Tavaly nyáron a könnyed oldalát villantotta meg a Roots egy sörreklám-dallal, most viszont a legkomolyabb oldalát mutatja a veterán hiphopzenekar: a Bilallal közös új dala a feketék elnyomása ellen emel szót.
Augusztus 4-én kerül az amerikai mozikba Kathryn Bigelow legújabb rendezése, amely a negyven évvel ezelőtti detroiti fekete zavargás eseményeit dolgozza fel: 1967 júliusának végén egy rendőrségi razzia volt a gyújtó szikrája a szegregáltan élő, a társadalom szélére taszított, helyzetével elégedetlen fekete lakosság "lázadásának", amely gyorsan eszkalálódott és erőszakhullámba torkollott, végül a nemzeti gérda és a hadsereg verte le; az utcai harcokban 43-an haltak meg (köztük 33 afroamerikai), több százan megsebesültek. (Két évvel korábban, 1965 augusztusában Los Angeles Watts városrészében zajlott hasonló lázomgás.) A feketék elnyomására, a rasszizmusra, a faji feszültségekre az akkori fekete zene is reagált, a soulzenében megjelent a társadalomkritikus, polgárjogi öntudatos hang - és ebben a szellemben született a Roots mostani filmbetétdala is. "A filmet nézve egyértelmű, hogy az életünk 2017-ben nem sokban különbözik attól, amilyen 1987-ben volt, vagy akár 1897-ben" - mondta Questlove a dal kapcsán a Rolling Stone-nak. "Emberközelivé akartuk hozni a fájdalmat, a zavarodottságot, a szomorúságot, egyúttal hangot adni a kikívánkozó haragnak is " - utalt nyilvánvalóan az utóbbi években az Egyesült Államokban ismét komoly feszültségforrást jelentő faji konfliktusokra.
A hatvanas-hetvenes évek gospel- és soulzenéjét bombasztikus hiphoppal ötvöző It Ain't Fair már a címével - nem igazságos - megfogalmazza a lényeget, a dalt maga a Roots vezére úgy jellemezte, hogy "a lelkünkben parázsló tűz" kifejezése. A Csillagok háborúja VII-ben feltűnt John Boyega főszereplésével készült Detroit túlnyomórészt korabeli souldalokból álló soundtrack albuma ma jelent meg a Motown gondozásában,