Az idén tízéves Turbo underground rockzenekar születésnapot egy különleges akusztikus nagykoncerttel ünnepli szeptember 23-án, mégpedig a Művészetek Palotájában, hogy utána egy időre visszavonuljon, feltöltődjön, alkosson és a régóta tervezett akusztikus lemezzel térjen vissza. A kvintett basszusgitárosa, Jero mesél az őt ért főbb zenei hatásokról Culture Clubtól Muse-ig.
Első zenei emlék
Valamikor a 80-as évek elején apám Kuvaitban dolgozott néhány hónapot és onnan hozott haza pár dolgot, köztük egy JVC rádiós magnót és a Culture Club Colour By Numbers című lemezét. Ez gyakran ment otthon akkoriban. A borítón Boy George nőre van sminkelve és kesztyűt visel, ezért bátyámmal csak kesztyűs néniként utaltunk a srácra.
Első kazetta, amit saját pénzből vettél
Amikor már volt egy kis zsebpénzem, nem nagyon jutott eszembe, hogy kazikat vegyek, mert ezeket általában úgy oldottam meg, hogy gimis koromban egyik nagybátyámtól kértem ilyesmit születésnapomra és karácsonyra. Volt valahonnan egy Metal Hammerem, amiben voltak lemezkritikák és pár évig ezekből választottam ki a következő ajándékot. Az egyik ilyen az Anthrax Stomp 442-je volt. Hallgatgattam, de sosem tettem szert több Anthrax-lemezre. Arra emlékszem még, hogy auto reverse walkmanem volt, tehát a kazetta automatikusan megfordult, ha az oldal végére ért és zavart, ha több perc szünet volt, ezért felvettem még oda valamit. Műsoros kazetta lévén leragasztottam a réseket – aki tudja mi az, az tudja, aki nem, kérdezzen meg valakit az idősebb generációból – és a U2 One című számát másoltam rá. Nem tudom, egyébként szerepelt-e közös platformon ez a két zenekar.
TURBO-NEMAKUSZTIK - 40 PERCES STÚDIÓKONCERT.
Zene, ami zenélésre inspirált
Zenélésre a napközis tanárom inspirált, aki gitáron játszott, aztán amikor tudtam már pár akkordot, nagyon sok Beatles-számot megtanultam és órákig játszottam a szobában. Aztán gimis koromban ugyanígy voltam a Metallica- és Megadeth-számokkal, de ebben az időben klasszikus gitáron is játszottam néhány Bach-darabot, amelyek szintén nagyon kafák voltak. Aztán mikor a Rémember zenekar kedvéért átnyergeltem basszusgitárra, az elején rengeteg Red Hot Chili Peppers-dalt kellett megtanulnom és természetesen Flea játéka máig hat rám. Tim Commerford (Rage Against The Machine) egyszerű témái pedig máig lenyűgöznek. És van még egy szám, ami a megőrülésre inspirált. Kis pöcsös kamasz lehettem és mikor nagymamám, aki a szomszédban lakott, nem volt otthon, átmentem hozzá és feltettem a lemezjátszóra a Led Zeppelin When The Levee Breaks című számát és elszálltam a picsába. Amikor színpadon vagyok, akkor is valami ilyesmit érzek, mint amit akkor éreztem. Feltolul az energia, mint egy illedelmességből régóta visszatartott fing.
Meghatározó koncertélmény
A 2002-es Muse-koncert a Szigeten nagy várakozással töltött el. Már az első lemeztől ismertem őket és akkoriban jött ki a második, tehát még a pályájuk elején, a felívelő szakaszban voltak, de még nem voltak megasztárok. Azt kaptam, amit vártam, és nagyon tetszett a szólás, különösen, hogy szépen kijöttek a torz basszusok. Pregnáns volt és ütött, ahogy kell. Sokszor a nagyszínpados koncerteken a basszusból csak valami kivehetetlen, mély, dübörgő pufogás jön. Ez nem olyan volt.
Minden idők legjobb lemeze
Ha egyet lehet kiemelnem, az a Red Hot Chili Peppers Blood Sugar Sex Magikje lenne. Egyszerűen minden szám magával ragadó és ha az ember még megnézi mellé a lemez készüléséről szóló Funky Monks-ot, akkor megértheti, hogy mi is az az ötödik dimenzió.
Kedvenc zene utazáshoz
John Mayer: Room For Squares. Szerintem ez az a lemez, amelyet a legtöbbször hallgatok. Nem azért, mert olyan jó, hanem azért, mert tetszik. John Mayer zenéjével először egy Eric Clapton által szervezett blues fesztivál felvételén találkoztam. Tetszett, hogy mennyire lazán kezelte a gitárját. Megvettem a lemezét és teljesen más kaptam, mint amire számítottam. Ez egy abszolút poprocklemez, se több se kevesebb. Igazából nem tudom megmondani, miért függök tőle, mert például van olyan lemeze, amelyet zeneileg többre tartok, de mégsem hallgatom annyit. Nem tudom.
lejegyezte: Dömötör Endre
nyitókép: Dancs Enikő Bianka
a szeptember 23-i, szerdai nagy Müpa-koncert Facebook-eseményoldala
Turbo-akusztik felkészítő: