Adele szinte minden létező rekordot megdöntött első napi és első heti eladások tekintetében. A november 20-án megjelent 25 című harmadik albuma mind Nagy-Britanniában, mind az USA-ban minden idők leggyorsabban fogyó albuma lett és egy hét alatt bőven lekörözte az idén eddig lemezeladásokban vezető Taylor Swift 1989 című kiadványát.
A leggyorsabban fogyó album kategóriája általánosan az első heti eladási adatokat jelenti, ezt ma már lehet csak fizikai, csak digitális, és általánosan a kettő összesítéseként is számítani, ráadásul a digitális eladásokba beleszámít a streaming is (egy adott albumról 1500 dalmeghallgatás számít egy eladásnak, plusz amúgy egyetlen albumról tíz különböző digitális dalvásárlás is egy nagylemezeladásnak minősül), de Adele egyelőre nem streamingeli friss albumát, digitálisan csak az iTuneson lehet megvenni, illetve természetesen fizikai formátumokban. A 25 azonban így is (vagy így csak igazán) visszahozta a reményt a lemezipar számára, hiszen évtizedes rekordokat döntött meg már az első héten. Amerikában egy hét alatt 3 millió 380 ezer példány fogyott az albumból (a korábbi rekordot az NSYNC 2000-es No Strings Attached című lemeze tartotta 2 millió 420 ezerrel - Adele tehát rengeteget, majd egymilliót vert az eddigi leggyorsabban fogyó kiadványra). Nagy-Britanniában pontosan 800 ezer 307 példány kelt el belőle az első héten és ezzel bő százezerrel lépte túl a korábbi leggyorsabban fogyó lemezt (ami az Oasis 1997-es Be Here Now című albuma volt 696 ezerrel, igaz az - mivel egy csütörtöki napon jelent meg - csak három nap eladásai alapján került be a hivatalos adatok közé).
Adele már ezekkel a számokkal, egy hét alatt elérte, hogy az övé legyen az év eddigi legtöbb példányban elkelt lemeze (Amerikában eddig Taylor Swift vezetett, tavalyi 1989 című lemezéből 1 millió 800 ezer fogyott 2015-ben mostanáig) - és aligha fogja átvenni tőle ezt a pozíciót bárki is. Hogy mennyire sok fogyott a lemezből azt az a könnyen értelmezhető adat is alátámasztja, hogy a brit albumlista első 75 helyezettje együttesen sem adott el annyi kiadványt, mint Adele egymaga.
Vicces hír volt, hogy a lemez a Föld majdnem minden országában (már ahol van iTunes, természetesen) vezeti az iTunes albumeladási listáját és utolsóként Burkina Faso is megadta magát. Így természetesen Magyarországon is első az iTunes-albumlistán a 25, viszont a MAHASZ múlt heti hivatalos albumlistáján Adele csak a negyedik helyet foglalja el a Tankcsapda, a szintén múlt héten debütáló Road és Ákos után. Igaz, a MAHASZ az eladásokat még hétfőtől vasárnapig méri, míg a nemzetközi zenei életben idén nyártól a pénteki albummegjelenésekre állt át a zeneipar, szóval Adele-nek itthon csak három napja volt feljutni a negyedik helyig.
ÉS A VICCES ADELE-IMITÁROS ADELE-VIDEÓ MEGVOLT?
A jelenség volumenére amúgy van egy egyszerű magyarázat: ilyen kiugró első heti eredményeket még a legnagyobb sztárok is csak akkor tudnak elérni, ha az előző albumuk is kimagaslóan népszerű volt, hiszen ilyenkor felfokozott a várakozás a folytatást illetően, könnyebben lehet lemezvásárlásra bírni a rajongókat, akik azonnal hallani szeretnék a friss kiadványt. Az NSYNC egy sokmilliós sikerű első lemez után tért vissza az eddigi amerikai rekordtartó, leggyorsabban fogyó kiadványával, az Oasis pedig a kilencvenes évek egyik legnagyobb sikerlemezét folytatta az eddigi leggyorsabban fogyó brit albummal, naná, hogy sorba álltak az emberek a folytatás miatt. Adele 21 című lemeze a 10-es évek messze legtöbb példányban értékesített albuma a maga 30 milliójával, természetes, hogy ilyen sokan vártak rá (és amúgy is sokat, négy évet vártak rá). Az, hogy Adele a ma már teljesen természetes, megjelenés napjától streaming formájában is elérhető albumok korában nem tette meghallgathatóvá a lemezt, nyilván segített egy kicsit az eladásokon, de hogy a lemezipar ettől az egy kiugró sikertől talpra tud-e állni az még igencsak a jövő kérdése (sok szakember azt reméli, hogy azok, akik már évek óta nem jártak lemezboltban most, hogy betértek egy Adele-lemezért, majd újra rákapnak a fizikai hanghordozókban rejlő örömökre). Na és persze az is kérdés, hogy azok után, hogy azok, akik nagyon gyorsan hallani szerették volna a friss lemezt, lesznek-e még tömegével olyanok, akik szintén megveszik az énekesnő visszatérését a következő hetekben is? Sok lemez járt már úgy, hogy az első héten a kíváncsi rajongók miatt igen jól fogyott, de aztán nagyon gyorsan visszaestek az eladások - persze valami azt súgja, hogy a szinte minden korcsoportot elérő Adele esetében nem így lesz.
héló: