(X) Puha Szabolcs (Max) néhány hónappal ezelőtt Kelóval, az 1G Records vezetőjével együttműködve létrehozta az 1G Studios-t, amelynek vezetője, hangmérnöke. Tapasztalatairól és a stúdiózás jelenéről/jövőjéről beszélgettünk.
- Hogy kerültél a hangstúdiók közelébe?
- Iskoláskoromban voltam egy régi, igazán rosszul kinéző stúdióban, műbőr szegecsekkel, párnákkal. Csúnyasága ellenére mégis elvarázsolt: már akkor tudtam, hogy zenével szeretnék foglalkozni. Később inas lettem egy alapítványi stúdióban, ahol kisebbségi hagyományőrző együtteseket rögzítettünk. Megtanulhattam a szakma alapjait, az eszközök ismeretét, de abban az időben még máshogy működött: ma minden rögzítés és munkafolyamat számítógépen történik.
- Játsszunk el a gondolattal, hogy megcsinálhatnád a legjobb stúdiót a világon! Mivel kezdenéd a munkát?
- Ha nem számítana a pénz, vennék egy középkori, vagy barokk kastélyt, és berendezném stúdiónak. A nagy termek rengeteg kreatív lehetőséget kínálhatnak. Ezt használnám ki.
INTERJÚ PIGNONNAL, AZ 1G RECORDS KONCERTSZERVEZŐJÉVEL.
- Mi a magyar stúdiók kritikája?
- Magyarországon három nagy, világszínvonalon berendezett stúdió van, a legtöbbeknek megfizethetetlenek. A középszintű stúdióknál az elsődleges szempont, hogy minél olcsóbban legyenek megoldva, de lehessen valamire használni őket. Akusztikailag nincsenek kialakítva bennük a terek, a felszerelésük nem kompatibilis az angolszász stúdiókultúra felszereléseivel, olcsó eszközökkel dolgoznak, és nem magas minőséget szeretnének elérni, csak a nyereség számít.
- Miben különbözik az 1G Studios az egyéb elérhető lehetőségektől?
- Nagyon jó ötletnek tűnt, hogy egy kiadó és egy stúdió összefogjon, egyesítve az energiákat, erőforrásokat. Egy olyan minőségi, megfizethető, középkategóriás stúdió létrehozására törekedtünk, amely kimagaslik a kínálatból. Megkerestünk egy akusztikai tervezőmérnököt, Fürjes Andort, akinek a nézetei találkoznak a mi elképzeléseinkkel azt illetően, hogy milyen is legyen egy felvételi stúdió. Itt jól szólal meg a hangszer, legyen szó akár dobról, ami a mai pop-rock produkcióknak a legneuralgikusabb pontja, vagy bármilyen akusztikus hangszerről, elektronikáról. Sőt, egy újabb helyszínt is kialakítunk, amely szintén a belvárosban lesz. Szeretnénk elérni, hogy a kiadóhoz kötődő zenekaroknak legyen egy művészi játszótere, ahol megvalósíthatják elképzeléseiket, vagy akár új, érdekes kollaborációk születhessenek, amelyek az egész kiadót előremozdíthatják. Egy olyan helyet szeretnénk megteremteni, ahová szívesen jönnek le a zenészek.
- Milyen produceri felelősséggel jár a stúdiómunka?
- A producer és a hangmérnök mindketten részei a kreatív munkának. Tapasztalataimból kiindulva azt tudom mondani, hogy a legjobb felvételeink esetében a két szerepkör mindig jól el volt különítve. Én voltam a hangmérnök, aki a saját tudásommal és kreatív ötleteimmel segítettem, hogy a producer által elképzelt zenei produktumot megvalósítsuk. Erre példa a The Carbonfools: Titusz megálmodta a kerek egészet, én ötletekkel és felvételi technikákkal támogattam. Sajnos Magyarországon az a gyakorlat, hogy zenekarok vagy egy házi körülmények között dolgozó producert tudnak megfizetni, vagy producer hiányában nincs, aki összefogja őket zeneileg-művészileg.
- Mennyire felel meg a zenekarok és a rádiók elvárásainak az 1G Studios?
- Álszerénység nélkül tudom mondani, hogy az elmúlt 8-10 évben felépítettem egy világszínvonalúnak mondható technikai hátteret, felszerelést, amely azonban eddig nagyon rosszul volt elhelyezve, most azonban az 1G Studios égisze alatt létrehoztunk egy méltó teret mindezeknek. Minden technikai eszközünk és szaktudásunk megvan, hogy egy zenekart rádió-kompatibilissé tegyünk, csak írjanak egy dalt, amely átmegy a zenei szerkesztők rostáján.
- Milyen jövője van ennek a vállalkozásnak?
- Fényes lehet a jövő, mert más-más oldalát közelítjük meg a zeneiparnak, más-más előadókat ismerünk. Az 1G Records főleg olyan szereplőket ismer a zeneiparban, akikhez lehet, hogy az én ismeretségi köröm nem ér el, én viszont olyan zenekarokkal is tudok dolgozni, akik nem az 1G-hez tartoznak, csak egyszerűen stúdiót keresnek. Így pedig első kézből tudom értesíteni a kiadót, ha jó zenekar van nálam, amelyikkel érdemes foglalkozni. A közeljövőben két 1G Records-kiadvány készül el, plusz dolgozunk kb. 20-25 egyéb zenekarral. Megfordult a stúdióban Kiss Erzsi, a Meszecsinka, Hien, a Qualitons, a Kéknyúl Hammond Band, és a Pluto, Zagar, Manoya anyaga is, míg az 1G-sek közül itt készültek Ganxsta Zolee, a Beat Dis, a The Carbonfools, a Colorstar és a Gypo Circus felvételei is.
Az 1G Records nemrég jelentette be, hogy YouTube-csatornájára felteszi az összes, nála megjelent kiadványt, a lemezek itt találhatók.