(X) A magyar Kodály Method (vagyis Szimler Bálint rendező és Rév Marcell operatőr) kevésbé ismert, de figyelemre méltó zenekaroknak készít egyedi, személyre szabott és látványos videoklipeket. Most – miközben nagyjátékfilmes projektjükkel, a Balaton Methoddal foglalkoznak – bekerültek a Sennheiser nemzetközi MOMENTUM kampányba is – de miről is van szó?
A Kodály Methodban megvan a MOMENTUM
A 2010-ben a Magyar Filmszemlén díjat nyert és Cannes-ba is eljutó Itt vagyok című kisfilm rendezője, Szimler Bálint nem ült a babérjain a siker után. Rév Marcell operatőrrel megalakították a Kodály Method kollektívát, amely a híres magyar népzenegyűjtő Kodály Zoltán zenepedagógiai módszeréről kapta a nevét. „A zene mindenkié” – állította Kodály és az ő örökébe lépő filmesek is így gondolják. Szenvedélyesen kutatják azokat a magyar előadókat, akiket eddig még elkerült a rivaldafény, de megérdemelnék, hogy a közepében álljanak. Ők a saját művészetükkel segítik ezeket a művészeket, egyedi, személyre szabott klipeket gyártva számukra. Pénzt sosem fogadtak el az előadóktól, ők ezt mindig is szívből csinálták.
„Mindig azt akartuk a Kodály Method kapcsán, hogy kicsit különlegesebb legyen, hogy valami pluszt nyújtson a nagy átlaghoz képest. A Sennheiser MOMENTUM minden országból keres egy projektet, amely valamilyen szempontból innovatív és mélyen gyökerezik benne a hang és a zene.”
A Kodály Method-videók bár egyediek, természetesen felismerhető stílusjegyekkel rendelkeznek, amitől felvételeik egyfajta folytonosságot sugároznak. Jellemzők rájuk az különleges helyszínek, ezek nem megszokott módon, új szemszögből való bemutatása. Néhány videó mindössze egyetlen snittből áll, vágás nélkül vették fel, amitől szinte életszerűvé válik a felvétel. 2014-ben ráadásul minden eddiginél nagyobb fába vágták a fejszéjüket, elindult a Balaton Method nevű projekt. A Kodály Methodban megvan a MOMENTUM.
Mi a te MOMENTUMOD?
A Kodály Methodban megvan a MOMENTUM. Ilyen és ehhez hasonló egyedi művészekkel dolgozva a Sennheiser (a Spotify-jal partnerségben) 100 rendkívül változatos, de 100 %-ban inspiráló projekt történetét meséli el. Követi őket az útjukon, próbálja jobban megérteni, mi a szenvedélyük, mi mozgatja az életüket, és mi az ő személyes MOMENTUMUK. Olyan művészek ők, akikben szenvedély dolgozik a hang iránt, és mély kapcsolatban is vannak vele; olyan kapcsolatban, amely sokféle formát ölthet. Olyan művészek, akik messzebbre mennek, mint mások. Művészek, akik olyan tudás birtokában vannak, amiről mások csak álmodhatnak. Művészek, akik olyan dolgokat tesznek, amit mások meg sem próbálnának. Emberek ők, akik előre forgatják a világ kerekét. Emberek, MOMENTUMMAL. Ez a hozzáállás, ez az elkötelezettség az iránt, hogy valami különlegeset alkossanak az, ami a Sennheisert megfogta bennük, hiszen a Sennheiser is ezt a felfogást helyezi piedesztálra a MOMENTUM projekt keretein belül.
„Olyasvalamit szeretnénk megvalósítani, ami stílusban méltó mind hozzánk, mind pedig ahhoz, amit a Sennheiser fejhallgatóival és a MOMENTUM projekttel közvetít.”
Ezeken a művészeken keresztül továbbítja a Sennheiser inspiráló üzenetét, másokat is megkérdezve: „Mi a Te MOMENTUMOD?” Mindenkit meghívnak az egész világot átszövő MOMENTUM közösségbe, hogy adják hozzá ők is inspiráló ötleteiket, videóikat a www.sennheiser-momentum.com-on. Bárki hozzáadhatja videóját egy meghatározott témájú lánchoz, hogy összeadjuk az ötleteket és elindítsunk egy diskurzust művészetről, zenéről, és arról, hogy mit jelent mindig egy lépéssel előrébb járni.
Minden, amit a Sennheiser tesz, és minden termék, amit megjelentetnek egy bizonyos esszencián alapul. Ez az esszencia, a legkisebb részletekre való odafigyelés és a hang iránt érzett szenvedély, ami folyamatosan izgatja a Sennheisert. Ezért adta a Sennheiser a MOMENTUM nevet prémium kategóriás fejhallgatóinak, amelyek kombinálják a rendkívül magas hangminőséget és a legmagasabb minőségű alapanyagokat, mindezt egy elegáns, minimalista formába öntve. Ezek a termékek azok, amelyek tökéletesen megfogják a Sennheiser filozófiájának lényegét. Ez a MOMENTUM.
A Kodály Methodról
A 2010-es magyarországi és cannes-i sikerek után alig egy évvel Szimler Bálint és Rév Marcell csapata elindította a Kodály Methodot. Olyan kisfilmeket vagy videoklipet készítettek el, amik a különböző magyar és külföldi előadók személyes oldalát fogta meg. Sajátos forma és ízlésvilágot közvetítettek ezekkel a filmekkel, mindig az előadók élményeiből, történeteiből táplálkozva, és velük együtt dolgozva. 2012-től kéthetente jelentettek meg egy-egy filmet, céljuk többször is a minél érdekesebb kollaborációk összehozása volt. A Turbo zenekar klipjében a Waldorf kórust szerepeltették, míg például az Erik Sumo Band videóját egy általános iskolában forgatták. Készítettek filmeket az AkkezdetPhiainak, a Volkova Sistersnek, a svéd Peter, Björn and Johnnak, vagy éppen a Wattican Punk Balletnek. 11 videó készült el, mely után egy még nagyobb vállalkozásba kezdtek. Közben a Kodály Methodtól külön dolgozva ugyan, de Rév Marcell operatőri munkájával részt vett a Fehér Isten című film készítésében, amely az idei cannes-i filmfesztiválon megnyerte az Un Certain Regard-szekciót.
A Balaton Method a 11 videó egész estés folytatása. Egy zenés dokumentumfilm, egy roadmovie a Balaton körül. Az utazást állomásról állomásra a részt vevő zenekarok klipjei tagolják. A Balaton jellegzetes hangulatát megidézve ez a film beszél majd Magyarország szépségeiről és arról, hogy milyen ma ebben az országban zenélni. A filmhez sikerült megnyerniük olyan zenei nagyágyúkat is, mint a Supernem és a Quimby. Céljuk, hogy egy kor- és zenetörténeti jelentőségű alkotást hozzanak létre, és ebben a rajongótáboruk is segítette őket: idén tavasszal 10 ezer eurót gyűjtöttek össze az interneten, s ezzel a Balaton Method az eddigi legsikeresebb magyar művészeti crowdfunding-kampány lett.
Kodály Method-fotók: Balázs Isván Balázs