Az Apple több területen is forradalmasíthatja a zenefogyasztást

2013.09.02. 14:09, BizRecorder

applemusic.jpg

Az Apple 2003-ban az iTunes Store-ral, valamint az iPod-iTunes ökoszisztéma kialakításával alapjaiban formálta át, majd pedig határozta meg a digitális zeneipart. Az iTunes azóta nem lényegét tekintve nem változott (tavaly kapott egy régóta esedékes funkcionális és dizájnbeli ráncfelvarrást, illetve idén ősszel indul majd az iTunes streamingszolgáltatása), mindez azonban nem jelenti azt, hogy az Apple mérnökeinek fejében ne lenne egy sor olyan ötlet, amely ismételten alapjaiban formálhatja át azt, ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk. Az Appleinsider alapján nézzük most meg azokat az új fejlesztéseket, melyeket a nyáron hagyott jóvá az amerikai szabadalmi hivatal és amelyek nagyon jól mutatják, melyek az elkövetkezendő éveket meghatározható irányok.

MIT LEHET TUDNI AZ ITUNES RADIÓRÓL? ITT ELMONDJUK.

1. Audio hyperlinking

Az audio hyperlinking a már jelenleg is létező enhanced podcast funkcionalitás (amellyel képeket, szöveges tartalmakat lehet illeszteni a podcastekbe) továbbfejlesztése lenne oly módon, hogy más audiotartalmakat is lehetséges legyen linkelni. Ellentétben ugyanakkor a jelenlegi megoldással, a linkek nem a metaadatok között szerepelnek majd, hanem magában az audiotartalomban. Az első lépés, hogy az alkalmazás felismerje az elhangzó URL-t, innentől beállítás kérdése, hogy az eredeti audiofolyamot megszakítva elnavigálja a hallgatót, vagy csupán jelzi, hogy mi a link. Bizonyos esetekben - beállítástól függően - felhasználói interakció nélkül történhet majd a link felkeresése.

Apple_hyperlinl.jpg

 Ugyan a szabadalom alapján az audio hiperlinkelést elsősorban a podcastekhez találták ki, az az érzésünk, hogy sokkal inkább egy iTunes Radióban megjelenő szuper prémium hirdetési megoldás bontakozhat majd ki belőle akkor, ha a technológia lehetővé teszi.

2. Zeneajándékozás

Az iTunes által a 2000-es évek elején bevezetett zeneajándékozási lehetőség (gift card) talán a legális zeneletöltés legerőteljesebb felhajtóeszköze volt. Ugyanakkor egy már megvásárolt zeneszám másnak ajándékozására jelenleg nincs egyszerű és gyors módszer, ezen hivatott változtatni az Apple által beadott és augusztusban bejegyzett szabadalom. Ennek lényege, hogy nem emailben, hanem az NFC (rövid hatótávú rádiós adatkommunikáció) segítségével kapják majd meg az ajándékozott tartalmakat a címzettek.

apple_gifting2.jpg

Az operatív megvalósítás ugyanakkor két különböző, feltételezett felhasználói viselkedésen és az ahhoz kapcsolódó technológiai követelményeken alapul. Az első és egyben legegyszerűbb eset, amikor az ajándékozó az iTunes áruházon belül választja ki az ajándékozni kívánt tartalmat. Ez esetben gyakorlatilag mindent (a fizetést, az autentikációt és a megajándékozott iTunes-felhasználó felé a link továbbítását) maga az áruház végzi majd. Ennél jóval érdekesebb eset az, amikor egy iTunes-felhasználó egy éppen általa hallgatott tartalmat szeretne ajándékba adni. Ez az új szabadalom alapján egyetlen mozdulattal megoldható lesz, miközben valamennyi autentikációs feladat (elajándékozható-e a dal, van-e az ajándékozottnak iTunes-regisztrációja és így tovább) ugyanúgy az iTunes Store reszortja marad. Amennyiben nem áll rendelkezésre internetkapcsolat, úgy az ajándékozó NFC segítségével, DRM-el védve küldheti majd el a fájlt az ajándékozottnak, az ellenérték pedig akkor kerül levonásra, amikor az ajándékozott fellép az internetre és letölti a fájlt.

3. Silent disco

Az összes Apple által nyáron beadott szabadalom közül talán ez a legkülönlegesebb. Lényege, hogy egy felhasználói csoport egy eszköz (okostelefon) segítségével az egyikük, a "dj" által szolgáltatott zenét vagy ahhoz hasonló zenét hallgat, akár egy koncerten, csak fülhallgatók segítségével. A szabadalom fontos eleme, hogy a csoport tagjai nem feltétlenül ugyanazt a zenét hallgatják. Az egyes csoporttagok által hallgatott zenét a dj által hallgatott zene jellemzői (tempó, stílus, stb.) alapján a csoporttagok saját készülékén található zenei tartalmakból állítja össze az algoritmus.

Természetesen a fenti szabadalmak közül egyik sem várható, hogy a közeljövőben megjelenik a kereskedelmi forgalomban elérhető funkciók között. Azt azonban nagyon jól mutatják, hogy az Apple technológiai szinten igenis nagyon komolyan foglakozik azzal, hogyan tudná erősíteni a (zenemegismerést is segítő) közösségi jelleget a szolgáltatásaiban.


Pléh Dániel

Címkék: apple itunes
https://recorder.blog.hu/2013/09/02/az_apple_tobb_teruleten_is_forradalmasithatja_a_zenefogyasztast
Az Apple több területen is forradalmasíthatja a zenefogyasztást
süti beállítások módosítása