New Beat – A bookolás szépsége (Magyar koncertszervezők, promóterek 2018-ban 5.)

2018.02.07. 09:30, rerecorder

new_beat.jpg

A hazai lemezkiadókat bemutató körképünk után most a magyar koncert- és partiszervezőcégekről, promóterekről készítünk pillanatképet. „A dolgok állása” a koncert- és partiszakma felől nézve – íme, a New Beat.

A promóterkörképünkben eddig szerepelt a Trafó, az A38 Hajó, a Live Nation, a Bladerunnaz.

Minden megkérdezett promóternek, szervezőcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

01. A cég neve.
02. Alapítás éve.
03. Alapító, cégvezető.
04. A lefedett műfajok, a lefedett rendezvénytípusok és rendezvényméretek.
05. Évi átlagos buliszám (magyar/külföldi arány).
06. A cég 2018-as tervei.
07. Booking, amire a legbüszkébbek.
08. Az eddigi legsikeresebb esemény.
09. Hitvallás.
10. Célok.
11. Miért éri meg koncertszervező, partiszervező céget működtetni? Mi motiválja, mi hajtja a céget?
12. A hazai promóterszakma értékei, sajátosságai, hiányosságai.


01. New Beat.

02. 2011.

03. Horváth Máté.

04. 95%-ban élő zene, alapvetően rock, indie, alternatív pop és hiphop. Nincsenek műfaji megkötöttségeink, inkább csak nem nyúlunk bizonyos témákhoz, amikhez nem értünk, vagy rosszak a tapasztalataink. Túlnyomó többségben headline koncertek, de akad minden évben fesztivál booking is. 170 és 10 ezer fő közötti kapacitások.

05. 35 / év az elmúlt 3 évben, 95%-ban külföldi előadókkal.

06. A már bejelentett nyári koncertek mellett reméljük összejön pár nagyobb név még, de természetesen már most gőzerővel dolgozunk az őszi-téli indoor produkciókon. Idei New Beat szervezésű koncertek: Omar Souleyman, The Menzingers, Sextile, Tony Hadley, Son Lux, Trivium/Power Trip, Tommy Cash, Carnival Youth, Silverstein, Tender, Sleeping With Sirens, Bonobo, Little Big, Rise Against, Michael Malarkey, Body Count, Bullet For My Valentine, Queens Of The Stone Age, Alice In Chains, Billy Idol, Exodus, Phil Campbell And The Bastard Sons.

07. Huh, ez nagyon nehéz… Foals, Trentemøller, Austra, Marilyn Manson, Asking Alexandria, Tegan and Sara.

08. A tavalyi Marilyn Mansont említeném. Ha korábbiakat nézünk, akkor talán a 2013-as pecsás Morcheeba-koncert.

09. Minőségi kultúraközvetítés nemzetközi könnyűzenei előadók által.

10. Egyrészt minél több friss, izgalmas és színvonalas előadónak lehetőséget adni, hogy fellépjen Magyarországon. Másrészt már népszerű, akár világszerte ismert művészek felléptetése – elsősorban olyanoké, akik még nem jártak nálunk, akiknek pótolnivalója van hazánkban. Természetesen visszavárunk mindenkit, nem szeretjük a „kipipálás” alapú gondolkodást – inkább építeni szeretjük a művészeket a piacon. Nem titkoltan célunk a koncertlátogatási kultúra erősítése azokban a műfajokban, ahol a magyarországi fesztivál-vízfejűség különösen érezhető. Igyekszünk – amennyiben módunk van rá – arra érdemes magyar előadóknak lehetőséget biztosítani előzenekarként. Ez sok esetben a külföldi zenekarok menedzsmentjén akad fenn, nem a mi szándékunk hiányzik. Friss elkötelezettségünk pedig a vidéki klubokban meghonosítani a naprakész külföldi előadók fellépéseit, de ez valószínűleg a legnehezebb és leghosszabb projekt lehet, amibe belevághatunk.

11. Ha lehet, akkor azzal kezdeném, hogy mi motivál minket: szeretjük a zenét, szeretjük a koncerteket, szeretjük látni a közönségen és az előadón, hogy élményekhez jutnak a koncertek által. Fotókon kívül ebben az iparágban szinte semmi sem marad meg egy-egy koncertből, csak az emlékek. Ezekből kell a lehető legjobbat és legtöbbet összehozni. És akkor az első kérdésre jöhet is a válasz: nem igazán éri meg, sőt! A befektetett energia és az anyagi megtérülés egyáltalán nincs arányban a kockázattal és a gyakori kudarcokkal. Bár attól, hogy egy koncert veszteséges, a fentiek még mind megtörténnek, elraktározódnak – és ez hajt minket. Természetesen farizeusi állítás lenne azt mondani, hogy nem érdekel minket a pénz, az egész zeneipar alapvetően pénzről szól – ahogy a nyugati társadalom is. Azon dolgozunk, hogy jó és sikeres rendezvényeink legyenek a közeljövőben, mert ez garantálja, hogy tudjuk folytatni a későbbiekben.

12. A legtöbb magyar promóter – a piaci sajátosságok miatt – jó ízléssel válogatja ki az általa lebookolt fellépőket. Szinte elenyésző azoknak a rendezvényeknek a száma, ahol ciki / kellemetlen előadások láthatóak és hallhatóak. Nyilván ez alól kivétel a TAO-begyűjtésre kihegyezett popzene + vonósnégyes + tánccsoport felállás. Sajátosságként azt lehet talán elsőként kiemelni, hogy az élő zenében nagyon kevés hazánkban a promóter. Szintúgy megemlíteném, hogy szinte kizárólag Budapesten tudunk működő nemzetközi piacról beszélni. Azt hiszem, hiányosságokról nincs sok értelme beszélni, mert a legtöbb fennálló hiányosság abból fakad, amilyen állapotú a piacunk. Nagyon gyenge a vásárlóerő és a koncertlátogatási kultúra sok műfajban még épp csak csírájában van – máshol épp elpusztulóban. A hirdetési lehetőségek finoman szólva visszafogottak és ezen a promóterek nem nagyon tudnak változtatni, nem áll módunkban rádiókat indítani és zenei sajtót bővíteni, hiszen egy-egy koncert promójára eléggé visszafogott összegek állnak rendelkezésre. Sok kisebb – DIY – promóter van, akiknél bizonyosan hemzsegnek a szakmai hiányosságok, de az a pár koncerthelyszín, amivel dolgozni lehet, olyan stábbal és infrastruktúrával rendelkezik, amely segít ezeket kiküszöbölni; a színvonalas és felfelé ívelő zenei képzésekről nem is beszélve.


a New Beat Facebook-oldala

https://recorder.blog.hu/2018/02/07/new_beat_a_bookolas_szepsege_magyar_koncertszervezok_promoterek_2018-ban
New Beat – A bookolás szépsége (Magyar koncertszervezők, promóterek 2018-ban 5.)
süti beállítások módosítása