Túl a 25 milliárd letöltésen: mennyire függ a zeneipar az iTunes boltjától?

2013.02.12. 13:15, BizRecorder

appstore-billion_2158484b.jpgAz iTunes Store túl van a 25 milliárdodik letöltésen. A jeles alkalom kapcsán nyilvánosságra hozott statisztikai adatok alapján az áruház továbbra is magabiztosan őrzi vezető helyét a digitális zenei letöltések piacán, annak 69%-át uralva. De nézzünk kicsit a számok és az iTunes elmúlt 9 évének az egész zeneiparra ható működése mögé!

Az Apple zeneáruháza tehát továbbra is a világ legnagyobb lemezboltja, amely a teljes lemezpiaci eladások 29%-át bonyolítja, megelőzve olyan áruházláncokat, mint a Target és a Wal-Mart, sőt, az Amazont is. Az iTunes Store-ban napjainkban percenként 15 000 tranzakciót bonyolítanak le, ami napi 21 millió vásárlással egyenlő!

Ha megnézzük a 2003-2012 közötti zene- és alkalmazás-letöltési forgalmi mutatókat az ugyanezen időszakban regisztrált Apple-eszköz - iPod, iPhone, iPad - eladásokkal összevetve, igen tanulságos következtetések vonhatóak le.

applesales.jpg

Amint az a fenti diagramon is látható, a 2000-es évek közepén az iPod eladások és a zeneletöltések kéz a kézben növekedtek, ami érthető, hiszen ez volt az az ökoszisztéma, amelyet Steve Jobs kitalált és amely gyakorlatilag tökéletes élményt nyújtott a készüléktulajdonosok számára. Aztán 2009-ben, amikor az iPod életciklusának hanyatló szakaszába ért, az iTunes letöltések is hirtelen csökkenni kezdtek, s csak a következő killer termék, az iPhone megjelenésével indultak újból növekedésnek. Az igazán nagy lökést ugyanakkor az iPad 2011-es megjelenése adta meg, mind a zeneletöltések, mind az alkalmazások forgalmának: mindkét árucikk eladásai rakétaüzemmódba kapcsoltak és az addigi ütem kétszeresével kezdtek növekedni.

AZ ITUNES TAVALY VÉGRE ÁTESETT A RÉGÓTA VÁRT RÁNCFELVARRÁSON.

Mit jelent mindez a zeneipar többi szereplője számára? A vetélytársaknak nem sok jót. Egyértelmű ugyanis, hogy a digitális zenei bevételeket elsődlegesen még mindig az egyedi letöltések generálják, azt pedig az Apple dominálja. Terjeszkedhet a Deezer, szerepelhet jól a tengerentúli piacokon a Spotify, a zenéhez a ritmust az Apple diktálja és fogja diktálni. Ez egészen addig bizonyosan így lesz, amíg az iPad el nem jut életciklusában ugyanaddig a pontig, amíg az eladások már nem növekszenek, a tartalomiparra gyakorolt hatása pedig megszűnik.

Ez lehet az a pont, ahol a streamingszolgáltatók érdemben versenyezhetnek majd Tim Cook cégével - ám ez majd 2-3 év múlva következhet be, és biztosak lehetünk benne, hogy az Apple is készül erre a pillanatra. A kiadóknak pedig még legalább ugyanennyi ideig marad az Apple a legfőbb partnere, ha tetszik, ha nem, hiszen onnan kapják a legtöbb pénzt.

Pléh Dániel

Címkék: apple itunes
https://recorder.blog.hu/2013/02/12/mit_jelent_a_25_milliard_itunes_tranzakcio_a_zeneipar_szamara
Túl a 25 milliárd letöltésen: mennyire függ a zeneipar az iTunes boltjától?
süti beállítások módosítása