(X) Négy éve próbálja elhívni a Trafó Antony Hamilton ausztrál koreográfust, most végre sikerült. A Chunky Move társulatból is ismert táncos most két saját darabbal, duettekkel lép fel. A Black Project 1 igazi urbánus darab: a sejtelmes sötétség, fluoreszkáló ezüstfestékkel rajzolt nagyvárosi barlangrajzok és Mika Vainio minimál-technója adja az alapot. Ezzel szemben, a MEETINGben 64 egérfogó robot diktálja az ütemet a szaggatott mozgású táncosoknak. Videóval turbózott futurisztikus tánc, dinamikus fizikai nyelvtan – a két előadás tökéletesen kiegészíti egymást, kompakt tánccsomag a hétvégére.
Antony Hamilton az egyik legjelentősebb ausztrál koreográfus. Hipnotikus látvánnyal és vakmerő koreográfiával dolgozik. Az érzékeket és intellektust egyaránt megmozgató előadásaival beutazza a világot: Melbourne-től Lyonon át Berlinig. Két duettel mutatkozik be Budapestnek, és mindkettőben szerepel is.
A Black Project 1-ben szinte teljes sötétség honol: a két táncos fekete térben, feketére festve végez apró, repetitív mozgásokat, miközben lüktet a Mika Vainio-féle minimál-technó. Tökéletesen letisztult látvány és sűrű hangkörnyezet várja a nézőket.
A táncosok fluoreszkáló ezüstfestékkel graffitiznek, 3D rajzokat festenek maguk köré és a testükre, az előadás alatt pedig szép lassan összeomlik az univerzum. De a produkció nem csak a közönség megbabonázásra hajt: az esztétikai gyönyörszerzés mellett el is gondolkodtat. „A darab nem igazán a sötétben táncolásról szól. (…) A feketétől láthatóbbá válnak a dolgok, mint valaha.”
Ebben a sötétségben még arra is kiéleződik a szemünk, hogy meglássuk, a két táncos furcsa hibrid: se nem gép, se nem ember. Valahol a kettő között állnak, legalábbis mozgásuk erről tanúskodik. De az underground test-kutatás ennél sokkal mélyen szántóbb gondolatokat is felvet: a gravitáció által meghatározott test és a föld elemi vonzása közötti kapcsolatot vizsgálja. Megszállja a teret és az időt a test, a hang és a tárgyak szimbiózisa, szétrobbantva minden eddigi elképzelésünket az univerzumról. Káoszkutatás videóval, képzőművészettel, graffitivel és zuhogó esővel… A produkció elnyerte az Ausztráliában nagynevű Helpmann-díjat.
A MEETING olyan koreografikus hanginstalláció, amelyben apró metronómhatású hangszerek – kis ’egérfogók’ – alakítják a teret és diktálják a mozgás ütemét. Az előadásban a két táncos egy 64 kis robotból kirakott körben áll, amelyben kérlelhetetlen mozgásfolyam bontakozik ki. Minden mozdulatot meditatív lüktetéssel visznek véghez. Ahogy eközben elmozdulnak az ütőhangszerek, úgy formálódik az előadók körül a tér. Ebben a darabban Hamilton kényszeres mozgásokkal teli koreográfiája párosul alkotótársa, Alisdair Macindoe megszállott hangszerkészítési igényével. Macindoe nemcsak táncos és hangszerkészítő, de zenész is; mind előadói, mind zenei területen kitűntették már a rangos Green Room-díjjal.
Hamilton és Macindoe táncosként kezdtek a Chunky Move-nál és a Lucy Guerin Inc-nél. A Chunky Move kétszer járt a Trafóban (2002-ben és 2012-ben), és már akkor felvillanyozták úgy a szakmát, mint a közönséget videotechnikával dolgozó különös produkcióikkal. Kiválva a társulatból Hamilton azóta saját koreográfiáiban bontakoztatja ki kreativitását, kiegészülve Macindoe hangszertervezői és zenei kreativitásával.
Antony Hamilton Projects (AUS): Black Project 1 / MEETING
2015. október 29-30. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Jegyvásárlás ITT.
Facebook event ITT.
Ízelítő a két előadásból: