Len Blavatnyik, az oroszországi zsidó családban született, a nyolcvanas évektől az Egyesült Államokban élő vállalkozó cégén, az Access Industries-on keresztül fokozatosan egyre nagyobb és nagyobb szerepre tesz szert a médiaiparban, és ezen keresztül a zeneiparban. De milyen üzleti logika mozgatja ebben, és hogyan tudja befolyásolni a zeneipar alakulását az orosz milliárdos? Megmutatjuk.
Az Access Industries neve 3-4 évvel ezelőtt minden zeneipari szakember számára idegenül hangzott volna, nem vétetlenül: az 1996-ban alapított cég ugyanis elsősorban a nyersanyagiparból, illetve később az ingatlanfejlesztésekben tett befektetései miatt vált ismertté. A nyersanyag-, majd az ingatlanbizniszt a média- és a tartalomiparba való belépés követte - és ez volt az a terület, amelynek kapcsán Len Blavatnyik cége kapcsolatba került a zeneiparral.
Nehezen található benne üzleti logika? Maximum első látásra! Az elkövetkezendő évek egyre inkább a mobilkommunikáció térnyeréséről, illetve a mobilökoszisztémák terjedéséről szólnak majd. A jövő üzleti modelljében a tartalomelőállító, a hozzáférést biztosító és a tartalomszolgáltató, terjesztő cégek közötti határok egyre inkább elmosódnak - ha megnézzük Blavatnyik befektetéseit, nem véletlen, hogy mindhárom területen vannak érdekeltségei.
A tartalomterületet elsődlegesen a Warner Music képviseli. A Warner az EMI-Universal egyesülés következtében jelenleg a legkisebb kiadónak számít, ugyanakkor digitális területen a legaktívabb, a cég bevételeiből náluk a legnagyobb e szegmens részesedése. Az EMI-ért ugyan ők is ringbe szálltak, és végül ugyan nem sikerült megszerezniük, a legértékesebb EMI label, a Parlophone mégis a Warnerhez került.
A hozzáférés biztosító szektorból az orosz milliárdos portfoliójában az AINMT skandináv mobil 3G-szolgáltató, illetve az alapvetően az indiai piacon tevékenykedő O-Zone szélesssávú Wifi-szolgáltató szerepel, ami pedig a tartalomszolgáltatást illeti, övé a Deezer, a streaming piacot vezető Spotify, a legfrissebb befektetése pedig a Dr.Dre nevével is fémjelzett Beats Electronics titokzatos streaming megoldása, a Daisy. Az sem véletlen természetesen, hogy Blavatnyik elsősorban a streaming bizniszbe fekteti a pénzét, ez tűnik ugyanis a jövő meghatározó zenei szolgáltatásának, még akkor is, ha az üzleti modell felettébb törékeny.
OLVASD EL, HOGYAN LETT A DEEZER AZ OROSZ MILLIÁRDOSÉ.
Itt jöhet a képbe Blavatnyik Warner Musicban, illetve Parlaphone-ban való tulajdonrésze. A két kiadó segítségével ugyanis befolyásolni tudja a másik két nagy szereplőt, a Universalt és a Sonyt, azáltal pedig, hogy érdemi részesedése van a két legnagyobb streaming piaci szereplőben, komoly nyomás alá tudja helyezni kiadótársait.
Sokan hasonlítják az Access Industries-t a 90-es évek végének Vivendijéhez, amely egy vízszolgáltató cégből vált média holdinggá, a Universal Studios, az Activision, Maroc Telecom, a British Sky Broadcasting Group, az MP3.com és még több más cég akvizíciója révén. Van azonban egy nagy különbség Blavatnyik és a Vivendi tulajdonos Jean-Marie Messier között: míg a francia üzletember alapvetően hitelből finanszírozta a tranzakciókat, orosz kollégája viszont nem, vagy nagyon ritkán (és akkor is nagyon alacsony kamatú hitelekből, elkerülendő a hitelcsapdát.) A befektetései által kirajzolódó kép azt mutatja, Blavatnyik igen is fel van készülve a tartalomipari cégek összemosódására, több oldalról is védi magát azáltal, hogy gyakorlatilag minden érintett területen rendelkezik érdekeltségekkel, és nem utolsó sorban, a nagy növekedési potenciállal bíró piacokon már most jelen van..Per pillanat tehát úgy tűnik, Len Blavatnyik lehet az elkövetkezendő évek média- és azon keresztül zenei iparának egyik legmeghatározóbb embere.
Pléh Dániel