Pénz és zene fókusztémánkban most a zenészek számára mellékkeresetként felmerő lehetőségeket vesszük sorra. Nem árulunk el vele nagy titkot, hogy pusztán a zenélésből nem könnyű sem Magyarországon, sem az országhatáron kívül megélni. Ezért a szakmában sokan vállalnak különféle mellékállásokat, mint például…ööö…még több zenélést?!
Divatszakma
A zene és a divat sok ponton találkozhat, például egyre jellemzőbb, hogy a különböző divatházak bemutatójukra éppen trendi előadókat, zenekarokat, dj-ket kérnek vagy bérelnek fel. A Chanel 2013 tavasz-nyári kollekciójának bemutatásakor például a zenében egészen up-to-date Karl Lagerfeld egyik kedvencét, a Chromatics zenekart kérte fel, hogy élőben kísérje a legújabb ruhadarabokat
bemutató modelleket a kifutón. Johnny Jewelnek és csapatának nem kellett kompromisszumokat kötnie, így korábban már megjelentetett saját (illetve feldolgozott) számaikat adták elő. Ennél sokkal inkább hatásvadász a Victoria’s Secret, amely évről évre az aktuális popsztárokat bérel fel, hogy adják elő friss slágereiket – felbecsülhetetlenül magas gázsiért. Így történhetett, hogy 2013-ban a Fall Out Boy és Taylor Swift emelte (?) az esemény színvonalát, de korábban már láthattuk a szexi fehérneműs lányok közt énekelni Rihannát, Justin Timberlake-t vagy Katy Perryt is. De a Burberry márka is szívén viseli a könnyűzene sorsát, ők olyan fiatal brit előadókat támogatnak, mint Tom Odell vagy Jake Bugg – sőt, Regent Street-i boltjuk színpadán a londoni közönség többek közt a Kaiser Chiefs-t is láthatta már.
Ettől némiképp eltér, mikor összeülnek a kreatívok, és kiokoskodnak egy olyan koncepciót, amelyben inkább a zene igazodik az éppen bemutatásra kerülő kollekcióhoz- és ez nem csak külföldön működik. Aki járt már a Marie Claire Fashion Days-eseményen, biztosan észrevette – vagy még jobb: észre sem vette – hogy a zene mennyire beleolvad a bemutatott kollekciók miliőjébe. A rendezvény egyik zenei felelőse, a Kollektívából ismert TMX erről a következőképp nyilatkozott: „Ez egy 1 hónapos előkészület, körülbelül 30 tervezővel egyesével megbeszélve, kitalálva mindent. Ilyenkor egyeztetek velük, mentorálom, illetve kivitelezem a mixeket. A zenei blokkok, amik a tour-ok (egy-egy márka 7-15 perces bemutatója) alatt szólnak, rendszerint az adott kollekcióhoz vannak kitalálva. Van, hogy teljesen rám bízzák, van, hogy megbeszéljük közösen, mi legyen, illetve olyan is akad, hogy a márka meghatározza a konkrét zenéket. Alapvetően inkább a kihívás motivál, mint a pénz, és kifejezetten jó érzés, mikor egy ilyen felelősségteljes projektet sikeresen zárunk.”
Reklámszakma
El se lehetne képzelni a reklámokat, trailereket zene nélkül. Talán Lorde és a Royals sem jutott volna ilyen magasságokig, ha nem szólal meg minden második reklámblokkban a dallama. Az ilyesfajta üzletiesedés persze a legtöbb esetben kifizetődő az előadók számára. Steve Jobs és az Apple nélkül például a Black Eyed Peas-re talán sosem figyelt volna oda eléggé a világ, mint ahogy az ausztrál Jet sem valószínű, hogy világszerte hét millió lemezt adott volna el, ha nem engedélyezi Are You Gonna Be My Girl? című dalának használatát reklámcélokra. Ami azt illeti, a pénz nem csak albumeladás címén folyik be az előadókhoz. Az interneten például olvasható egy magát megnevezni nem kívánó angol előadó története. A 20-as évei végén járó, folyamatos anyagi gondokkal küzdő tehetséges fiatalember egy koszos kis londoni stúdióban vett fel egy feldolgozást, amire később aztán egy csokoládégyártó felfigyelt, és összesen 50 ezer angol fontot, vagyis nagyjából 20 millió forintot fizettek ki érte. Egyetlen dalért. Amit még csak nem is ő maga írt. Egy noname embernek.
Persze ekkora mennyiségű pénzről Magyarországon közel sem lehet beszélni, de keresetkiegészítésként még mindig ott áll a leleményesebb zenészek előtt ez az alternatíva. „Próbáltam úgy alakítani a zenekar melletti tevékenységeimet, hogy kötődjenek a zenéhez” – mondta el a számos reklámfilmhez, számítógépes játékok trailereihez (például Mass Effect 3) zenét író Milkovics Mátyás, a neo frontembere. „Korábban financiális háttere volt annak, hogy a zenekaromon kívül is vállaljak zenei munkákat, hiszen a zenekari gázsiból nem lehetett volna stúdiót fejleszteni, hangszert vásárolni, ráadásul nagy szenvedélyem a régi analóg és digitális szintetizátorok gyűjtése, ami nem éppen olcsó sportág. Ma már csak olyan dolgokkal foglalkozom, amik inspirálnak, és zeneileg előremozdítanak. Ha reklámfilmhez írok zenét, próbálom olyan naivan felfogni, mint gyerekkoromban, amikor mi készítettük a videóinkat és a legjobbat akartuk kihozni belőle, egy jó kisfilmet létrehozni. Most éppen egy animációs mozifilm zenéjén dolgozom. Akkor jó, ha mindenki szereti, amit csinál. A pénz számomra egyfajta kényszer, és ezt a kényszerhelyzetet úgy próbálom száműzni az életemből, hogy olyan dolgokkal foglalkozom, amiket szeretek. Nem bánom, hogy többféle zenei munkát is végzek, ezek új izgalmas utakra visznek és pénzt is lehet vele keresni.”
Rendezvények
Bérelj híres embert az esküvődre! – szólítja meg a házasodni kívánókat néhány külön az ilyen eseményekre specializálódott ügynökség, ám az igénybe vehető zenészek listáját böngészve csak arra jöhetünk rá, hogy igencsak egyedi fogalmuk van a „híres” szóról. Egy nagyobb budapesti rendezvényszervező cég honlapján bukkantunk rá arra, hogy amellett, hogy a Megasztár, Csillag Születik és X-faktor fellépői is megrendelhetőek aktuális műsorukkal, az extrémebb céges bulikra inkább egy George Michael-imitátor zenei műsort vagy a felbérelhető pom-pom lányokat javasolnánk.
És hogy az ilyen rendezvényeken való fellépést anyagilag mennyire éri meg elvállalni? „Általában nem jelentősen kifizetendőbb”- mondta el Vanis, aki számos formációval (Uffalo Steez, Akkezdet Phiai, Shell Beach, Amoeba stb.) lépett már fel a legkülönfélébb rendezvényeken, a világ számos pontján. „Zenéltem már mindenfelé: borkóstoló, kiállításmegnyitó, falunap, reklámkampány megnyitó, esküvő – ez utóbbi neveragain! Ért már ezek során negatív kritika is, például egyszer egy önkormányzati, tehát politikaközeli rendezvényen Navracsics Tibor kérésére az Amoeba zenekar live act-jét azonnali hatállyal lekapcsolták. Az indoklás az volt, hogy ’erre itt nincs szükség’.” Megnyugtatásul azért azt is elárulta, az ilyesfajta rendezvényeknek is megvan a maga szépsége. „Legtöbbször van koncepció vagy tematika és ebben az esetben szerintem fontos és teljesen alapvető, hogy az ember egy kicsit utánajár mégis kikkel vagy hol és kiknek játszik pontosan, aztán ehhez viszonyulva válogatja össze a szettjét vagy állítja össze a live-actjét, repertoárját. Ez amúgy nem eredményez meghasonulást vagy egyáltalán nem szűkíti a művész mozgásterét, sőt, kihívás és izgalmas is egyben, főleg ha minden jól sikerül a nap végén. A sikerélmény csak hatványozódik!”
Biczó Andrea