jelentetik meg. Most éppen kettőt, plusz egy Jack White-feldolgozást, mégpedig élőben rögzítve abban a pincében (vagyis kvázigarázsban), ahol próbálni is szokott a zenekar. Jack White nagyjából jelzi az irányt: jóleső, helyenként erősen bluesos rockzene ez, amit izgalmasan színez a trombita. Letölthető EP formájában is létezik. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: február 9., Gólya.
Minő véletlen, pont az egyik kedvenc 2018-as lemezünket kiadó Frozen Steakkel koncertezik a Shakin', akik szintén egy élő, mondjuk így, próbatermi videóval jelentkeztek. Műhelytitok: a bravúros kameramozgások egy ventillátorra rögzített telefonnak köszönhetők. Másik műhelytitok: igazából két, a levegőben szálldosó riffet raktak csak össze, és ráfogták, hogy ez már így egy szám! Facebook, legközelebbi koncert: február 9., Gólya.
"Meglepő Magna Cum Laude-feldolgozással állt elő a Kowalsky meg a Vega" - nehéz elképzelni azt a lehetséges világot, amiben ez a mondat igaz lehetne. Szóval a Gyulai Húszfeldolgozó című lemez, amin a húszéves zenekar húsz számát húsz előadó dolgozza fel, maradéktalanul elképzelhető úgy, hogy elolvassuk a névsort. Jó, Majka militáns Pálinka dal-értelmezése tényleg nem kézenfekvő, de aztán Beatrice, Republic, Hooligans, Budapest Bár, Csík Zenekar, Rúzsa Magdi, Horváth Charlie stb. stb. mind pont olyan. A végén van egy Palya Bea és egy Ferenczi György és a Rackajam, ezekben is inkább az a meglepő, hogy egyáltalán itt vannak. Fizikai formában a MOL kutaknál kapható. Honlap, Facebook, nagykoncert: február 15., Aréna.
Összeállítás: Rónai András