Alig egy hónapja mutatta be nálunk az ék zenekar legújabb EP-jét, a három számban három különböző stílust képviselő Orchardot. A Mountains II című szám ezzel szemben még az idén tavasszal megjelent második nagylemezen szerepelt, a hozzá készült klip viszont egészen friss, most debütál. Premier!
Az elektromos dobos, posztrockosan hömpölygő-építkező, a refrénnél power rockra váltó Mountains II Szlovéniában forgatott videójának legfőbb vizuális trükkje ismerős lehet az amerikai bűnügyi sorozatok rajongói számára, most érdemes egyből a cikk végén lévő kliphez ugrani, mert máris átadjuk a szót Szombath Máté rendezőnek és Lee Olivérnek, a zenekar frontemberének, akik le fogják lőni a megfejtést. Mi szóltunk!
Szombath Máté
„Sokat szivattak a barát-kollégáim a legutóbbi "fekete-klippes" időszakom miatt, ami idősorrendben a Tündérvese, Trillion és Apey & the Pea klipek voltak. Hogyha bármikor előálltam, hogy van egy hiperjó klipötletem egyből ment a "Várj tudom! Biztos kell hozzá egy fekete hátterű stúdió és, akkor olyan Szombath-klip lesz, he-ha!" Mindhármat egyébként tényleg ugyanabban a stúdióban forgattuk szinte egymás után. Ha a sötét hangulatban volt is egymáshoz közük én egészen máshogy viszonyulok mindegyikhez. A lényeg, hogy pont miután a Trillion kész lett, azt mindenki imádta a bandából. Ezután jelentette be Apey is, hogy akar velem klipet illetve nem sokra rá Olivér is elejtette ezt a kijelentést. Az ék-et is már, akkor egy-két éve szerettem, hallgattam jártam koncertjeikre, egyszóval rajongtam őket. Az ék viszont nekem teljesen más irányú hangulatot adott, mint az előző három említett banda, egy sokkal felemelőbb érzelmi erőt adó zene volt. Nem feltétlen vidámnak titulálnám, hanem egy olyan világot fogalmaz meg, ami felismeri a gonosz szellemeit, de képes azokat elűzni és örülni az életnek, ami jutott még, ha időnként szar is vagy majdnem belehalunk.
Amikor elsőként megjelent a Whatever It Takes lemez fizikai formátumban én egyből lecsaptam rá és szinte egyértelműen azt éreztem, hogy a Mountains II-ra szeretnék forgatni, amit kis győzködés után elfogadtak OlivérÉK is, miután prezentáltam nekik az ötletemet. Szinte egyből a True Detective féle duplaexpós főcím játszódott le a fejemben, ahogy hallgattam többször a dal fő témáját. Mindazt persze kicserélve a zenekar tagjaira és hegyes tájképekre. Persze nem az volt a fő cél, hogy az HBO sorozat-főcím látványvilágát egy az egyben lekoppintsuk, de jó inspiráció volt. Mellé jött még az is, hogy Olivér mesélt a dal történetének hátteréről is, amiből jött, hogy igaz nagyon metaforikusan, de végigvigyünk egy mini-sztorit egy halálközeli élményről, amiből végül a zenélés ment meg.
AZ ÉK ZENEKAR TAVALYI, SZABAD ASSZOCIÁCIÓS KLIPJE ITT
Ha az elmúlt időszakom volt a "fekete-klippes", hát most akkor ezzel beköszöntött fehér-klip éra. Ami külön érdekes, hogy ez a pozitívabb lelkület a forgatás jellegén is érezni akartam, mert az előző három klip, ha végeredményben nagyon patent is lett, de forgatni nagyon stresszes volt mindegyiket. El akartam kerülni, hogy függjünk egy 10-15 fős stáb aktuális hangulatától vagy munkamoráljától, függjünk valami szinte alig tesztelt technikai megfejtés rizikóitól és azt is, hogy függjünk egy beltéri helyszín feltételeitől. És pont ebből is jött, hogy csak fogjunk egy kameraszettet és egy drónt és utazzunk el egy szép helyre, ahol jól is érezzük magunkat és cserébe szinte garantált, hogy nem forgathatunk rosszat. Egyetlen komolyabb filmtechnikai kihívás a duplaexpókhoz forgatott egyéni plánok voltak. Ezeknek előtte kicsit utána kellett kutatnom és tesztelnem, hogyan fog ez igazán profin kinézni, de mivel 2000 méter felett voltunk, ott szinte adott volt, hogy tud lenni tágabb félalakban kiégethető eges hátterünk, szembefénnyel, így nem kellett itthon se fehér- vagy zöldhátteres stúdióba mennünk, se egy másik itthoni hegyet megmásznunk, hogy ne legyen horizont. Cserébe a napfény is tapinthatóan igazi volt és még a szél is fújta a hajukat...
Kisebb kutatást követően mindezt Szlovénia Triglav Nemzeti Parkjában követtük el. Itt találtuk egy ismerős ajánlására a Mangart hegycsúcsot is, ami gyakrolatilag a szlovén-olasz határon van, ahol a klip csúcspontja játszódik. Hárman voltunk stáb összesen. Tóth Glória Jáde ismét szuper gyártása és asszisztense volt a produkciónak, illetve először dolgoztunk saját produkcióban Mészáros Pitével, akinek egy elég profi drónja van és mindemellé még maga Pite is nagyon profi. Egy teljes hétvégét ölelt fel a forgatás, úgyhogy egy napot Bovec-ben aludtunk, de erről talán a Cineast VLOG-unk 2. epizódja részletesebben tud mesélni. Sajnos ez a 1,5 nap sem volt elegendő arra, hogy elég tájképet forgassunk, ezért hatalmas nagy szerencsémre Málics Gábor operatőr barátom pont ugyanezen a környéken nyaralgatott egy kisebb drónnal, miközben én az anyag válogatásán dolgoztam. Lecsaptam a lehetőségre, mert éreztem, hogy nem lesz elég képünk a duplaexpókhoz és szerencsével jártam, ugyanis teljesen magáncélból repkedett csak és teljesen jószívből nekünk ajándékozta a tájképeit. Nagyon köszi Gábor!”
Lee Olivér
„Mátéval csináltunk egy klipet a Crumble Me c. Trillion számhoz és ekkor merült fel bennem, hogy ez a csávó érezné az ék dalait is. Aztán nem történt semmi. Egyszer csak rám írt, hogy a Mountains II-höz szeretne klipet forgatni. Mi valami nagyon egyszerűt szerettünk volna ekkoriban és rövidebb dalra gondoltunk, de az elszántsága elég meggyőző volt, kb. két perc alatt eldőlt, hogy mi lesz, nem volt sok kérdés. Az utazás és az egész folyamat pedig annyira jó élményként maradt meg a zenekarnak, hogy csak az a bajunk, hogy miért jöttünk haza olyan hamar. Tuti visszamegyünk egyszer. Legkésőbb a Mountains III-ban.. A videótól pedig leesett az állunk. Nem is fűznék hozzá semmit, nézzétek meg!”
hát akkor mi sem fűzünk hozzá ennél többet, jöjjön a valóban nagyszabású, hegyvidéki klip, a Mountains II.:
A zenekar Facebook-oldala.