A különleges gitártechnikájáról, emlékezetes dalairól és szuggesztív előadásmódjáról ismert ifjú dalszerző-énekes, Petruska András a Metropolita című tavaszi albumához most egy formabontó klipet készített, pontosabban nem ő, hanem a világhírű „arcátalakítós” Boggie-videó alkotói. A Szent Gellért tér videójában a majdnem teljesen meztelen énekes alvajárja a várost.
A hazai könnyűzenei élet egyik legnagyobb tehetségének tavasszal jelent meg bemutatkozó albuma, ami egy zenés képeslap a 21. századi Budapestről. A Metropolita dalainak keretét a 4-es metró és az azt körülvevő közeg adja, a lemez történetek csokra, az anyag ötvözi a populáris, a városi zene és a népzene elemeit, de megjelenik a belvárosban mindenhonnan kiszűrődő cigányzene, vagy a sanzon is. Az élőben is igen izgalmas, egyedi játéktechnikát, szakmai virtuozitást, határtalan fantáziát és humort ötvöző előadó most videóban is szokatlant lépett, de először meséljen a dal keletkezéséről:
„A Szent Gellért tér úgy született, ahogy az első két versszakban meg is énekeltem. Sétáltam a hídon Pestről Budára, leírtam az elém táruló látványt. Ez így még önmagában kevés volt egy dalhoz, de nem kellett sokáig keresgélnem, mire olyan dologgal találtam szembe magam, ami már egy egész történetet szólított meg bennem. Ez volt Cseh Tamás, akkor frissen avatott, balkezes gitáros szobra. Rögtön megérintett, ahogy „figyelt”, hiszen annyian mondták nekem az album előkészületei során, hogy ez a metrós, budapesti koncepció nagyon csehtamásos. Én nem ismertem ennyire az ő zenéjét, azonban ott, a Szent Gellért téren fogalmazódott meg bennem, hogy a hasonló inspiráció okán ideje közelebb kerülnöm hozzá. Végül a Szent Gellért tér az ő munkássága előtt való tisztelgés lett, utólag pedig azt látom, hogy megkerülhetetlen az ő világa, ha valaki Budapestről készít egy zenei képeslapot” – meséli Petruska András.
PETRUSKA ANDRÁS A S(O)UN(D)CITY SZEGEDBEN IS SZEREPELT MÁR.
A különleges videoklipben András majdnem teljesen meztelenül, egy szál gitárral rója az utcákat: „Ezt a dalt szeretik a legtöbben, legyen szó a közönség visszajelzéséről, vagy a produkciómban részt vevő emberek véleményéről. Engem ez egy kicsit meglepett, de azzal mélyen egyetértek, hogy hangulatában ez a leginkább megfilmesíthető szám” – mondja András. „Ugyanazzal a Nagy Bálint, Lőrincz Nándor és Szőke Dániel alkotta forgatócsoporttal dolgoztam, akik Csemer Boglárka Boggie Parfüm című világszenzációját is készítették. Az alapötletről, miszerint én alvajáró vagyok, több közeli barátom is azt gondolta tévesen, hogy igaz. Egyébként a feltételezés valahol jogos, hiszen magától a zenéléstől is gyakran abba az álomszerű, módosult tudatállapotba kerülök, amit a klip is illusztrál. Egyszerre vagyok bennfentes és kívülálló. Az embereknek zenélek, de elválaszt a valódi társas együttléttől a színpad. Benne élek a város forgatagában, de amint a megfigyelőjévé válok, külsős leszek. A zenész pedig egyébként is kicsit őrült, a civil emberhez képest máshogy éli az életét, ezért egyszerre irigyelt és kitaszított.”
Andrást koncerten legközelebb október 31-én a Muzikumban lehet majd látni.
és akkor a Szent Gellért Tér formabontó, Budapestet végigmeztelenkedő videója:
Petruska András Metropolita című lemeze teljes egészében:
http://www.facebook.com/andrispetruska
http://petruskaandras.hu/