(X) Mit csinál manapság egy zenekari menedzser és milyen problémái vannak? Mi a különbség a booking és a menedzsment között? Mi a könnyebb: zenekarokkal foglalkozni vagy a kiadó munkáját segíteni? Pignon válaszol.
- Hogyan kerültél a zenei életbe?
- Mi sem természetesebb, mint hogy nekem is volt zenekarom a gimnáziumban, amivel hatalmas sikereket értünk el a helyi művelődési házban, szalagavatókon, sőt az akkoriban megrendezett országos tehetségkutatókon is kiválóan szerepeltünk. Utána még játszottam pár formációban, aztán egy éles váltással átálltam a „másik oldalra”, vagyis a keverőpult másik oldalára és ott ragadtam. Dolgoztam a HS7-nel, Másféllel, colorStarral, jelenleg pedig a The Carbonfoolsszal járom az országot. Tíz éven keresztül dolgoztam a legnagyobb hazai fesztiválok nagyszínpadnál az F.O.H.-ban (Front Of House - a szerk.), amely hatalmas rutint és komoly kapcsolatrendszert adott.
- Mit csinál manapság egy menedzser?
- Leginkább a zenekarok ügyes-bajos dolgait rendezgeti. Személyes kommunikációból és problémák megoldásának sokaságából áll a munkája.
- Mikor sikeres egy zenekari menedzser?
- Természetesen, ha az általa foglalkoztatott zenekar(ok) is sikeres(ek) és elégedettek az elvégzett munkával, bár ez igen ritkán fordul elő. Mármint az elégedettség.
- Hol különül el egymástól a menedzsment és a booking?
- Egyik sem létezhet a másik nélkül, szűk határokon belül a menedzsment a zenekar mindennapjaival foglalkozik, „terelgeti” őket, megjelenési dátumokat egyeztet satöbbi. A booking pedig a szó szoros értelmében „csak” a fellépések lekötésével foglalkozik és a rájuk vonatkozó információkat átadja a menedzsernek, aki ezek alapján tervezi meg a promót, az utazást és így tovább.
- Mit takar a kiadói menedzsment?
- Azt, amikor a két feladatot egy közös team végzi, amely egyben foglalkozik a hangzóanyag kiadásával, terjesztésével és a koncertek megszervezésével, mindeközben a fent említett menedzseri feladatokat is ellátja. Ezért tudom ajánlani ezt a formációt, a kiadó és management kombóját, mert pillanatok alatt lehet dönteni és döntünk is a 1G-nél. A mai rohanó világban ez nagyon fontos.
AZ 1G ALAPÍTÓ-VEZETŐJÉVEL, KELETI TAMÁSSAL KÉSZÜLT INTERJÚ ITT OLVASHATÓ.
- Mi a könnyebb feladat: megfelelni mint zenekari menedzser vagy egy kiadó munkáját segíteni?
- Szerintem egy kiadó munkáját sokkal könnyebb segíteni, mert ott tervezhető dolgok vannak, míg a másik oldalon naponta változhatnak az igények. Ez nagyon komoly flexibilitást igényel.
- Mik a menedzseri munka vissza-visszatérő problémái?
- A zenekarral való törődés. Minden nap képben kell lenned az igényeikkel, sőt előre fel kell készülnöd (mivel velük dolgozol és nagyon jól ismered őket) a „váratlan" igényekre és orvosolnod kell a létező vagy esetlegesen nem létező problémákat is.
- Mitől lesz sikeresebb az a zenekar, amelyik a kiadó égisze alatt fut?
- Mindenképpen a kiadványok, megjelenések gondozása miatt. Közvetlen, akár napi szintű kommunikáció zajlik arról, hogy mitől lesz sikeres egy kiadvány, és hogy hogyan lehet még népszerűbbé tenni.
- Mi az, ami az 1G Records mellett szól a többi kiadóval szemben?
- Próbáljuk kötetlenül, baráti hangnemben folytatni az megbeszéléseket a zenészekkel. Ne érezzék úgy, hogy egy rideg irodában küzdenek a saját karrierjükért, hanem partnernek tekintsenek, társnak, aki nem ellenük, hanem értük dolgozik, hisz’ az ő sikerük a mi sikerünk is. Ugyanazért harcolunk, csak más fronton. Ez az ars poeticája az 1G-nek.
- A karriered során lett-e személyes kedvenc előadód?
- Eddig az összes zenekarral, előadóval megtaláltam a közös hangot, badarság lenne kiemelni bárkit is, jelenleg is több mint hat zenekarral dolgozom. Mindenkit másért szeretek, mindenkinek saját „íze” van. Más-más dolgoktól különlegesek.
Az 1G Records nemrég jelentette be, hogy YouTube-csatornájára felteszi az összes, nála megjelent kiadványt, a lemezek itt találhatók.
Íme a Heaven Street Seven első albuma, az egészen remek, 1995-ös Tick Tock No Fear - ekkoriban Pignon épp velük dolgozott: