Lemeztáska – Amon Tobin

2014.02.01. 12:19, rerecorder

Amon-Tobin-4-Wakarusa-qw3.jpg

A brazil Amon Tobin az egyik legbefolyásosabb hangszobrász az elektronikus zene világában számos stílusban, több név alatt alkotott maradandót, legutóbb Two Fingers nevű duójával, mely moniker alatt a tavaly a Balaton Soundon is dj-zett. Idén év elején Facebook-oldalán az az információ jelent meg, hogy 2014-et a stúdióban tölti, úgyhogy ha élőben nem is, lemezen remélhetőleg találkozunk vele, épp itt az ideje lemeztáskáját is megmutatni.

Első zenei emlék

Az első igazán erős zenei emlékeim Disney-rajzfilmekhez kötődnek. Hófehérke és a hét törpe, Fantázia. A Fantázia nagyon nagy hatással volt rám öt-hat éves koromban. Aztán nem sokkal később Ennio Morricone filmzenéje lett meghatározó, A jó, a rossz és a csúf. Tévében láttam ezeket a filmeket és totálisan beléjük zúgtam.

Első lemez, amit saját pénzből vettél

Joan_Jett_ILRNR.jpgJoan Jett I Love Rock ’n’ Rollja kislemezen. Emlékszem később ezen a lemezen kezdtem el scratch-elni, apukám lemezjátszóján. Fogalmam sem volt, hogyan működik a scratch-elés, először a kart mozgattam ide-oda a lemezen (nevet).

Zene, ami megváltoztatta az életed

Nagyon odavoltam a breaktáncért, 15 évesen B-boy voltam, elég komolyan vettem. Úgyhogy a hiphop nagyon fontos volt számomra, akárcsak a korai elektro. Herbie Hancock, Malcolm McLaren, aztán Grandmaster Flash, Kool Herc, mindaz, amit a lemezjátszókkal műveltek. Aztán a samplingelés volt később a következő lépcső számomra, ez nagyjából egy időben jelent meg az életemben a korai jungle-lel, ami szintén nagyban hatott rám.

Zene, ami zenélésre inspirált

220px-RyCooderEponymousAlbum.jpgMeglepő módon sok olyan zene, amihez az eddig felsoroltak alapján kulturálisan semmi közöm nem volt. Ilyen volt a blues. Nem vezettek hozzá gyökereim, hiszen Brazíliából Angliába költözött gyerekként éltem. Valamiért nagyon megtetszett, de éreztem, hogy ehhez nem tudok mit hozzátenni. Nem is játszom olyan hangszeren, amivel a blues előadható. Szóval számomra a hangmintázás lett a zenélés őszinte módja, hogy kivettem nekem tetsző részeket különféle zenékből és azokkal hozhattam létre totálisan új dolgokat. Úgyhogy Ry Coodert hangmintáztam elektronikus zenei körítésben.

Kedvenc brazil zenék

Os Mutantes, Tom Zé, ezeket szenvedélyesen szerettem, de sokkal kommerszebb dolgokat is. Stan Getz bossa nova felvételeit is sokat hallgattam, főleg anyukám miatt, hiszen mindig ezek szóltak a házban. Sőt a batucada ritmusát (a szamba egyik oldalhajtása – a szerk.) megpróbáltam a korai jungle zenéimbe belekeverni, de nagyon rossz volt még a produkciós technikám. A szándék mindenesetre megvolt. (mosolyog)

A BOSSA NOVÁRÓL ITT AZT ÍRTUK, HOGY BÁRHOL, BÁRMIKOR.

Kedvenc hiphop lemez

PublicEnemyItTakesaNationofMillionstoHoldUsBack.jpgÓ cimbora, ne kérdezz ilyent! Talán valamelyik EPMD, vagy nem is, a Public Enemy! Hatalmas rajongó voltam. Az It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back verhetetlen. Eric B & Rakimot szintén nagyon szeretem. Vagy Man Parrish Boogie Down Bronx című elektro-hiphop trekkje is a legmeghatározóbbak egyike. Nem is tudom, az ilyen zenék még mindig úgy hangzanak számomra, mintha ezek lennének a jövő.

Kedvenc új előadók, producerek

Általában egy-két dalt nagyon szeretek a kedvenc új előadóimtól, de nem feltétlenül vagyok teljes életművekért, szóval ez is nehéz kérdés. Szeretem kiválasztani, amit a legjobban bírok, egy-egy dalt. De kiemelném Eskmo-t, Para One-t. A Neosignal-t nagyon bírom. Ők csinálták meg azt a lemezt, amit reméltem, hogy a Daft Punk fog. (nevet)

Kedvenc zene sötétben, éjszaka

Sokféle lehet. Néha berúgok és nagyon piszkos minimal technot szeretek hallgatni. Néha Edgard Varése-t, és hasonló fura elektronikus zenéket a hatvanas-hetvenes évekből. Néha meg csak előhúzom a White Albumot a Beatles-től, vagy valami kraut-rockot.

astral-weeks.jpgMinden idők legjobb lemeze

Majdnem lehetetlen válaszolni erre. Led Zeppelin, Jimi Hendrix, valószínűleg valahol itt kellene keresni. (hosszan hallgat) Oké, van egy lemez, amibe totál szerelmes lettem, de ma már nem tudom meghallgatni, mert ugyanekkor lettem szerelmes egy lányba, akivel már nem vagyok együtt. Borzasztó. Nem mondom meg, mert gondolni se akarok rá, de segítek. A Foley Room című lemezem (2007-es album – a szerk.) belső borítóján van egy kép rólam, amin három éves vagyok és alatta egy idézet (hezitál, elneveti magát) „minden nap, Astral Weeks.” Na igen. Az Astral Weeks ennyire fontos volt (Van Morrison 1968-as, gyakran minden idők legjobb lemezei közé sorolt albuma – a szerk.). Romantikus vagyok, nem tehetek róla.

lejegyezte: Dömötör Endre


az említett Van Morrison-lemez, végig:


és az első tíz perc Tobin Foley Room című lemezének limitált bónusz dvd-jéről:


Tobin egyik kedvenc elektrohiphop-trekkje, a Boogie Down Bronx Man Parrish-től:


és egy felvétel Neosignaltól, Tobin egyik új kedvencétől, Planet Online:

https://recorder.blog.hu/2014/02/01/lemeztaska_amon_tobin
Lemeztáska – Amon Tobin
süti beállítások módosítása