Tegnap este, az Electronic Beats keretében adta első magyarországi koncertjét a Gorillaz. Az 52. Recorder magazin címlapján és frontcikkében szereplő együttest a blur-ös Damon Albarn és Jamie Hewlett grafikus alapította, de úgy, hogy egy rajzfilmzenekar imidzse mögé bújtak. A négy figurából álló fiktív formáció aztán egyre valósabb lett a koncerteken, olyannyira, hogy a mostani negyedik (ötödik) sorlemez négyállomásos speckó albumbemutatóján már szó szerint háttérbe szorult a vizualitás, igaz a kivetített rengeteg közreműködő miatt a valóság virtualitásán is el lehetett gondolkodni. Lékó Tamás fotói a koncertről.
Hogy Damon Albarn-e az elmúlt negyedszázad egyik legfontosabb figurája a popzenének, az egyáltalán nem kérdés. Hogy ezt az embert néhány méterről, egy klubkoncerten figyelhetjük, az tényleg kivételes helyzet. A Telekom Electronic Beats által szervezett négyállomásos album launch második, budapesti állomására is csak regisztráció és játék útján juthattak be a rajongók, ebben a Gorillaz és a Telekom által közösen fejlesztetett The Lenz applikációnak is komoly szerepe volt. A 18-i, katowicei harmadik koncert után a miniturnét záró június 20-i kölni koncert rendhagyó módon 360 fokos stream formájában a világ bármelyik pontján követhető lesz élőben. És mint tudjuk, az őszi, hagyományos turné november 13-án újra eljut Budapestre, a Budapest Sportarénába, amire már kaphatók a jegyek a www.livenation.hu és a www.ticketpro.hu oldalakon keresztül.
Na de, hogy akkor néhány méterről követhettük az elmúlt negyedszázad egyik legfontosabb popzenei figuráját. Ez tök jó volt. És maga a koncert se volt rossz, amin nyilván az aktuális lemez dalai szólaltak meg (na meg a ráadásban két sláger (Stylo, Rhinestone Eyes) a Plastic Beach-ről, egy a Demon Days-ről (Kids With Guns) és egy az első lemezről, a koncertzáró Clint Eastwood, illetve itt kapott helyet a már a friss album után kiadott Sleeping Powder). Az új lemez, aminek legbővebb kiadásán rengeteg dal van (28) és amihez készült még több tucat másik. És ez tökéletesen jellemzi a Humanz című LP lényegét: rengeteg jó dal, de alig közte a kiemelkedő, a legjobbak kidolgozása helyett mennyiségi termelés zajlott. Tökéletesen reflektál a korstílusra a minden számot domináló közreműködésekkel, a hiphopközpontúsággal és az átlagosságával is. Ugyanez élőben: kortünet, hogy képernyőn nézzük az igazit (akár egy feltartott mobilon keresztül), háttérvetítésben a rengeteg közreműködő (merthogy tényleg minden számban akad, igaz néhányan a színpadon is megjelentek, mint a house-legenda Jamie Principle, a savages-es Jehnny Beth vagy a hiphopper Zebra Katz), miközben a főszereplő sokszor jobb híján fel-le ténfereg és folyamatosan vízzel locsolja az amúgy kitűnően teljesítő közönséget (a zárószámban egy rajongót emeltet ki Damon, hogy a Clint Eastwood eredetijében Del tha Funky Homosapian által elreppelt sorokat végigtolja - és végigtolja). Az őszi turnén nyilván még kidolgozottabbak lesznek a részletek, az új dalokat sűrűbben tűzdelik régebbiekkel, és ha az Arénában is ilyen lelkes lesz a közönség kemény magja, akkor igen jó buli várható - a világ végén.
a koncert képekben:
fotó: Lékó Tamás
ŐK PEDIG CSAK RAJZFILMZENEKAROK.