A NEO énekesnője, Hodosi Enikő 2011-ben debütált szólóban, mint Manoya, majd 2012 decemberében kiadta első önálló albumát. Akik rezonáltak a Hundred Arms változatos és finom hangszerelésű, spirituális töltetű zenei világára, azok bizonyára hiányolják már a folytatást, és ugyan a második Manoya-lemez érkezéséig még némi türelemre lesz szükség, egy kis, EP-re való ízelítővel szolgálhatunk itt és most, három új dal formájában.
"Egészen izgalmas dolog és egyben kihívás a megjárt belső utakat, élményeket dalokban kifejezni. Főleg, amikor önmagamat is a már rég megírt dalokon és szövegeken keresztül értem meg igazán - utólag! Az első album dalai számomra is igen mélyre szántóak, rendesen elmerültem hozzá az érzelmek folyékony birodalmában. Ezt ösztönösen ellensúlyozva, feldolgozva, meghaladva az új dalok némileg továbblépnek innen a partraszállás, földet érés, sőt, a tűzgyújtás felé. Ezért is jelenik meg a dalokban - ahogy bennem is - egyre több merészség, kimondás, kíváncsiság, és a derűs egykedvűség is. Ezt tükrözi az EP három dala, ami a következő lemez anyagából egyfajta mintavétel" - mondja friss kiadványáról a dalszerző-énekesnő. Ez a merészség és kíváncsiság az alkotási folyamat során is megmutatkozott, miután a dalok megírása mellett az editálást, további hangszerelést, előkeverést ezúttal Manoya végezte, így a dalok megszületése sokkal hosszabb, komplikáltabb, ugyanakkor izgalmasabb volt számára, mint korábban. "A programkezelést Csigó Tomitól (a Beat Dis dalszerző-énekes-producere) tanultam meg, ami óriási segítség volt az elindulásban" - meséli. "Az a fontos és bátorító mondat is tőle hangzott el, hogy a dalszerzésben és a hangszerelésben nincs olyan, hogy rossz vagy hibás. Az egésznek tényleg az a lényege, hogy felvállaljam a saját, akár bolondos ötleteimet, és az lesz a jó, amit nem megfelelésből valósítok meg, hanem úgy, hogy közben valami olyat is belecsempészek, ami csak rám jellemző, ami szórakoztat, kikapcsol, és amit élvezettel vissza is tudok hallgatni."
Az EP dalait Manoya az elmúlt három évben írta ("szóval kaptak időt rendesen; volt, amihez hónapokig hozzá sem nyúltam, és annak talán éppen az tett jót"), mindhárom saját szerzeménye, korábbi alkotótársa, Lázár Tibor (Occam) egyéb elfoglaltságai miatt távozott mellőle. Az EP anyagát a Brody Studióban, a próbateremben és Manoyánál otthon (egy nagy ruhásszekrénybe helyezett mikrofon segítségével) rögzítették, részben korábbi zenésztársakkal (Lázár Tibor dobol, az első és a második dalban a korábbi basszusgitáros-nagybőgős, Hock Ernő játszik), illetve illetve a jelenlegi zenészek (Kovácsovics Dávid, Oravecz Péter, Kiss Árpád, Csizmás András) is belefolytak a stúdiómunkába: "a stúdiófelvételek előtt élőben is ki tudtuk próbálni, a zenekarral együtt gondolkozva hangszerelni a dalokat." A keverést és maszterelést Schram Dávid, illetve egy angol producer-hangmérnök, Adam Whittaker végezte. "Dávid előre szólt, hogy hamarosan külföldre költözik, így új szakember után néztem, akivel a készülő nagylemez többi dalát is végig tudom majd vinni. Így a Sally-t még neki, másik két dalt pedig már Adam Whittakernek küldtem el. Róla a közös munka közben derült ki, hogy korábban Angliában többek között olyan régi nagy kedvencemmel dolgozott együtt, mint a Doves vagy a Starsailor, úgyhogy külön megtisztelve érzem magam, hogy ilyen lelkesen foglalkozik a dalaimmal" - árulja el Manoya. Aki a tőle megszokott módon személyisége legbensőjéből kiegyensúlyozottságot, pozitív lelkierőt és érzelmi stabilitást a hallgatóra átsugárzó dalok megfejtésével is szolgál:
Sally
"Sally egy megszemélyesített én-rész, aki valahogy mindig jobban tudja, mi a jó nekem, mint én magam. Ettől néha bosszantó is, mert határokat szab és nehéznek tűnő feladatokat állít elém. Aztán mindig oda lyukadok ki, hogy belátom, megadom magam, feladom az önérzetességet, az irányítási kényszert, és marad a bizalom. Teszem a dolgom és a jutalom valahogy mindig több, mint amire számítanék: a jutalom az, hogy megnyertem egy csatát önmagam ellen, vagy inkább önmagamért."
Bruises
"A cím sebeket, sebhelyeket jelent, mégsem a sebeim nyalogatásról írok. Ellenkezőleg. Az ember érzékeli, néha elszenvedi, hogy vannak körülmények, melyeken akarattal nem változtathat, nem szólhat bele. Nem várhatja másoktól, hogy lássák úgy a világot, mint ő. Ekkor jön az a fajta belső feladás, ami aztán meghozza a megoldást is: hagyni mindent olyannak lenni, amilyen. Ekkor tud magától beindulni a változás. Ebből a tapasztalásból jött létre ez a dal."
Out Of Your MInd
"Ez a dal már a hangvételével is elárulja, hogy valami kellemes állapot elérésére buzdítja a hallgatót. Ha már elegünk van a lehúzó hírekből, a vérszívó pletykákból, önsanyargatásból, önsajnálatból és az emberi butaság már-már szórakoztatóan színes megnyilvánulásaiból, akkor érdemes áthangolni magunkat, időt utazni és teret hajlítani...."
Ez pedig akkor Manoya felszabadult hangvételű, dreampopos-folkos hangzású, jól eső új EP-je
Manoya-fotók: sinco.hu
EP-borító: Reszegi László