A hazai lemezkiadókat bemutató körképünk után most a magyar koncert- és partiszervezőcégekről, promóterekről készítünk pillanatképet. „A dolgok állása” a koncert- és partiszakma felől nézve – íme, a Live Nation.
A promóterkörképünkben eddig szerepelt a Trafó, az A38 Hajó.
Minden megkérdezett promóternek, szervezőcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
01. A cég neve.
02. Alapítás éve.
03. Alapító, cégvezető.
04. A lefedett műfajok, a lefedett rendezvénytípusok és rendezvényméretek.
05. Évi átlagos buliszám (magyar/külföldi arány).
06. A cég 2018-as tervei.
07. Booking, amire a legbüszkébbek.
08. Az eddigi legsikeresebb esemény.
09. Hitvallás.
10. Célok.
11. Miért éri meg koncertszervező, partiszervező céget működtetni? Mi motiválja, mi hajtja a céget?
12. A hazai promóterszakma értékei, sajátosságai, hiányosságai.
01. Live Nation Central & Eastern Europe Kft.
02. 2006 (a cég elődje, a Multimedia Kft. a 80-as évek közepétől létezett már Magyarországon).
03. Hegedűs László és Tim Dowdall alapítók, Borsos László ügyvezető igazgató.
04. A családi szórakoztatástól a metálkoncertig szinte minden, klubbulitól a stadionméretig szintén széles a skála, bár a legtöbb rendezvényünk arénaméretű.
05. Nem buliszámban, hanem értékesített jegyek számában számolunk, átlagosan 160-200 ezer belépőt adunk el évente, kizárólag külföldi előadókkal dolgozunk.
06. Folytatjuk a kemény munkát, hogy minél több világsztárt, óriási sikerű show-kat tudjunk elhozni Budapestre, és minél több olyan művész is fellépjen nálunk, aki még soha nem járt itt. Idén jön Caro Emerald, a Metallica, Roger Waters, Rag'n'Bone Man, James Blunt, a Game Of Thrones Live Concert Experience, Lenny Kravitz, a Judas Priests.
07. Amikor egy jobban fizető piac elől sikerül megszerezni egy bulit, az komoly promóteri háttérmunka és nem csupán licitháború. Ilyen koncert volt például Bruno Mars, Michael Bublé, a Red Hot Chili Peppers vagy a Foo Fighters az elmúlt időszakból.
08. Az eddigi legsikeresebb esemény: nézőpont kérdése, kinek mi számít igazán sikernek, jegyeladás szempontjából a Metallica az abszolút csúcstartó.
09. Lehetőség szerint minden igényt kielégíteni.
10. Minél több bakancslistás előadót elhozni + javítani és fejleszteni a szolgáltatások színvonalát.
11. A legtöbb alkalmazottunk már legalább 10-15-20 éve ezt csinálja, ennyi ideig kizárólag szívből lehet ugyanott dolgozni. Amikor a rendezvényeken látjuk a rajongók boldog arcát, az a zsigeri öröm sok energiát tud adni.
12. A 2010-es évekre letisztult a hazai szakma, eltűntek a kóklerek, legalábbis egy bizonyos méretű rendezvényszint felett. Ez elég sokat használt a piac nemzetközi megítélésének is az ügynökök körében. Ráadásul világszinten is elismert szakemberek dolgoznak néhány területen, vannak például olyan magyar produkciós emberek, akiket folyamatosan a legnagyobb turnék foglalkoztatnak. Számunkra nagy hátrány a 27%-os ÁFA, ami a világ legmagasabb kulturális ÁFA-ja, ezzel a régióban is rögtön 9-15%-os árhátránnyal indulunk a licitálásoknál.
a Live Nation oldala
Facebook-oldala