A nagy médiavállalatok zeneipari szerepvállalásának egyik legfontosabb mozgatórugóját az egyre erőteljesebb mobil ökoszisztémák jelentik. És hogy mennyire szeretnek az emberek a mobiljukon zenét hallgatni? Az Emarketer legutóbbi felmérése alapján - az Egyesült Államokban - drasztikusan növekvő mértékben.
A szóban forgó friss felmérés a mobil zenehallgatást és a online rádió hallgatottságot hasonlította össze. Mielőtt rátérnénk az adatokra és a következtetésekre, tisztázzuk, hogy melyik mit jelent.
Mobil zenehallgatás alatt értjük azt, amikor a felhasználó mobiltelefonon hallgat streaming- vagy online rádió szolgáltatást (mint pl. a Pandora, a Spotify vagy a Deezer), illetve mobiltelefonjára közvetlenül tölt le zenét például az iTunesról. Nem tartozik ugyanakkor ide, ha valaki PC-ről áttölti a zenei tartalmakat a mobiljára és ott hallgatja azokat.
Az online rádiók hallgatása pedig a földi sugárzású rádiók online verzióinak hallgatása, az on-demand rádiók, valamint a podcast-jellegű tartalmak hallgatása számít bele.
És akkor a számok! A statisztikákból egyértelműen látható, hogy mind a mobil zenehallgatás, mind az online rádióhallgatás növekedni fog az elkövetkezendő években. A mobil zenehallgatás a 2011-hez képest drasztikusan, a háromszorosára nő majd 2017-re, míg az online rádióhallgatás közel a másfélszeresére - vagyis a jelenleg mobilon zenét hallgatók mintegy 60 milliós tábora 100 millió fölé emelkedik, míg az online rádiók hallgatósága a tavalyi 130 millióról közel 200 millióra duzzad majd.
Mindez pedig nem kevesebbet jelent, mint hogy 2017-re az összes amerikai internetező közel 70%-a lesz online rádió fogyasztó. Ha a teljes lakosságra vetítjük az adatokat, akkor az Emarketer azt állítja, hogy 2017-re a teljes amerikai lakosság mintegy harmada mobiltelefonon fog zenei szolgáltatásokat igénybe venni, a lakosság több mint fele pedig online hallgat majd rádiótartalmakat!
Összességében az Emarketer felmérése minden eddiginél határozottabban támasztja alá, hogy a világ legnagyobb zenei piacának számító Egyesült Államokban az elkövetkezendő években nagyon komoly növekedés várhatóba a mobil zenefogyasztásban, miközben az online rádióhallgatás igazán tömegtermékké válik majd, az otthoni PC-k mellett teret hódítva az eleddig a hagyományos rádiók felségterületének számító autókban is (az ugyanakkor némileg meglepő, hogy a mobil zenehallgatás a növekedése ellenére sem előzi meg, sőt az Emarketer becslése szerint 2017-ig sem fogja megelőzni az online rádióhallgatást). Nem vállalunk tehát nagy kockázatot, ha azt mondjuk, a streaming- és az online rádiópiac robbanása előtt állunk a tengerentúlon.
Pléh Dániel