(X) Milyen ma Magyarországon a lemezcégek helyzete? Hogyan fonódik össze a menedzsment a kiadói tevékenységekkel? Hogyan lehet sikeresen működtetni 18 éven át egy ilyen vállalkozást? Kelo válaszol.
- Hogy lehet valakinek lemezkiadója? Ehhez képest hogyan csináltad te?
- Amióta az eszemet tudom zenélek, és az tapasztaltam magam körül, hogy mindenki bénázik a szervezéssel, ezért elkezdtem magam is csinálni, hátha jobban megy. Aztán jött egy telefon Gyé Pétől, és ebből született az 1G.
- Mi volt az első robbantás az 1G Records életében?
- Eleve a 96-os kezdés, olyan zenekarokkal indítottunk, mint a Heaven Street Seven, a FreshFabrik, vagy a Publo Hunny. Meg a rapvonal: MC Ducky, Dopeman, TKO, Sub Bass Monster, összesen több mint évi 100 ezer eladott cd-vel.
- Milyen nehézségei voltak a kiadónak az elmúlt 18 évben?
- Egy nagy hullámvasút a kiadózás: van, amikor egy előadó kicsit megtolja, a szekeret, meg olyan is, amikor csak elketyegünk. Az underground egy olyan műfaj, ahol nem annyira beskatulyázhatók a produkciók. Csak akkor kapja fel a mainstream média, és kezd el foglalkozni velük, mikor a közönség már olyan szinten támogatja, hogy azt már nem lehet nem észrevenni.
- Mi a jelenlegi 1G Records legfőbb jellemzője?
- Jelenleg a legfontosabb célunk a céggé válás, és hogy szakmai támogatást és segítséget nyújtsunk a szerződött művészeinknek. Igazi értékünk, hogy fel tudjuk építeni a karrierjüket. Komoly szakmai hátteret tudunk nyújtani, ezen kívül teljes spektrumú modellt képviselünk: menedzsment, booking, kiadás, promóció. Kicsit mint az apuka a családban, aki megmondja, hogy ezt kell csinálni, meg azt kell csinálni. És ha ehhez zsebpénz kell, azt is előteremti.
- Mit takar az 1G Records-nál a menedzsment?
- A teljes körű menedzsment még friss nekünk, tanuljuk még ezt a részét a dolgoknak. Megint az apa vagy inkább mondjuk egy vasárnapi apuka szerephez tudnám ezt hasonlítani. Aki egy héten egyszer mindig elbeszélget a fiával és elmondja, hogy ezt jól, vagy rosszul csináltad, szerintem ezt, vagy azt kéne. Sokszor sikeres művészeknek van a legnagyobb szükségük arra, hogy valaki megmondja mit, hogyan, és merre. Az előadókat főként abban kell támogatni, amiben a legjobbak. Ugyanakkor néha szembesíteni kell őket a hibáikkal is, sajnos ezt nem mindig fogadják túl jól.
- Milyen jövőképe van egy kiadónak 2014-ben Magyarországon?
- Egy ilyen típusú kiadónak nem sok, de egy menedzsment, kiadó, booking, minden egyben, annak van perspektívája. Nyilván én is azért raktam a kiadó mellé a menedzsmentet, mert ez a kettő csak közösen tud rentábilisan működni. Pozitívum, hogy a gázsik emelkedtek valamennyire az évek során, a digitális eladások is nőttek, viszont nőtt a zenekarok közötti szakadék is. Amit nem könnyű átugrani. Sok energia és munka kell hozzá. Akár éveket is várni kell a sikerre.
- Kik a kiadó zászlóshajói és kik a nagy reménységek?
- Az utóbbi évek egyik nagyon szép felfutása a The Carbonfools, ahogy sikerült őket felépíteni. De említhetném Odettet, a Supernemet, a Belgát és a Hiperkarmát, meg egy csomó más előadót, akik mind a kiadónál voltak. Vagy éppen a Junkiest, a kisebb zenekarok közül, pedig most indítottuk el a Beat Dis karrierjét újra, egy leállás után. Nagy reménységünk a Gypo Circus, ők egy Szegedi fiatal banda, megvan bennük az alázat, ami nélkül nem érdemes ebbe belevágni. Bízunk Ganxsta Zolee-ban is, vele még folyamatban vannak a tárgyalások. Vannak még live actek: Budapest Burlesque, Drum and Dj, ezekben a projektekben is gondolkozunk. A kiadó meg ráállt a dalok, remixek készítésére, ezért is hoztuk létre az 1G Studiót.
- Mi a titkod, amivel 18 évig talpon tudott maradni az 1G?
- Szerintem a kitartás. Azért minden kiadónak vannak rossz pillanatai, több krach is volt, de mindig talpra álltunk. Lehet, hogy más már rég abbahagyta volna. Olyan embereknek kell, csinálnia, akik motorjai tudnak lenni a működésnek, másképp nem megy.
nyitókép: Wlcsek András
a kiadóhoz tartozó Junkies június 20-án ünnepli 20. születésnapját, Facebook-eseményoldal