Nagyszerű ismeretterjesztő, popmegfejtő videósorozat a Voxtól. A Migos-féle flow térhódítása; a Radiohead rejtett szinkópái; az első lekeverés, amit igen frappánsan: egy ajtó becsukásával oldott meg Gustav Holst.
A "magyarázós" honlapok leghíresebbje, a Vox nemrég indított egy videósorozatot Earworm címmel. Estelle Caswell 7-10 perces videókban, szakértők segítségével elemez egy-egy popzenei jelenséget, történeti, technikai és (szűken értelemben vett) zenei szempontokból, sok példával, animációkkal. Ezért az angol nyelvből néhány zenei szakkifejezést nem árt hozzá ismerni, de azért nem kell megijedni sem: nagyon sok mindent tényleg érthetően elmagyaráznak itt.
A legutóbbi videó a Migos-féle flow terjedéséről szól. A triola (angolul triplet) ma minden (amerikai) toplistás rapszámban vagy rapbetétben ott van, annyira, hogy Snoop Dogg bevágott interjúrészletében panaszkodik is: "minden nigga ugyanúgy rappel ma: ta-ta-ta ta-ta-ta ta-ta-ta ta-ta-ta ta-ta-ta ta-ta-ta" (Snoop viccesebben mondja.) Magyarán egy ütem alatt három szótagot nyomnak le. Ez a flow a Migos 2013-as slágere, a Versace nyomán terjedt el, ám jóval korábban is alkalmazták - például a Public Enemy a Bring The Noise-ban, vagy Tupac. (Na meg Beethoven a Holdfény szonátában. Mármint nem a flow-t, hanem a triolát.)
Igazán azonban a déli rapben hódított, ahol a lábdobok által nyújtott szellősebb tér helyet adott a rappereknek a nyelvük pörgetésére, ráadásul a sűrű cinekkel jól el tudtak játszani. Azt pedig már nem nagyon kell magyarázni (vagy ha igen, akkor itt tettük meg), hogy a déli rap milyen hatással volt a mai mainstreamre.
A korábbi videók közül az első a Radiohead Videotape című számának "rejtett szinkópáiról" szól, és hogy miért kellett ezzel látványosan megküzdenie a zenekarnak (és kiderül belőle az is, mi a szinkópa, ha valaki nem emlékezne az énekóráról); a harmadik pedig arról, hogyan terjedt el, majd tűnt el majdnem teljesen az, hogy a popdalok lekeveréssel (fade out) érnek véget. Innen derül ki az, hogy elsőként Gustav Holst alkalmazta ezt A bolygók szvitben: a Neptunusz távolságát úgy érzékeltette, hogy a női kórust a színpadon kívül, egy teremben helyezte el, amelynek ajtaját lassan becsukták.
Itt most azt a videót tesszük be, ami a nyolcvanas évek legjellegzetesebb dobhangzásának néz a mélyére: kiderül, hogyan talált rá a gated reverbre véletlenszerűen Phil Collins, na meg hogy mi az egyáltalán.
Estelle Caswell korábban, e sorozata előtt is készített videókat a Voxnak. Nagyon izgalmas például az, ami azt vizsgálja, hogyan használta hangszerként az emberi hangot Kanye West különböző korszakaiban; valamint az alábbi, amiből minden kiderül a rapperek rímelési technikáiról, amit valaha is tudni akartál.